فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به انتخاب این نهاد به عنوان موفق ترین سپاه استانی در اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: تا این لحظه ۷۱ درصد جمعیت استان غربالگری شدند.
کد خبر: ۹۳۰۴۸۹۲
|
۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج گیلان، سردار محمد عبدالله پور ظهر امروز در جلسه تشریح اقدامات سپاه قدس گیلان در راستای مقابله با کرونا در طرح غربالگری شهید حاج قاسم سلیمانی در سالن صالحین سپاه قدس گیلان با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار کرد: از زحمات بی‌شائبه پرستاران زحمتکش گیلان و ایران صمیمانه سپاسگزاریم.

وی با اشاره به تماس تلفنی سردار شریف و تأکید وی بر برگزاری جلسه‌ای با اصحاب رسانه گفت: ما هرچند ماه یک‌بار با خبرگزاری‌ها جلسه داریم اما بنا بر دستور این جلسه را امروز برگزار کردیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی سپاه برای غربالگری کرونا طرح برتر ازنظر وزارت بهداشت شناخته شد، افزود: سپاه به ذاته چیزی ندارد و هرچه داریم زحمات مردمی است که ما تنها مدیریت صحنه می‌کنیم و اصل زحمت به دوش مردم است.

عبدالله پور خصوصیت ویژه سپاه را زاده بحران بودن آن دانست و بیان کرد: سپاه از روز نخست تشکیل با بحران دسته و پنجه نرم کرد و در حوزه دفاع مقدس، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تجارب بسیاری کسب کرد و این تجربه باعث شد در دوران کرونا بتوانیم محکم بایستیم.

وی نخستین اقدام سپاه پس از همه‌گیری کرونا را ایجاد روحیه امید در بین مردم و مسوولان برشمرد و تصریح کرد: در روزهای نخست سپاه را تعطیل کردیم و به محل کار رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان رفتیم تا از نزدیک شاهد نیازها و کمبودهای دانشگاه باشیم و نخستین مشکل هم کمبود کادر پرستاری و تولید مواد بهداشتی بود که سعی کردیم این مشکلات را با کمک گروه‌های جهادی سازمان‌دهی کنیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به گندزدایی محیط توسط نیروهای سپاه و بسیج و گروه‌های جهادی و سایر نیروها گفت: کل استان را در طول هفته یک‌بار گندزدایی محیط کردم و توانستیم یک آرامش اولیه را به استان برگردانیم.

عبدالله پور با اشاره به تفاوت‌های طرح غربالگری اول و دوم افزود: در طرح اول تنها تماس با خانواده‌ها مدنظر بود که با لینک به شماره ۴۰۳۰ شروع به غربالگری تلفنی کردیم که به‌خوبی میسر نبود اما بالای ۷۰ درصد جمعیت استان را غربالگری و بسیاری از مردم که علائم داشتند پیدا و به مراکز بهداشت معرفی کردیم.

وی دفن اموات کرونایی را یکی از موضوعات بسیار مهم در اثناء شیوع کرونا و مقابله با بیماری دانست و بیان کرد: مردم وحشت داشتند و کسی حاضر نبود در قبرستان حاضر شود و به کمک نماینده ولی‌فقیه استان گیلان کارگروهی را ایجاد کردیم که پس از فتوای رهبر انقلاب مبنی بر اینکه احکام غسل ساقط نمی‌شود آیین‌نامه‌ای به همراه ۱۰ قانون تصویب کردیم که چگونه اموات کرونایی را تدفین کنیم.

گیلان از نخستین استان‌ها در عمل به فتوای رهبری در خصوص تغسیل اموات کرونایی

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه با کمک نیروهای بسیج، طلبه و سپاه اقدام به غسل و تدفین اموات کرونایی کردیم، افزود: خوشبختانه پس از یک هفته بر اوضاع کامل مسلط شدیم و ابتدا در رشت و سپس در سایر شهرستان‌ها تمامی اموات را مانند اموات معمولی غسل و تدفین کردیم و گیلان یکی از نخستین استان‌ها در عمل به فتوای رهبر انقلاب در خصوص تغسیل اموات کرونایی شد‌.

عبدالله پور با اشاره به فعالیت بسیجیان گمنامی که هیچ‌کس آنان را نمی‌شناسد گیلان توانست در تغسیل اموات کرونایی در کشور نمونه شود، گفت: این اقدامات شایسته مردم باعث شد به‌خوبی بتوانیم مرحله اول کرونا را پشت سر بگذاریم و طبق صحبت‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گیلان نسبت به جمعیت خود کمترین فوتی را داشت، باوجوداینکه استان گیلان سالمندترین استان کشور است.

۷۱ درصد جمعیت استان غربالگری شد

وی با اشاره به اجرای طرح تکمیلی و مرحله دوم غربالگری شهید سلیمانی بیان کرد: تاکنون ۷۱ درصد جمعیت استان را غربالگری کردیم و دلیل این موفقیت نیز قدرت پایگاه‌های مقاومت بسیج است، ما معتقدیم وقتی کار را به دست مردم بدهیم موفق‌تر خواهیم بود.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه جغرافیای گیلان بین دو هزار و ۷۶ پایگاه مقاومت بسیج تقسیم‌شده است، افزود: این افراد به مردم محل خود نزدیک هستند و به‌سادگی می‌توانند بالای دو هزار خانوار رؤیت کنند و ما با این توان توانستیم طرح شهید سلیمانی را تکمیل کنیم.

غربالگری ۶۰۵ هزار خانوار در گیلان

عبدالله پور با بیان اینکه ۶۰۵ هزار خانوار از ۸۵۰ هزار خانوار استان تاکنون در طرح شهید سلیمانی غربالگری شده‌اند، تصریح کرد: در این طرح علاوه بر ساختار سفیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی، یک نفر را در هر منزل مسوول کرونا قراردادیم، این امر موجب می‌شود خانواده‌ها با این طرح در ارتباط باشند علاوه بر این شرایط اشتغال مردم را نیز جویا شدیم.

وی با بیان اینکه ۵۶۲ خانوار از هزار و ۴۱۶ نفری که باید در منزل قرنطینه شدند، هیچ منبع درآمدی نداشتند و پس از قرنطینه قطعاً برای کسب درآمد به بیرون از منزل می‌روند و این بهترین زمان انتقال ویروس است، افزود: باید به این افراد حتماً بسته معیشتی بدهیم تا پس از دوران قرنطینه بیرون از خانه نروند تا حداقل ۱۴ روز در خانه باشند تا ویروس از بین بروند بنابراین این خانواده‌ها را تحت پوشش قراردادیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه شهید سلیمانی در زمان شهادت ۶۳ ساله بودند و در این طرح سن ۶۳ را پایه قراردادیم، بیان کرد: در این طرح افراد بالای ۶۳ سال را مجدداً پس از غربالگری حضوری به‌صورت تلفنی مورد پایش قرار خواهیم داد.

عبدالله پور کمبود جریان هوا را یکی از عوامل گسترش کرونا دانست و گفت: به کمک سازمان اردویی سپاه قدس گیلان بالای چهار هزار تخت و ۷۱ واحد را آماده کردیم تا برای دوران قرنطینه از مردم پذیرایی کنیم اما متأسفانه مورد استقبال از سوی مردم قرار نگرفت.

وی حمایت پولی و معیشتی افراد تحت پوشش طرح شهید سلیمانی را بر عهده بسیج سازندگی اعلام کرد و افزود: یک سری مشاغل در این ایام از بین رفت و مردم دچار بحران شدند و ما نیاز داریم از این افراد حمایت لازم جهت جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا انجام گیرد.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اذعان به عشق و محبت مردم نسبت به هم نوع در ایام مقابله با کرونا تصریح کرد: توانستیم ۹۶ میلیارد تومان پول و منابع تأمین کرده و بین نیازمندان استان توزیع کردیم، نکته قابل‌توجه این است که بیش از ۶۰ درصد این پول کمک مستقیم مردم بود و در ۶ ماه مردم استان روزی ۵۰۰ میلیون تومان کمک کردند.

عبدالله پور با ابراز امیدواری از اینکه تا پیش از ۱۰ دی‌ماه بیش از ۹۰ درصد غربالگری طرح شهید سلیمانی انجام می‌شود، افزود: در این طرح دستاوردهای دیگری داشتیم برای مثال بسیاری از خانه‌ها خالی بود، یعنی مردمی غیربومی در گیلان ویلا سازی کرده بودند و منازل خالی بود، این امر خطری جدی برای اقتصاد، فرهنگ و آینده گیلان است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

به گزارش بسیج، سردار شریف در تماس تلفنی با سردار محمد عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان با تقدیر از سپاه استان گیلان در طرح ملی غربالگری شهید سلیمانی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان نیز قدردانی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات