سازش با نظام سلطه در تضاد با واقعه 16 آذر/ شهید فخری زاده محصول دانشگاه تراز انقلابی است
به گزارش خبرگزاری بسیج،امروز در تقویم رسمی کشورمان بعنوان روز دانشجو نامگذاری شده است، روزی که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.
دانشگاه و دانشجویان از قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا دوران به ثمر نشستن انقلاب از مؤثرترین عناصر و مؤلفه های پیروزی انقلاب بوده اند، توجه جدی به دانشگاه از همان ابتدای انقلاب از سوی امام راحل صورت گرفت و پس از امام رهبر معظم انقلاب نگاه ژرف و جدی به دانشگاه داشته و دارد.
دانشگاه به مثابه مغز است که در قله و رأس جامعه قرار داشته و از طریق انتقال آگاهی و علم به پیکر اجتماع، مثل یک ناخدا برای کشتی، جامعه را در جهت اهداف خود هدایت و تأثیرگذاری زیادی بر آحاد افراد جامعه به جای می گذارد.
دانشجویان معاصر ایران، با حفظ آرمانگرایی و روحیه مطالبه گری و حرکت پیش رونده، از مؤمن ترین عناصر انقلاب به اهداف والای نظام بوده و حضور آگاهانه، پرنشاط، بصیرت زا و عالمانه آنها در ابعاد و عرصه های مختلف معنوی، جهادی، علمی، و... باعث اعتلای امید و ارتقای عزت مندی و اعتماد به نفس ملی شده است.
پیشرفت علمی که انصافا در برخی عرصه هاباعث شگفتی شده است محصول دانشجویان انقلابی و آرمان خواه ایران اسلامی است.
خبرگزاری بسیج،به منظور بررسی هر چه بیشتر این روز و تعمیم آن به موضوعات روز میزگردی با حضور جمعی از دانشجویان فعال به صورت مجازی برگزار کرده است.
دانجشوان در این میزگرد به موضوعات مهمی نظیر "جنبش دانشجویی و حرکت عمومی جامعه در گام دوم"، "شکل گیری هسته های مقاومت در دانشگاه ها"، "جلوگیری از مهاجرت با رسیدگی به مشکلات دانشجویان" اشاره کردند.
علمداران تبیین و گسترشِ گفتمان و پیشرفت علمی
"امیررضا غلامی"، دبیر سابق کرسیهای آزاد اندیشی دانشگاه های تهران بزرگ در گفتگو با خبرگزاری بسیج در این خصوص گفت: هرساله در چنین روزی حال و هوای دانشگاه های کشور با هر روزی متفاوت است. روزی برای دانشجو و دانشجویانی که در نوک پیکان حرکت علمی و پیشرفت ایران اسلامی قرار دارند، قشری که علمدار تبیین و گسترشِ گفتمان علمی و پیشرفت علمی هستند، که در این راستا همواره شاهد افتخار آفرینی در میدان های بین المللی و همچنین دستیابی به دستاورد های علمی، توسط دانشجویان ایرانی بوده ایم.
گفتمان به معنای مفهومی است که در کل جامعه در مقطعی از زمان همهگیر شود. حال پیشرفت یک جامعه مرهون حرکت علمی و رسیدن به تولید علم و استفاده از آن برای رشد و تعالی جامعه است. در اینصورت همه گیر شدن گفتمان پیشرفت علمی، اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد.
امروزه گفتمان تولید علم و پیشرفت علمی در کشور اینچنین بیان می شود که تمام کسانی که با جامعه دانشگاهی در ارتباط هستند، هرکسی در قبال تولید علم و پیشرفت تکنولوژی، احساس وظیفه و تکلیف نمایند و هرکدام نقش خود را برای دستیابی به این مهم، ایفا کنند.
امروز شتاب حرکت علمی کشور که چندین برابر میانگین حرکت علمی دنیاست، مرهون تلاش این قشر فرهیخته و جامعه دانشگاهی در سراسر کشور است. این شتاب حرکت علمی می تواند در مسیر ترویج گفتمان پیشرفت علمی گام بردارد و باید دانست این مسئله تنها به محدوده ی دانشگاه و دانشجویان ختم نمی شود، بلکه باید به یک کل فراگیر و دغدغه همگانی تبدیل شود.
شهادت فخری زاده و تزریق خون تازه در کالبد جامعه علمی
دانشگاه تهران، 67سال پیش در چنین روزی سرآغاز دفتری برای مشق آرمانگرایی، استکبارستیزی، عدالتخواهی و ارزشهای والای انسانی شد و دانشجویان آگاه ملت با قلمی از علم و مرکبی از خون بخشی پرافتخار از تاریخ معاصر را رقم زده و جنبش دانشجویی را به عنوان خواستگاه تربیت نیروی انسانی متعهد و بیدار، برای تولید سرمایه های اجتماعی به جامعه عرضه کردند.
وی اظهار کرد: 16 آذر امسال، دانشگاه و جامعه علمی کشور همانند سال 32 زخمی برداشته از جنس همان گلولههای داغی که استکبار بر پیکره دانشجویانِ شهید مصطفی بزرگنیا، احمد قندچی و آذر شریعترضوی نهاد. دانشجویان امروز داغدار شهیدی هستند که به معنای واقعی کلمه در جهاد علمی پیشتاز عرصهای بود که شیطان بزرگ و استکبار جهانی در رأس آن قرار دارند.
این در حالی است که شهادت دانشمند فرزانه محسن فخریزاده خونیتازه در کالبد جامعه علمی کشور تزریق کرد تا بار دیگر تداعیگر آیات قرانی برای جنبشدانشجویی و جهادگران عرصه علم ودانش باشد.
جنبش دانشجویی و حرکت عمومی جامعه در گام دوم
نقش جوانان و دانشگاه در پیروزی انقلاب اسلامی بیبدیل و بر کسی پوشیده نیست. اما در این میان جنبشهای دانشجویی در حادثهی عظیم انقلاب، تداوم راه انقلاب و ماندگاری آن در سالهای قبل از 57 تا به امروز در خط مقدم حفظ ارزشها و آرمانهایی بودند که چشم مستضعفان جهان بدان دوخته است. کارکرد این جریان به عنوان بخشی از حرکت عظیم مردم در حوزه های گوناگون اعم از: سیاسی، اجتماعی و علمی برای تحقق و استقرار عدالت، آزادی و سایر ارزشهای والای انسانی و اسلامی برجسته است و حتماً مسیر حرکت به سمت اهداف و آرزوهای ملت ایران با نقش آفرینی جوانان و دانشجویان، هموارتر از 40 سال گذشته خواهد بود.
راه طی شده توسط جنبش دانشجویی باید در مقاطع مختلف بررسی شود تا این جریان بتواند به درستی در جهت اهداف انقلاب اسلامی گام بردارد. دانشجویان بعد از کودتای 28 مرداد و اتفاقات دهه 30 به نمایندگی از ملت، بلندگوی خواستههای ملی، مذهبی و استقلالطلبانه آنان شدند و در ابتدای نهضت اسلامی به رهبری امام راحل عظیمالشأن به حمایت از انقلاب مردم پرداختند و یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین قشرهای جامعه در آن سالها بودند تا جایی که امام امت دانشگاه را مبدأ همهی تحولات میدانست.
جریانهای مختلف دانشجویی تحولات گستردهای را پس از پیروزی انقلاب ـ از مبارزه با منافقین و گروهگها تا جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس ـ پشت سر نهادند؛ این حمایتها تا انتخابات ششمین دوره ریاستجمهوری ادامه داشت. اما در دوران اصلاحات و پس از روزهای سخت و ملتهب انقلاب و دفاعمقدس جریان دانشجویی با حادثهها و کنشهایی همچون کویدانشگاه و... مواجهشد. این کنشها که متأثر از فضای مسموم سیاسی و جنگ قدرت بین جناحهای مختلف کشور بود باعث فاصلهگرفتن جریان دانشجویی از اقشار مردم شد. این اتفاقات نشان داده که هرگاه جنبش دانشجویی از هویت تاریخی خود که حمایت از مردم و آرمانهای آنان بوده است، فاصله بگیرد از تحقق آن کارکردهای اساسی و انقلابی دور خواهد شد.
نقش دانشجوان در تحقق گام دوم و حرکت مردم به سوی تمدن اسلامی
حال پس از پشت سر نهادن 40سال از عمر انقلاب اسلامی و در گام دوم رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان میفرماید: « ما به یک حرکت عمومی به سمت آن چشمانداز نیاز داریم؛ باید یک حرکت عمومی در کشور راه بیفتد؛ البتّه این حرکت وجود دارد منتها بایستی انضباط پیدا کند، سرعت پیدا کند و پیشرفتش به سمت آن چشمانداز محسوس باشد. این حرکت طبعاً با محوریّت جوان متعهّد است؛ جوانهای متعهّد، محور این حرکتند. » حال این حرکت عظیم و نقش جوانان و دانشجویان در گام دوم انقلاب چیست؟
حرکت عمومی مردم به سمت تمدن اسلامی همان آرمان و هدف بزرگ و غایت نهایی ملت مسلمان و امت حزبالله است؛ مرحله اول انقلاب اسلامی بود که با برکت حضور آگاهانه مردم و اقشار مختلف بخصوص جوانان با رهبری امام راحل به ثمر نشست. مرحله دوم بلافاصله با تشکیل نظام اسلامی و استقرار آن با حمایت مردم و «آری» به جمهوری اسلامی تحقق یافت. اما امروز این حرکت در مرحله دولتسازی است که با همت جوانان و نخبگان و همراهی آحاد مردم در گام دوم زمینهساز جامعهپردازی و حرکت مردم به سوی تمدن اسلامی خواهد شد. دانشجویان در این فرآیند بنا بر تعریف رهبر معظم انقلاب به عنوان «جریان حلقههای میانی» باید پرچمدار حرکتهای مردمی باشند و با برنامهریزی، هدایت و راهبری تودههای مردم زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان حزبالهی که مقدمات تشکیل دولت اسلامی است را فراهم آورند.
امید است جوانان انقلابی و دانشجویان مومن و متعهد ایران اسلامی با تأسی از خون شهیدان عرصه علم و دانش بخصوص شهید والا مقام، دانشمند هستهای استاد محسن فخری زاده و با نصبالعین قراردادن رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، به سمت آرمانها و آرزوهای ملت بزرگ ایران حرکت کرده و پاسدار ارزشهای مقدس نظام اسلامی باشد.
شکل گیری هسته های مقاومت در دانشگاه ها
"علی اسماعیلی"، از دیگر دانشجوان ایلامی در این میزگرد به تبین ماهیت 16 آذر پرداخت و با بیان اینکه در چنین روزی در سال 1332 سه دانشجوی مسلمان در اعتراض به سفر معاون رئیس جمهور آمریکا توسط طاغوت به شهادت رسیدند، گفت: این دانشجویان در واقع با عمل به موقع و به هنگام خود که ایستادگی در برابر طاغوت بود اولین جرقه های استقلال طلبی و آزادی خواهی را در کشور رقم زدند.
وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 16 آذر هر سال به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است به تبین وظایف دانشجویان امروز پرداخت و گفت: 16 آذر در واقع نماد مقاومت در برابر طاغوت و ایستادگی برابر نفوذ دشمنان است وبخط و مشی انقلابی گری را از اصول فراموش نشدنی دانشجویان نام برد، نسل امروز نیز با تأسی از همان نسل بیدار در همه صحنه ها حاضر بوده و اجاه سوء استفاده به دشمنان را خواهند داد.
اسماعیلی به رسالت های دانشجویان انقلابی نیز اشاره کرد و گفت: دانشجویان امروز با تشکیل هسته های مقاومت در دانشگاه ها در تلاش هستند تا با جلوگیری از نفوذ دشمنان شرق و غرب در اعتلای انقلاب اسلامی کوشیده و از دستاورد های نظام پاسداری کنند وی سوء مدیریت را مهمترین مسئله کشور دانست.
درست نیست که همه مشکلات کشور را به تحریم گره بزنند چراکه مشکلات رخ داده بر اثر سوء مدیریت بسیار بیشتر از مسائل تحریم است.
جلوگیری از مهاجرت با رسیدگی به مشکلات دانشجویان
وی از مسئولان و دست اندرکارن خواست تا با درک مسائل انقلاب به حمایت از تولیدات داخلی بپردازند چراکه در شرایط فعلی تنها راه برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی حمایت از تولید داخلی، استفاده از فکرهای خلاق جوانان و سپردن امور به جوانان است.
این دانشجو ایوانی بیان داشت: مشکلات اقتصادی و عدم شغل مناسب باعث شده است که دانشجویان از همان ابتدای ورود به دانشگاه به دنبال کار دانشجویی و کسب درآمد برای امرار معاش خود باشند. امیدوارم مسئولان برای یک بار هم شده به طور جدی مشکل اشتغال دانشجویان را حل کنند چرا که اگر این موضوع برطرف شود بسیاری از نگرانیها و همینطور مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور کاهش مییابد.
وی راهکار حل مشکلات فعلی جامعه را اهتمام دولت برای ورود در عرصه عمل توصیف کرد و گفت: متاسفانه مشکل این است که مسئولان عزمی برای حل مشکلات ندارند. اگر همت وجود داشته باشد، تمامی مشکلات قابل حل است. آنچه که برای مردم مهم است رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان است، اگر این مشکلات حل شود بیشترین دغدغههای آنها و از جمله جوانان رفع خواهد شد و امیدواری در آینده نیز افزایش پیدا کند.
کلافگی دانجشویان و اساتید از برگزاری کلاس های مجازی
"رامین احمدی نیا"، از دیگر دانشجوان ایلامی نیز در این خصوص گفت: شیوع کرونا در جهان و به تبع آن در ایران سبب شد تا خسارت های جبران ناپذیری به دانشگاه ها و مراکز علمی کشور وارد شود. تعطیلی این مراکز به ویژه دانشگاه ها به دلیل وجود کرونا ویروس اولین و مخرب ترین مشکل پدید آمده برای دانشجویان بود؛به دلیل اینکه تا قبل از پدیدار شدن کرونا دانشجویان با حضور فیزیکی در کلاس درس و ارتباط رو در رو با استاد مربوطه کاملا می توانستند به تمامی دروس اشراف داشته باشند و در صورت عدم یادگیری هر مطلبی با رجوع به استاد به رفع ایراد اقدام کنند.
حال به دلیل تعطیلی دانشگاه ها و تلاش برای عقب نماندن از سال تحصیلی هم دانشجویان و هم اساتید مجبور به برگزاری کلاس از طریق فضای مجازی و به صورت آنلاین شدند، که البته با توجه به وضع موجود بهترین راه به نظر می رسید. تشکیل کلاسهای مجازی و آنلاین ظاهرا مشکلاتی فراوانی را برای هر دو طیف دانشجو و اساتید به همراه داشته است.
بطور مثال هر دانجشویی که در رشته مهندسی برق تحصیل داشته از دشواری های این رشته مطلع است، در حالت عادی برای تدریس یکی از دروس رشته مهندسی برق که بیشتر ریاضیات است، چنانچه یک مسئله توسط استاد توضیح داده شود چند ساعت به طول می انجامدُ این در حالی است که چنانچه قسمتی از توضیحات را متوجه نشویم چند بار توسط استاد تکرار می شود و این طبیعت رشته های مهندسی است.
حال تصور کنید این دروس که به صورت مجازی و آنلاین تدریس می شود، با توجه به دقتی که باید صرف توجه به توضیحات استاد شود با این قطع و وصلی اینترنت چگونه دانشجویان این دروس سنگین را یاد بگیرند؟ گاهی پیش می آید برای اینکه وارد کلاس مجازی وارد شوند نیم ساعتی طول می کشد و زمانی که دروس تخصصی این رشته تدریس شود ممکن است به علت عدم توجه چند لحظه، کل درس از دست برود چه اینکه نیم ساعت کلاس را از دست برود و با این وضعیف به وجود آمده متاسفانه هر چه قدر هم تلاش صورت گیرد نمی توان مطالب و توضیحات اساتید را به طور کامل متوجه شد که این امر برای دانشجویان بسیار کلافه کننده است.
این موضوع باعث شده تا دانشجویان در طول سال تحصیلی، استرس پر فشار و آزار دهنده ای را متحمل شوند و از لحاظ روحی و روانی دچار مشکل شده که این وضعیت نیز طبیعا خانواده دانشجویان را نیز درگیر این مسئله کرده و یک نگرانی ناخوشایند دیگر به مشکلات آنها اضافه شده است.
حال از مسئولان به ویژه مسئولین دانشگاه درخواست می کنیم به این وضعیت نگران کننده رسیدگی کنند و حداقل به فکر یک سامانه مجزا با پهنای باند اختصاصی مختص دانشجویان دانشگاه باشند تا برگزاری کلاس های آنلاین به ویژه برای رشته های مهندسی که قطع و وصلی اینترنت بسیار آزار دهنده است به راحتی شکل بگیرد و اندکی از مشکلات این روزهای دانشجویان و خانواده آنها حل گردد.