خبرهای داغ:

روایتی از جنایت رژیم پهلوی در چهارشنبه سیاه در اندیمشک

حمله وحشیانه نیروهای ستم شاهی به اندیمشک، آنچنان گسترده، ویرانگر و وحشتناک بود که فردای آن روز در روزنامه‌های کشور با تعبیر «وحشت بزرگ در اندیمشک» از آن یاد شد.
کد خبر: ۹۳۱۳۹۶۷
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در اندیمشک، در خطه زر خیز خوزستان یعنی اندیمشک که در شمال خوزستان قرار دارد همانند دیگر نقاط کشور؛ جوانان سرزمین ما چشم به ندای رهبر خود داشتند و حماسه‌ها سرودند که هر روز آن حادثه و اتفاقی هست که کم کم پازل انقلاب اسلامی را کامل کرد.

گرچه تاریخ در این لحظه‌ها ساخته شده اما بسیاری از آنها هنوز در سینه‌ها مانده و هیچ کاغذ و قلمی به آن دست نیافته است و چه بسا اگر برنامه جدی و مدیریت فرهنگی صورت نگیرد این ناگفته‌های انقلاب و جنگ رنگ مرگ برخود بپوشند و شکاف عظیمی را ما حس خواهیم کرد گرچه همین الان هم این شکاف و خلا از تاریخ انقلاب و جنگ قابل لمس است.

به گفته شاهدان عینی، در 25 دی ماه در شهرستان اندیمشک در ساعت تقریبا دو بعدازظهر و زمانی که شاه هنوز از کشور خارج نشده بود، مجسمه شاه خائن توسط مردم و جوانان این خطه از جا کنده و کاملا خم و آویزان افتاد و طبق بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت که اندیمشک در کشور دومین شهر است که توانست با وجود شاه؛ مجسمه رضاشاه را پایین بکشد.

طبق شواهد موجود حادثه چهارشنبه سیاه دراکثر شهرهای استان خوزستان از جمله شهرهایی مثل اندیمشک، اهواز، دزفول و مسجد سلیمان رخ داده است.

چهارشنبه سیاه جزء روزهای به یاد ماندنی در اذهان مردم اندیمشک و استان خوزستان است که متاسفانه به این حادثه مهم کمتر توجه شده است.

بعد از حمله به اهواز و دزفول، نظامیان به فرماندهی تیمسار غفاریان با ادوات نظامی به اندیمشک حمله کردند و هرچیز و هرکس را می‌دیدند به گلوله می‌بستند.

وقتی حیله‌ها و ترفندهای سیاسی رژیم ستم شاهی نتوانسته بود از رشد و عمومی شدن انقلاب جلوگیری کند؛ نظامیان رژیم در یک اقدام نسنجیده و کودتاه‌گونه در استان خوزستان با تانک و خودروهای زرهی وارد شهرها شدند و به جان مردم بی دفاع افتادند.

در این میان شهرهای اندیمشک، اهواز، دزفول و مسجدسلیمان اولین شهرهای استان بودند که مورد هجوم وحشیانه ارتش وافراد چماق بدست ومزدور رژیم قرار گرفتند.

هیات اعزامی آیت‌الله طالقانی مرکب از پزشکان و نمایندگان جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر که برای رسیدگی و بررسی اوضاع شهرهای اندیمشک، اهواز و دزفول به خوزستان سفر می‌کنند و پیرامون حوادث روز چهارشنبه 27 دی‌ماه(چهارشنبه سیاه) تحقیقاتی انجام می‌دهند و بازمی‌گردند.

در طی تحقیقات هیات اعزامی از تهران از طبقات مختلف مردم معلوم شده است که مهاجمین به شهرها اغلب نظامی بوده و به همراه تعدادی غیر نظامی مجهز به تانک و مسلسل‌های سنگین، اسلحه و کلت کمری به شهر حمله کرده‌اند و غیر از کشتار مردم، تعداد زیادی مغازه در اهواز و اغلب مغازه‌های اندیمشک و دزفول را غارت و به آتش کشیده‌اند.

خبرنگار روزنامه کیهان که همراه این هیات بود مشاهدات خود را چنین می‌نویسد: در همان ساعاتی که دزفولی‌ها مورد هجوم قرار داشتند، در اندیمشک هم وقایع مشابهی روی می‌دهد

هفت شهید و 13 زخمی ارقامی است که بیمارستان اندیمشک ارائه می‌کند اما مردم می‌گویند چون تعدادی از زخمی‌ها می‌ترسند به بیمارستان مراجعه کنند و گروهی از مردم بدون جواز شهدای خود را دفن می‌کرده‌اند پس تعداد تلفات خیلی بیشتر از آمار بیمارستانی است.

در اندیمشک علاوه بر غارت و آتش زدن تعداد زیادی از مغازه‌ها و منازل را هم ویران کرده و آثار گلوله بر روی سقف دیوار ،شیشه‌ها منازل موجود است.

در اندیمشک و دزفول اعلامیه‌ای با امضای «نظامیان طرفدار مردم تیپ 2زرهی دزفول» پخش شده که طی آن هجوم به مردم را حاصل توطئه فرمانده تیپ و گروهی از افسران و درجه‌داران اعلام کرده‌اند و اسامی این اشخاص در اعلامیه ذکر و اضافه شده که این گروه به همراه 65چریک مزدور به قتل و غارت مردم دست زده‌اند.

در پی واقعه حمله ماموران نظامی و نیروهای غیرنظامی مزدور شاه به مردم اندیمشک، اهواز و دزفول حضرت آیت‌الله امام خمینی(ره) از فرانسه با اهواز تماس گرفتند و از جریان امر آگاه شدند و در این تماس یکی از روحانیون حوزه علمیه‌ی قم(آیت الله خزعلی) که در اهواز بودند، جزئیات را به امام گزارش دادند.

اسامی شهدای چهارشنبه سیاه در اندیمشک به شرح زیر است:

شهید غلام حسین دولتشاهی، شهیدعزت الله میر قائد، شهیداردشیر موسوی، شهید سهیل منشی زاده، شهیدحیدرسرلک چیوائی و علیرضا شکریان

 

سبزمراد صادقی از شاهدان عینی سقوط مجسمه شاه خائن در گفتگو با خبرگزاری بسیج در اندیمشک می‌گوید: پیش از انقلاب اسلامی، مجسمه شاه خائن مقابل ایستگاه راه‌آهن قرار داشت و قبل از روز 26 دی‌ماه بود یعنی زمانی که شاه هنوز از ایران اسلامی فرار نکرده بود.

وی در ادامه افزود: مردم در میدان راه‌آهن جمع شدیم و تعدادی از بچه‌ها طناب به گردن مجسمه انداختند و سپس سرطناب را به ماشین بستند و مجسمه شاه خائن را کشیدیم و مجسمه خم و آویزان شد.

سبزمراد صادقی، گفت: نیروی‌های نظامی شاه و ساواکی ها با لباس شخصی آمدند و مجسمه سرنگون شده را به یک انبار انتقال و از آن حفاظت کردند و در بین تمام شهرهای ایران اندیمشک اول یا دومین شهری بود که توانسته بود مجسمه‌ی شاه خائن را منهدم کند.

بهادر شش بلوکی از شاهدان عینی واقعه چهارشنبه سیاه می‌گوید: چهارشنبه سیاه بعد ازظهر شروع شد و نیروهای نظامی شاه از پایگاه هوایی حرکت کردند و وارد شهر شدند و هرچه جلویشان بود له می‌کردند تمام مغازه‌های پاساژ را غارت و به آتش کشیدند.

وی افزود: آن‌ها از طریق راه‌بندی قدیم در کوی شهدا آمدند و تمام دیوارهای خانه‌ها تکان می‌خورد و نیروهای ستم شاهی دیوانه‌وار به در و دیوار شلیک می‌کردند و حتی بطرف منبع آب‌ منازل هم تیراندازی میکردند.

شش بلوکی، عنوان کرد: در بازار، اتومبیل‌هایی در کنار خیابان پارک شده بود که این مهاجمان با حرکت دادن تانک از روی آنها را به آهن پاره تبدیل کردند.

به گزارش بسیج ، درپی هجوم نیروهای نظامی شاه به مردم اندیمشک، اهواز و دزفول خون‌های پاکی بود که به زمین سرد ریخت تا از گرمی خون شهید زمین گرم شود و از خون‌ها شهید و ارزش‌های شهید جوانه بزند و بلکه هرکس با دیدن این جوانه‌های خونی یادش باشد که هرچند سخت این ارزش‌ها را بدست آوردیم پس باید بخاطر این خون‌ها، اشک‌ها و ناله‌ها که از دل دردمند این سرزمین به آسمان رفت، ارزش‌ها ارزش بمانند و همیشه جوانه‌های خونین سرزمین‌مان به یادمان باشند که اینها پهلوانان سرزمین ما هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار