به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، هفتمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور به صورت وبيناری و با حضور اعضای هیأت علمی مسئول و عضو شبکه استانی اندیشگاه، اندیشکدهها و گروههای علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور روز چهارشنبه 10 دی ماه 1399 از ساعت 18 تا 20:15 برگزار شد.
دکتر علی اصغر پورعزت، استاد دانشگاه تهران در این جلسه به تعریف مسأله عمومی، شیوههای تحلیل مسایل عمومی و سبکهای ارائه راهحل و نیز گزینههای طراحی روش و ارائه راهکار برای حل مسایل پرداخت.
وی با تأکید بر اهمیت شناسایی مشکل، به مطالعه تطبیقی نحوه تعریف این مشکلات در قالب مسایل عمومی و اولویتبندی آن بر اساس شاخصها و معیارهای معتبر اشاره کرد و گفت: خطمشیگذار میبایست صادقانه برخورد نماید و تلاش کند منافع مردم را دریابد و به مسأله بپردازد. خطمشی باید به همه مسایل بپردازد یعنی مسأله عمومی در نگاه حق مدار. مشکل عمومی مشکلی است که حتی برای یک نفر ممکن است پیش بیاید. اگر حتی یک نفر نتواند مشکلی را خود حل کند، آن مشکل عمومی است. تشخیص جامعه هدف، مدنظر قرار گرفته تا مشکل را رفع کند.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، توانایی شناخت ریشههای شکلگیری مشکلات و مسایل و نیز جستجو برای شناسایی راهحلها را مهم دانست و گفت: رصد آیندهنگرانه پیامدهای هر مشکل، ارائه راهکارهای خلاق برای حل مسأله، رصد آسیب شناسانه راهحلهای پیشنهادی و نیز انتخاب بهترین راهحلها و بودجهبندی و برنامهریزی برای اجرای راهحل منتخب از وظایف تحلیلگران حوزه خطمشیگذاری است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت ایجاد و دسترسی به آزمایشگاه خطمشی گفت: آزمایشگاه خط مشی با کارکردهایی نظیر؛ تعریف و تحلیل مسأله، مطالعه تطبیقی، خط مشیپژوهی، برنامهریزی، اجرا و ارزیابی، در وضعیتهای شبیهسازی شده، به خط مشیگذاران کمک میکند.
دکتر پورعزت در ادامه به ظرفیت اندیشکدهها و گروههای علمی و دانشگاهی برای شناسایی و اولویتبندی مشکلات، طراحی مسأله و تلاش برای حل آنها پرداخت و توجه و رصد فعالیت آنها را برای مشاوره به خطمشیگذاران ضروری ارزیابی کردند.
گفتنی است، در ابتدای این جلسه همچنین دکتر وحید آرایی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و قائممقام اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، ضمن اشاره به اهمیت مسألهشناسی و ارائه راهحلهای سیاستی در فرایند سیاستگذاری، مهمترین و نخستین مرحله چرخه سیاستی را شناخت صحیح مشکل و مسأله عنوان کرد.
مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: اینکه چگونه موضوعات و مسایل مختلف در دستورکار سیاستگذاران قرار میگیرند، بسیار مهم بوده و البته امری دشوار است. شناخت نادرست مسایل و مشکلات موجب ایجاد مشکلات دیگری میشود پس درک مشکل در فرایند سیاستگذاری مهم است.
انتهای پیام/