خبرهای داغ:
کارشناس محیط‌زیست در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: مازوت برای ما نعمت است و پایه ساخت محصولات با ارزش محسوب می‌شود. به جای سوزاندن می‌توانیم از مازوت در ساخت محصولات استفاده کرد. متأسفانه وقت کشور را معطل نگه داشته‌ایم و تحریم‌ها را مانع اقدامات مهم می‌دانیم. در نتیجه اعلام می‌کنند که انبارها جای نگه‌داری مازوت را ندارند و ریه‌های مردم را انبار نگه‌داری مازوت می‌کنیم.
کد خبر: ۹۳۱۳۰۱۰
|
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، کارشناس محیط‌زیست در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: مازوت برای ما نعمت است و پایه ساخت محصولات با ارزش محسوب می‌شود. به جای سوزاندن می‌توانیم از مازوت در ساخت محصولات استفاده کرد. متأسفانه وقت کشور را معطل نگه داشته‌ایم و تحریم‌ها را مانع اقدامات مهم می‌دانیم. در نتیجه اعلام می‌کنند که انبارها جای نگه‌داری مازوت را ندارند و ریه‌های مردم را انبار نگه‌داری مازوت می‌کنیم.

 مصطفی نادری کارشناس محیط‌زیست گفت: بحث آلودگی هوا به دهه 50 بر می‌گردد. در دو دهه اخیر نیز این موضوع تشدید شده است. هر روز هم وضعیت بدتر می‌شود. در حوزه آلودگی هوا قانون خوبی داریم اما مشکل اصلی در حوزه اجرا هست. دستگاه‌های مختلف نقش خود را نمی‌پذیرند. از دولت دلخوری داریم، به این دلیل که با شعار محیط‌زیستی‌ترین دولت بعد از انقلاب روی کار آمد اما تغییری در بحث محیط‌زیست و آلودگی هوا شاهد نبودیم. متأسفانه در بحث برجام رئیس‌جمهوری گفتند، آب خوردن و محیط‌زیست هم به برجام گره خورده است.
نادری اظهار داشت: در اردیبهشت 1393 نامه‌ای در خصوص نقش مؤثر دستگاه‌های اجرایی در آلودگی هوا به امضای معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم. در 35 بند پیرامون مباحثی مانند خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، منابع متحرک، آموزش و اطلاع‌رسانی وظایفی برای دستگاه‌ها مشخص شد. این نامه محوری برای لایحه قانون هوای پاک سال 1396 شد که قانون مترقی بود. در این لایحه برای 14 دستگاه نقش مشخص شد. اگر قانون هوای پاک اجرایی شده بود، در این روزها شاهد وضعیت وخیم شهر تهران و سایر کلان‌شهرها نبودیم. به طور مثال برای وزارت نفت مشخص شده بود که باید بهبود کیفیت سوخت در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: صحبت از بیت کوین و مازوت سوزی برای تقلیل مسئله اصلی است. علت اصلی آلودگی هوا خودروها و منابع متحرک هستند. 60 تا 70 درصد منابع آلودگی هوا خودروها هستند. آلودگی منابع ثابت قابل مدیریت هستند. در خیلی از نیروگاه‌ها مازوت سوخته نمی‌شود اما گازوئیلی می‌سوزانیم که به مراتب از مازوت بدتر است. گازوئیل 6 هزار تا 7 هزار ppm به نیروگاه‌ها داده می‌شود. گازوئیل خودروها کیفیت بهتری دارد اما استاندارد نیست. در منابع متحرک اتوبوس‌ها و خودروهای گازوئیل سوز سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند. معاینه فنی‌های ما دقیق انجام نمی‌شود و استاندارهای شهرهای اطراف تهران متفاوت است.
این کارشناس محیط‌زیست تأکید کرد: مازوت برای ما نعمت است و پایه ساخت محصولات با ارزش محسوب می‌شود. به جای سوزاندن می‌توانیم از مازوت در ساخت محصولات استفاده کرد. متأسفانه وقت کشور را معطل نگه داشته‌ایم و تحریم‌ها را مانع اقدامات مهم می‌دانیم. در نتیجه اعلام می‌کنند که انبارها جای نگه‌داری مازوت را ندارند و ریه‌های مردم را انبار نگه‌داری مازوت می‌کنیم.
نادری خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش دیوان محاسبات در سال 1398 معادل 23.6 میلیارد مکعب هدر رفت گاز در شبکه پخش سراسری کشور داشتیم. این رقم معادل 9 درصد حجم کل مصرف کشور و 3 برابر هدر رفت جهانی محسوب می‌شود. اگر حجم صادرات 28 سنت را برای هر فوت گاز را در نظر بگیریم، حدود 6.6 میلیارد دلار است؛ یعنی یک و نیم برابر کل صادرات در سال 1398 هدر رفت داشتیم. مسئولین تمام وظایف را به دوش مردم می‌اندازند. بر اساس گفته مسئولین اگر تنها 10 درصد کاهش داشته باشیم، مشکل افت فشار را نخواهیم داشت. این 10 درصد تنها توسط مردم نباید صرفه‌جویی شود. اگر صداوسیما و آموزش‌وپرورش آموزش محیط‌زیست را در اولویت قرار دهند، صرفه‌جویی خواهد شد. هدر رفت گاز در شبکه انتقال است و پیش از انتقال به مصرف کننده هدر می‌رود.
وی افزود: سازمان محیط‌زیست نقش ضعیفی را در خصوص مسائل آلودگی هوا دارد. از 35 بند ابلاغی در نامه سال 1396 در 28 بند سازمان محیط‌زیست ناظر است. سازمان محیط‌زیست باید قصور سازمان‌ها را اعلام کند. در پایش آنلاین باید صنایع آلاینده مشخص شوند. مجلس شورای اسلامی از بعد نظارتی باید ورود کند. قوه قضاییه از بعد قصور دستگاه‌ها باید وارد عمل شود. در بند دوم سند تحول قضایی به حقوق عامه اشاره شده است. محیط‌زیست مصداق بارز حقوق عامه است. دستگاه‌هایی که قصور دارند باید پای میز محکمه بیا‌یند. مجلس بعد نظارتی خود را انجام می‌دهد و فراکسیون محیط‌زیست در هفته پیش بحث را به کمیسیون اصل 90 انتقال داد. دستگاه‌های مرتبط با قانون هوای پاک را فراخواند. این جلسه به صورت زنده پخش شد.
نادری کارشناس محیط‌زیست در پایان گفت: در بهار و تابستان وضعیت هوای پاییز و زمستان را فراموش می‌کنیم. دولت با راهکارهای میان مدت باید و بلند مدت باید اقدامات مناسبی را انجام دهد اما شاهد هیچ اقدامی نیستیم. در بحث تولید رانت بزرگی شکل گرفته است. ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسعه ندارد و تنها زمانی که صدای مردم در می‌آید و به کمپین نخریدن خودرو می‌پیوندد، وام خرید خودرو می‌دهند. صنعت خودرو به شرط افزایش کیفیت باید حمایت شود. خیلی از جایگاه‌ها سوخت مناسب با استاندارهای یورو 4 ندارند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها