خبرهای داغ:
یادداشت دانشجویی/محمدرضا نعمتی

آموزش و پرورش بنگاه اشتغال‌زایی نیست

چطور زمانی که بحث از آموزش و تربیت پیش می‌آید، مسئولان یکی پس از دیگری به نطق‌های مختلفی در این رابطه می‌پردازند؛ اما زمانی که به مرحله‌ی اجرا و عمل می‌رسد، مخالف با آنچه می‌گویند، عمل می‌کنند!
کد خبر: ۹۳۰۱۱۲۸
|
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، یادداشت محمدرضا نعمتی بدین شرح است:
 
حتّی یک معلّم از غیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی وارد آموزش پرورش نشود. ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی را جوری ظرفیّت‌سازی کنیم و جوری سازماندهی کنیم که همه‌ی معلّمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش بشوند. حتّی دوره‌های کوتاه‌مدّتی که حالا برنامه‌ریزی شده و دوره‌هایی که وجود دارد، مثلاً یک‌ساله و مانند این‌ها هم در سایه و در ضمن و با مسئولیّت این دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی باشد؛ این کار بسیار لازمی است. خب، پس یک نکته این شد که مسیر عبور معلّم و ورودش به آموزش پرورش صرفاً از اینجا باشد. هر کاری انجام میگیرد، ورودی معلّمین باید از طریق این دو دانشگاه باشد. (مقام معظم رهبری)

علی رغم منویات و سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم، اما در سال‌های اخیر به طُرُق مختلف تلاش شده است که این نظام آموزشی و تربیتی کشور مورد تخریب قرار گیرد. چطور زمانی که بحث از آموزش و تربیت پیش می‌آید، مسئولین یکی پس از دیگری به نطق‌های مختلفی در این رابطه می‌پردازند، اما زمانی که به مرحله‌ی اجرا و عمل می‌رسد، مخالف با آنچه می‌گویند عمل می‌کنند! بر کسی پوشیده نیست که برای رسیدن به یک جامعه‌ی اسلامی باید آموزش و پرورشی در تراز انقلاب اسلامی ایجاد و به تربیت نیروی متخصص و متعهد در این زمینه بپردازیم.

نامه اخیر وزیر علوم به مقام معظم رهبری یک طنز تلخی در این زمینه است. باید از وزیر پرسید که آیا خود حاضر است فرزندانش را به دست معلمانی بسپارد که از تخصص و تعهد لازم برخوردار نیستند؟ پس چطور می‌تواند بدون در نظر گرفتن عواقب چنین دیدگاهی این مسئله را بیان کند؟! ما برای رسیدن به نظام آموزشی عمیق و اصولی نباید افرادی که تخصص لازم در زمینه تعلیم و تربیت را ندارند، استخدام کنیم. آقای وزیر آموزش و پرورش بنگاه اشتغال زایی نیست، بلکه موتور پیشران کشور است.

بنده به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به صراحت عرض می‌کنم که زمان و دوران چنین دیدگاهی به پایان رسیده و دنیا به دنبال فتح قله‌های تعالی است و برای تحقق چنین هدفی نیاز به انسان سازی است. انسان سازی هم معلولِ داشتن معلم است. تربیت معلم در بستری همچون دانشگاه فرهنگیان امکان پذیر است. پس باید برای رسیدن به تمدن اسلامی بر روی دانشگاه فرهنگیان که مهدِ پرورش معلم است سرمایه گذاری کرد، نه اینکه آن را تضعیف کرد.

امروزه با نسل جدیدی از دانشجومعلمان برای رسیدن و فتح قله‌های آرمانی دانشگاه فرهنگیان رو به رو هستیم که انشالله این افراد به یاری خداوند علمدار حرکت انقلاب اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهند بود.

محمدرضا نعمتی - مسئول گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله طالقانی قم

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری بسیج» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات