خبرهای داغ:
هاله که خرمن ماه و شایورد هم گفته شده، حلقه ای از نوراست که برخی از شب ها دور ماه دیده می شود. وجود بلورهای یخ در لایه های نازک ابرهای سیروس با شکست و پراکنش و تجزیه نور ماه باعث پیدایش این پدیدهمی شود.
کد خبر: ۹۳۰۶۹۵۰
|
۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیچ از اصفهان، هاله که خرمن ماه و شایورد هم گفته شده، حلقه ای از نوراست که برخی از شب ها دور ماه دیده می شود. وجود بلورهای یخ در لایه های نازک ابرهای سیروس با شکست و پراکنش و تجزیه نور ماه باعث پیدایش این پدیدهمی شود.

علت ایجاد این حلقه به دور ماه، انکسار یا شکست نور ماه( که در حقیقت بازتابی از نور خورشید است)توسط کریستال‌های یخ معلق در لایه ی بالایی‌ اتمسفر، یعنی‌ در ارتفاع ۵ تا ۱۰ کیلومتری از زمین است.

کریستال های یخ، به شکل شش ضلعی‌های متقارن هستند به این معنی که پرتو نور با هر زاویه و جهتی‌ که به آن‌ وارد شود، با همان زاویه شکسته و خارج خواهد شد.

اتمسفر، مملو از تعداد بی نهایتی از این کریستال های یخ است، به طوری که همه ی این کریستال‌ها باعث شکست نور در جهت های مختلف می‌‌شوند. اما، فقط تعدادی از این کریستال‌ها ، نور را در جهت یکسان میشکنند برای دین این زیبایی عظیم اگر ما در موقعیت مناسبی قرار بگیریم، پرتو‌های نور شکسته شده ی حاصل به چشم ما رسیده و ما قادر به دیدن حلقه به دور ماه خواهیم بود

ارسال نظرات
پر بیننده ها