یادداشت//مصطفی دودانگه

سبک زندگی از دیدگاه انقلاب اسلامی

سبک زندگی دینی ذیل یک برنامه کلان سلوکی قرار دارد که بر اساس آن همه زندگی حرکتی برای نزدیک شدن به خداوند است.
کد خبر: ۹۳۱۲۲۲۶
|
۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ واژه سبک زندگی یا سبک روزانه (به انگلیسی Lifestyle) می‌تواند به علایق، نظرات، رفتار‌ها و جهت گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند. سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه، یا جامعه است. این اصطلاح نخستین بار توسط آلفرد آدلر روانشناس اتریشی استفاده شد.

واژه سبک زندگی که به علایق، نظرات، رفتار‌ها و جهت گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ تعریف می‌شود با سه رویکرد در تعاریف ارائه شده از «سبک» مشاهده می‌شود:

الف- تعاریفی که بر ویژگی‌های زیبایی شناختی سبک تکیه دارند: کیفیت برتر در ظاهر، طراحی یا رفتار.
ب- تعاریفی که بر جنبه تمایزبخشی سبک تاکید دارند و سبک را ویژگی‌ای برای نشان دادن برتری می‌دانند: اجرا یا انجام اموری که تمایز دهنده فرد یا گروه یا سطح خاصی باشند.

ج- تعارفی که تجسم امروزین سبک به خصوص ابعاد تجملی زندگی محسوب می‌شوند: برتری مدگونه، شیک، مد زود گذر، هوس و میل مفرط، عادت و تجمل زیاده روی یا ولخرجی.

در بیشتر مواقع مجموعه عناصر سبک زندگی در یک جا جمع می‌شوند و افراد در یک سبک زندگی مشترک می‌شوند. به نوعی گروهی اجتماعی اغلب مالک یک نوع سبک زندگی شده و یک سبک خاص را تشکیل می‌دهند. سبکی شدن زندگی با شکل گیری فرهنگ مردم رابطه نزدیک دارد. مثلاً میتوان شناخت لازم از افراد جامعه را از سبک زندگی افراد آن جامعه به دست آورد.

در این میان سبک زندگی دینی ذیل یک برنامه کلان سلوکی قرار دارد که بر اساس آن همه زندگی حرکتی برای نزدیک شدن به خداوند است. این برنامه البته برنامه پویایی است و برای همین به طور دائم نیازمند تنظیم است. از این رو تفکر در چندوچون این برنامه و تنظیم صورت کلی آن نیازمند پرداختن مستقیم است؛ بنابراین در اینجا ملاحظه میکنیم که علیرغم اینکه در مقولات سبک زندگی رایج، عنوانی درباره‌ی کلیت زندگی و حرکت آن مطرح نیست؛ در اینجا کلیت حرکت به سمت مقصد و تنظیم برنامه‌ی پویای آن نیازمند صرف وقت و توجه است و لازم است فصلی در زندگی برای آن باز شود. مشارطه، مراقبه و محاسبه و صرف وقت برای دستیابی به خودآگاهی به حال و مقام خود را می‌توان بخشی از این مقوله دانست که به طور مستقیم به آن پرداخته می‌شود، هرچند که این کلیت بر سایر اجزاء و بخش‌ها و ابعاد که در بخش‌های بعدی خواهد آمد، سیطره دارد.

انقلاب اسلامی ایران تنها برای بهبود وضع اقتصادی و سیاسی شکل نگرفته است و فراتر از این، یک ماهیت ارزشی دارد، اساسی‌ترین اصل انقلاب ایران، اسلامی بودن آن است. یکی از موضوعات اصلی در راه جهانی سازی انقلاب اسلامی و برای رسیدن به یک تمدّن نوین اسلامی سبک زندگی است. اسلامی بودن سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دینی و امامین انقلاب اسلامی می‌باشد و با توجه به معیار‌های دینی می‌توان خصوصیات، ابعاد و اجزاء یک زندگی اسلامی را ارائه نمود.

انقلاب اسلامی داعیه دار مبارزه با سلطه فرهنگی غرب است و دگرگونی در کیفیت و سبک زندگی فردی و اجتماعی از اصلی‌ترین شاخص‌های انقلاب اسلامی است که با گشودن راه هدایت و ایجاد معرفت، صورت واقعی خود را می‌یابد و انسان‌ها را به قله کرامت انسانی و آرامش حقیقی می‌رساند.

انقلاب اسلامی، ضعف و ناکارآمدی بسیاری از نظریات را در حوزه علوم اجتماعی و سیاسی مارکسیستی و اومانیستی و لیبرالیستی و... را آشکار نمود و نشان داد دستاورد سبک زندگی غربی چیزی جزء سقوط ارزش‌های الهی و اخلاقی نبوده و انقلاب اسلامی واقعه‌ای بود که روح تازه‌ای در زندگی بشر دمید و انسان‌شناسی الهی و شیوه‌ی زندگی اسلامی را برای ما به ارمغان آورد.


رهبر معظم انقلاب در شرایط حساس کنونی منطقه و جهان و علیرغم همه‌ی تهدید‌ها و تحریم‌های تحمیلی علیه ملت ایران و شرایط اقتصادی و ... دغدغه‌ی تمدن‌سازی نوین و دغدغه سبک زندگی اسلامی می‌دانند، که نشان از اهمیت این موضوع دارد و بار‌ها و بار‌ها به خصوص در بیانیه گام دوم انقلاب این موضوع را مطرح نموده اند و پرونده بحث مهم سبک زندگی را باز نگه داشته و در بیانات ایشان به این موضوع پرداخته شده است و در بیانیه گام دوم می‌فرمایند: ((غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است.))

برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ما نیازمند پیشرفت در همه بخش‌های محتوایی و سخت افزاری هستیم که بخش محتوایی همان سبک و شیوه‌ی زندگی است که نیازمند تلاش بیشتری است و واقعیت این است که انسان اصیل و توسعه‌یافته امروزی از دستاورد‌های تحقق سبک زندگی اسلامی که در آن روح و جسم سالم مورد نظر می‌باشد دور‌افتاده است.

موضوع سبک زندگی اسلامی مسأله‌ای ریشه‌ای است و در عمل تحقق این امر نیازمند کار‌های عملیاتی و عمیق تری در سطح جامعه برای تحول در سبک زندگی است و از یک طرف باید درخصوص سبک زندگی تعریفی تراز الگوی اسلامی-ایرانی داشته باشیم و اصول آن را بدانیم و تبیین و عملیاتی کنیم.

برای پالایش سبک زندگی باید اقدام شود و در ابتدا باید مشکلات سبک زندگی به نوبت حل شود و حل نمودن همگی مشکلات باهم امکان پذیر نیست. غالب نمودن فرهنگ غربی یکی از اهداف استکبار و آمریکا بود که با قدرت نظامی و سیاسی نتوانستند به آن دست یابند، ولی با تهاجم فرهنگی در میان کشور‌ها و جوامع رسوخ نموده اند؛ لذا ما برای حفظ هویت اسلامی خود باید روش زندگی متناسب با اعتقاداتمان را ارائه دهیم.

با این وجود سبک زندگی اسلامی فعالانه مورد توجه قرار گرفته‌است و در حوزه‌ی سبک زندگی اسلامی کلیه‌ی ملزومات زندگی فردی و اجتماعی انسان امروز را می‌توان با آموزه‌های ناب و سرشار از امید، تامین نمود و در راستای تحقق این اهداف نیازمند مجاهدت و مبارزه هستیم و باید از رسانه‌ها و اقدامات فرهنگی اثرگذار برای تغییر ذائقه سبک زندگی بهره ببریم و بتوانیم در مقابله سبک زندگی غربی و نماد‌های آن از جمله:
سکولاریزه کردن و جدا کردن سبک زندگی از دین، تک روی و فردگرایی، خوی اشرافیگری و.. توانایی خود را بالا برده و با تکیه بر منابع اسلامی به

بازخوانی فرهنگ خود پرداخته و بتوانیم سبک زندگی اسلامی را به فرهنگ غالب که همه جنبه‌ها و زوایای زندگی انسان را در بر میگیرد تبدیل نماییم، زیرا که سبک زندگی اسلامی برای تمامی شئون بشری برنامه و راهبرد دارد. از جمله اینکه اسلام خانواده را کانون و اساس شکل گیری جامعه و همچنین زنان را انسان ساز و پرورش دهنده کمالات الهی در فرد می‌داند و بنابر بیان امام خمینی (ره) از دامن زن است که مرد به معراج می‌رود و فرهنگ اسلامی با تعامل، تفاهم و تبادل با سایر فرهنگ‌های اصیل و تقابل و تهاجم به مبانی ضد فرهنگ ساخته دست بشر، به دنبال تحقق امت واحده اسلامی است.

مصطفی دودانگه – مسئول شبکه روشنگری معاونت فرهنگی سپاه استان زنجان
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار