واکاوی طرحهای پیشنهادی مجلس و دولت برای واردات خودرو/ انحصار در این بازار چه زمانی از میان خواهد رفت؟
به گزارش خبرگزاری بسیج، لایحه بودجه ١۴٠٠ که هفته گذشته از سوی دولت به مجلس تقدیم شد، تغییرات بسیاری در درآمدها و هزینهها به نسبت سالهای قبل داشته اما جدای از انتقادات بسیاری که به منابع و مصارف بودجهای سال آتی میشود، آزاد شدن واردات خودرو برای شکستن انحصار در صنعت خودروسازی شاید بهترین اتفاق رقم خورده در این لایحه باشد.
دولت در لایحه بودجه ١۴٠٠ کل کشور برخلاف سالهای گذشته، ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو در نظر گرفته که این خود شائبه آزاد شدن واردات خودرو را به ذهن میرساند، اما محدودیت ارزی در شرایط فعلی مهمترین ترمز پیش پای این تصمیم دولت بوده که لازم است تدبیری برای از میان برداشتن آن صورت بگیرد تا با واردات خودروی خارجی علاوه بر از میان برداشتن انحصار، رقابت در تولید نیز رخ دهد.
موافقت ضمنی مجلس با واردات خودرو
مجلس که خود طرحی تحت عنوان ساماندهی عرضه و تولید خودرو را در دست دارد قطعاً با این قسمت از لایحه بودجه اعلام موافقت خواهد کرد؛ اما در این بخش باز هم محدودیت ارزی شاید کمی عقبنشینی را منجر شود.
به گفته سید محمد پورمحمدی، معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تا زمانی که محدودیت ارزی داریم، واردات خودرو متوقف خواهد بود اما در این میان طرحهایی نیز از سوی دولت و مجلس برای واردات خودروی بدون ارز پیشنهاد شده که به ثمر رسیدن هر کدام از آنها واردات را آزاد خواهد کرد.
۴ شرط مجلس برای واردکنندگان خودرو
اما در طرح مجلس چهار شرط برای واردکنندگان خودرو در نظر گرفته شده تا خودروسازان از محل صادرات خودرو به واردات مبادرت کنند، ضمن اینکه قطعهسازانی که در زمینه صادرات فعال هستند، از محل ارز حاصله، امکان واردات خودرو را داشته باشند. همچنین افرادی که از دولت جمهوری اسلامی نفت خریده و در بازارهای بینالمللی عرضه میکنند، میتوانند از منافع استحصالی و ارز به دست آمده خودرو وارد کنند و همچنین افرادی که ارز خارج از کشور داشته و تعهدی نیز به دولت ندارند میتوانند به واردات خودرو اقدام کنند.
اما هر کدام از این چهار شرط معایب و مزایایی داشته و به نظر میرسد واردات خودرو تنها راه شکست انحصار خودروسازان نباشد زیرا با نظارت بهتر و دقیقتر میتوان کیفیت تولیدات را افزایش و بهرهوری را بیشتر کرد.
آنا/