رئیس اداره بهزیستی شهرستان سرخه گفت: فضای نامناسب شهری از جمله مشکلات معلولین جسمی حرکتی و نابینایان در سطح شهرستان است، که نیاز به پیگیری دارد.
کد خبر: ۹۳۰۰۹۲۸
|
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

سوم دسامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است، در جهان بیش از ۶۰۰ میلیون نفر یعنی چیزی حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان افراد معلول می باشند.

 به دلیل تعداد بالای معلولین در دنیا پس داشتن رفاه در جامعه حق مسلم آنها می‌باشد که مطمئنا هدف از نامگذاری روز جهانی معلولان توجه بیشتر به این افراد است. بر همین اساس به مناسبت روز معلولین خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه با ابوالقاسم رستمی گرجی رئیس اداره بهزیستی شهرستان سرخه به گفتگو پرداخت که پیش روی شماست.

 

خبرگزاری بسیج: معلولیت را تعریف کنید؟ به چه کسانی معلول گفته می شود

رستمی گرجی: بر اساس ماده قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و به تشخیص کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی ،معلول به افرادی اطلاق می شود که بر اثر ضایعه جسمی ،ذهنی ،روانی یا توام اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد گردد به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود .

 

خبرگزاری بسیج: هدف از نامگذاری و اختصاصی نمادین یک روز جهانی به افراد دارای معلولیت چیست؟

رستمی گرجی: تا به شهروندان و عموم مردم اطلاع رسانی شود که معلولیت محدودیت نیست و اینکه زندگی آن چیزی است که تو آن را می سازی .

 

خبرگزاری بسیج: تعداد معلولین شهرستان سرخه چقدر است؟

رستمی گرجی: تعداد معلولین بهزیستی شهرستان سرخه 191 نفر که از این تعداد 131شهری و 60نفر روستایی است  که بیشتر این معلولیت ها شامل معلولیت جسمی، حرکتی است.

 

خبرگزاری بسیج: دستگاه‌های متولی ارائه خدمات به امور معلولین چه کسانی هستند؟

رستمی گرجی: ارائه خدمات به معلولین و ثبت این خدمات در بانک اطلاعاتی به طور کلی متولی؛ امور معلولین بهزیستی می باشد ولی ارگان های شهرداری جهت مناسب سازی، اداره کار و دستگاه های اجرایی مربوطه همکاری خوبی با بهزیستی داشته اند.

 

خبرگزاری بسیج: خدمات ارائه شده به معلولین را توضیح بفرمایید؟

رستمی گرجی: کمک هزینه مناسب سازی منزل و خودرو ،کمک هزینه معیشت، کمک هزینه خرید وسایل توانبخشی و توانپزشکی (کاردرمانی ،گفتار درمانی ،فیزیو تراپی )،کمک هزینه ارتز و پروتز ،حق پرستاری ،وسایل بهداشتی برای معلولین ضایع نخائی و ...  .

 

خبرگزاری بسیج: تشکلات خاصی از معلولین در شهرستان سرخه وجود دارد؟

رستمی گرجی: به خاطر عدم متقاضی تشکیلات خاصی وجود ندارد .

 

خبرگزاری بسیج: در حال حاضر چند مرکز غیر دولتی زیر نظر بهزیستی سرخه به معلولین خدمت می دهند؟

رستمی گرجی: سه مهد کودک و یک مرکز مثبت زندگی .

 

خبرگزاری بسیج: تحصیلات معلولین در چه سطحی است؟

رستمی گرجی:  سطح تحصیلات از ابتدایی و متوسطه و تحصیلات دانشگاهی می باشد.

 

خبرگزاری بسیج: بزرگترین مشکل معلولین از نظر شما چه مسئله ای می باشد؟

رستمی گرجی: بزرگترین مشکل معلولین کمک هزینه درمان و معیشت و اشتغال می باشد.

همچینین برخی فضای نامناسب شهری از دیگر مشکلات معلولین جسمی حرکتی و نابینایان می باشد که نیاز به پیگیری دارد .

 

خبرگزاری بسیج: برنامه هایی که به مناسبت گرامیداشت این هفته ۱۲ لغایت ۱۶ آذر ماه در نظر گرفته شده است را بفرمایید؟

رستمی گرجی: در سال های گذشته به همین مناسبت جشنی برگزار می شد و از معلول موفق در حوزه تحصیل ،زندگی ،کارافرینی و ... تقدیر میشد همیچنین در صورت کمک خیرین اداره،سبد کالا توزیع میکرد اما در سال جاری به دلیل ویروس کرونا این مراسم لغو شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها