مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: یکی از اهداف مهم این طرح انجام تست برای اطرافیان بیمار کرونایی است.
کد خبر: ۹۲۹۹۷۹۳
|
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
 به گزارش خبرگزاری بسیج،مدت زمان زیادی از شیوع کرونا در کشور نگذشته بود که وزارت بهداشت با طراحی طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و استفاده از ظرفیت‌های سایر نهادها تلاش کرد تا گامی موثر در این زمینه بردارد، در همان روزهای اواخر بهمن وقتی داستان کرونا در کشور کلید خورد و  حتی بسیاری از کشورهای جهان نمی‌دانستند که چگونه باید با این ویروس منحوس مقابله کنند مردم کشورمان به تعطیلات نوروز و مسافرت‌ها و از آن مهم‌تر تعطیلات سیزده بدر یا همان روز طبیعت نزدیک می‌شدند، اما خوشبختانه رعایت نکات بهداشتی و توجه به پروتکل‌ها باعث شد تا در بازه‌ای از زمان آمار فوتی‌های کرونا در کشور به پایین‌ترین حد خود رسد و دو رقمی شود.
 
همکاری بسیج با وزارت بهداشت برای شناسایی سریع‌تر مبتلایان به کرونا

اجرای طرح بسیج ملی کرونا و غربالگری ۷۸ میلیون ایرانی در آن زمان به گفته مسوولان وزارت بهداشت یکی از دستاوردهای خوب وزارت بهداشت بود اما با گذشت زمان و عادی انگاری شرایط و بازگشایی‌ها متاسفانه امروز شاهد جان باختن روزانه ۴۰۰ نفر از هموطنان هستیم. هرچند طرح بسیج ملی کرونا نقش بسزایی در شناسایی و غربالگری افراد دارای علائم و مشکوک داشت اما برخی نواقص و کمبودهای این طرح منجر شد تا نتیجه آنطور که انتظار می‌رفت نباشد، تحریم‌های ظالمانه و کمبود تست‌های تشخیص کرونا از یک سو و بی‌توجهی به اعمال محدودیت‌ها و عدم نظارت کافی از سوی دیگر باعث شد تا نتایج مطلوب این طرح ماندگار نباشد.

*طرح شهید «سلیمانی»

با توجه به وضعیت فعلی جامعه در زمینه شیوع بیماری کرونا، مسوولان وزارت بهداشت دست روی دست نگذاشتند و با همکاری سازمان بسیج و سایر نهادها طرح جدید مقابله با کرونا را طراحی و در برخی نقاط کشور کلید زدند، طرحی که اجرای صحیح آن می‌تواند نتایج قابل قبولی در زمینه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا داشته باشد.

در طرح جدید مقالبه با کرونا، از ظرفیت نیورهای داوطلب و بسیجی برای شناسایی بیماران به صورت محله‌محور استفاده می‌شود، از نقاط قوت این طرح می‌توان به محله و خانواده محور بودن، جلب مشارکت مردمی، رعایت موازین کنترل عفونت، ارایه فعال خدمات و مراقبت ها، بهره گیری از ظرفیت برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" و استفاده از فن آوری های نوین برای رهگیری بیماران یا افراد مشکوک اشاره کرد.

محمد آسایی، مشاور وزیر بهداشت با اشاره اجرای طرح شهید سلیمانی در استان تهران و البرز می‌گوید: این طرح در راستای افزایش تست های آزمایشی، مناطقی که دسترسی کمتری به خدمات انجام آزمایش و مراقبت های بهداشتی داشتند، مشخص و مقرر شد که با همکاری بسیج و هلال احمر و حمایت غیرقابل توصیف فرمانداران، شهرداران و ائمه جمعه شهرستان های این دو استان، پایگاه‌های مراقبت جدیدی راه اندازی شود. سازمان بسیج در برخی از شهرستان های این دو استان، نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای هرچه بهتر این طرح را تامین می کند و سه تیم مراقبت، نظارت و حمایت در تمام شهرستان‌ها، تشکیل می‌شود. تیم های مراقبتی متشکل از نیروهای بهداشتی و درمانی هستند و در قالب آن می خواهیم ارتباط بیشتری با مردم داشته باشیم تا تست های سریع برای افراد مشکوک و اطرافیان آنها انجام شود.

*تست کرونا برای اطرافیان بیمار کرونا

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در این طرح، انجام تست انبوه در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز موطف به تولید و تامین کیت مورد نیاز (آنتی ژن  مولکولی) شده‌اند. در این طرح پس از شناسایی افراد مشکوک از طریق تماس تلفنی یا خوداظهاری افراد مشکوک تست رایگان از آنها گرفته می‌شود و اطلاعات افراد در سامانه‌های الکترونیک و پرونده الکترونیک بیمار برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی ثبت می‌شود. همچنین با اتصال آزمایشگاه های انجام دهنده تست به سامانه‌های وزارت بهداشت کار شناسایی افرادی که در آزمایشگاه‌ها از آنها تست کرونا گرفته می‌شود انجام می‌شود.

 

همکاری بسیج با وزارت بهداشت برای شناسایی سریع‌تر مبتلایان به کرونا

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در این خصوص توضیح می‌دهد: یکی از اهداف مهم ما در طرح شهید قاسم سلیمانی، انجام تست های آزمایشگاهی برای اطرافیان و افرادی است که با بیماران کووید ۱۹ در ارتباط بوده اند چون در حال حاضر الگوی این بیماری، خانوادگی شده است و باید افرادی که با مبتلایان در تماس بوده اند، آموزش های لازم را فرا گرفته و مورد تست های آزمایشگاهی قرار گیرند و در صورت مثبت بودن تست آنها، خدمات مورد نیاز ارائه شود.

*کدام دسته از افراد در این طرح مشارکت دارند؟

تیم های اجرایی بازوهای عملیاتی کمیته محله بوده و مسؤول اجرای برنامه ها و تحقق سیاست هاهستند. اعضای تیم زیر نظر سر تیم تعیین شده انجام وظیف خواهند کرد و بر اساس پیش بینی های به عمل آمده هر تیم مسؤول ثبت خدمات و مراقبت های انجام داده و گزارش به موقع آنها شده است. تیم های مراقبت با مشارکت اقشار بسیج ، NGOs ، ... جهت شناسایی و مراقبت افراد در معرض تماس نزدیک، تیم های دو نفره با مشارکت سفیران سلامت خانوار، رابطین سلامت محله شکل گرفته است و این تیم‌ها زیر نظر پزشک مستقر در پایگاه سلامت فعالیت می‌کنند.

همکاری بسیج با وزارت بهداشت برای شناسایی سریع‌تر مبتلایان به کرونا

 

 

*حضور تیم مراقبت در منزل

 به ازای هر مرکز منتخب ۲ تیم دو نفره شامل یک پزشک ( دستیاران سال اول همه رشته ها بجز اورژانس، عفونی و داخلی، اینترن ها) و یک پرستار (دانشجویان سال آخرپرستاری، مامایی) انجام می‌شود تقسیم کار تیم‌های مراقبتی مبتنی بر نظام شبکه بوده و به ازای هر ۲۵ هزار نفر دو پایگاه سلامت فعالیت خواهند کرد.

اظهار نظر کارشناسان و بررسی این طرح نشان می‌دهد اجرای صحیح و همکاری کافی دستگاه‌های مختلف می‌تواند نقش بسزایی در قطع زنجیره شیوع کرونا داشته باشد، از همین رو خبرگزاری فارس طی روزهای آتی به بررسی بیشتر ابعاد اجرای این طرح در سطح کشور خواهد پرداخت.

ارسال نظرات