خبرهای داغ:

در کنار آموزش مجازی به تربیت نوجوانان توجه کنیم

کارشناس امور تربیتی می‌گوید دانش آموزان باید در فضای مجازی سرفصل‌های آموزشی خود را بگذرانند. آیا در کنار ابزار آموزشی، به تربیت آنها توجه کردیم؟
کد خبر: ۹۳۰۲۰۸۹
|
۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، آیین رونمایی از دو اثر فاخر با محوریت حضرت زهرا (س) با عناوین «سبک زندگی فاطمی» و «حماسۀ فاطمی» اثر سیدمهرعلی محمدنژاد و با حضور سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مینا بیابانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان، عاطفه سعید نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی کشور و حجت‌الاسلام تراشیون در محل خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

حجت‌الاسلام تراشیون در این مراسم مسئلۀ تربیت نسل را یکی از ضروریات گفتمام عصر جدید معرفی کرد و گفت: با نگاهی به گفتمان رایج در عصر جوامع بشری، در می‌یابیم تمام همّ و غم نظام تربیتی، مرتبط با حیات زمینی انسانهاست و بیشتر به نیاز زیستی افراد می‌پردازند؛ بالاترین گفتمان تربیتی در جهان مدرن، تربیت شهروند خوب است. انسانی که اشرف مخلوقات است و آرمان او دستیابی به حیات طیبۀ الهی است، با این ساز و کارهای تربیتی هیچ گاه نمی‌تواند به این آرمانها برسد و از استعدادهای فطری خود بهره ببرد.

وی افزود: مهم‌ترین، سالم‌ترین و آسان‌ترین راه دستیابی به حیات طیبه، در الگوی فاطمه زهراء (س) است. هر آدرسی اگر ختم به آستان این بانوی بزرگوار نشود، غلط و بیراهه است، چرا که ایشان متصل به وحی خداوند هستند. در شأن و مقام آن بانوی بزرگوار همین بس که خلقت نوریِ نبی مکرم اسلام(ص) و امیر مؤمنان (ع) به خلقت ایشان گره خورده است. همچنین وقتی حدیث کساء به عنوان یکی از معتبرترین احادیث شیعه را می‌خوانیم، محوریت را در آن وجود مقدس می‌بینیم؛ آنجا که می‌خوانیم «هُم فاطمةُ و أبُوها و بَعلُها و بَنُوها».

این کارشناس امور تربیتی ویژگی مهم در تربیت فاطمه(س) را همگرایی و آرامش معرفی کرد و گفت: آرامش در خانواده اولین نکتۀ تربیتی است. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمود هرگاه نگاهم به فاطمه زهرا(س) می‌افتاد، سختی‌هایم فروکش می‌کرد.

وی افزود: نکتۀ بعد در تربیت فرزند، ارتباط عاطفی والدین به ویژه مادر با فرزندان است. اگر مادری بتواند دختر خود را خوب تربیت کند، از او بوی بهشت به مشام می‌رسد، همچنان که رسول خدا (ص) نسبت به فاطمه(س) چنین واکنشی داشتند.

حجت الاسلام تراشیون با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی در عدم طراحی سندبالادستی در زمینه فرهنگ و تربیت جامعه گفت: امروز اگر در سند بالادستی بگردید، در حد کاغذ جلوی من نمی‌توانید مفاد تربیتی بیابید. اگر در سندبالادستی مفاد فرهنگی و تربیتی موجود باشد، می‌توان از رسانه‌ای اشکال گرفت که فلان برنامه یا فیلم شما مغایر با تربیت صحیح اسلامی است. خود رسانه‌ها نیز در زمینۀ اشاعۀ مباحث تربیتی وضعیت مناسبی ندارند و باید فکری بابت این مسئله شود.

وی با انتقاد از سیستم آموزشی کشور به ویژه در زمینۀ تربیت نوجوانان که در ایام کرونا با شبکه‌های مجازی درگیرند، گفت: ما در ایام کرونا نتوانستیم خانواده‌ها را در زمینه‌های تربیتی توانمند کنیم. اکنون خانواده‌های ایرانی با ۱۴ میلیون دانش‌آموز سر و کار دارند که باید در فضای مجازی سرفصل‌های آموزشی و درسی خود را بگذرانند. آیا در کنار ابزار آموزشی، به تربیت آنها توجه کردیم یا خیر؟ خانواده‌ها چگونه باید فرزندان خود را مدیریت کنند؟

تراشیون در قسمتی دیگر از سخنان خود با تأکید بر توجه نسبت به نیاز فرازیستی فرزندان گفت: متأسفانه برخی والدین نسبت به نیازهای معنوی و تربیتی فرزندان توجه ندارند و صرفاً به سیر کردن شکم او و نیازهای زیستی و دنیوی او بسنده می‌کنند، در حالی که فراهم کردن نیازهای زیستی فرزند باید مقدمه‌ای برای تأمین نیازهای معنوی باشد. اکنون ما فرزندمان را از بُعد دنیوی و زیستی تأمین می‌کنیم، اما تربیت او را به تلویزیون و شبکه‌های مجازی می‌سپاریم و این امر عاقبت خوبی برای فرزندان به همراه ندارد.

تسنیم

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار