خبرهای داغ:
بسیج هنرمندان اصفهان با یک کار ابداعی اولین تعزیه مدافعان حرم را تولید کردند.
کد خبر: ۹۳۱۴۳۸۹
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان؛ تعزیه یکی از هنرهای قدیمی ایرانی ها و به خصوص اصفهانی ها است که از ابتدای پیدایش آن با استقبال مردم رو به رو شده بود.

سال های اخیر با ظهور داعش، مدافعان حرم برای دفاع از حرمین اهل بیت (ع) وارد جنگ با داعش شدند و از آنجایی که رهبر انقلاب فرمودند زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، استفاده از ظرفیت تعزیه فرصت بسیار خوبی برای آشنایی بیشتر با این رزمندگان اسلام است.

بسیج هنرمندان اصفهان با یک کار ابداعی اولین تعزیه مدافعان حرم را تولید کردند که در این زمینه با حجت الله سلطانی، معاون سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان و کارگردان شبیه خوانی شهدای مدافع حرم به گفت و گو پرداختیم.

بسیج نیوز: در خصوص تعزیه شهدای مدافع حرم بگویید.

سلطانی: جامعه تعزیه خوانی اصفهان بسیج شدند و تولید را تقدیم به شهدای حرم شد؛ یکی از دغدغه های ما در بسیج هنرمندان احیای مجالس تعزیه خوانی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با معیارهای امروزی بود.

فرهنگ ایثار و شهادت یادگار واقعه عاشورا است و اگر جایی شبیه خوانی جدای از مراسمات عزاداری اهل بیت (ع) است به عنوان یک ابزار رسانه برای انتقال فرهنگ و مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در قالب هنر شبیخوانی که یک ابزار است استفاده می کنیم.

هنر شبیخوانی از ابداعات ایرانی ها و برگرفته از داستان های شاهنامه بوده است که پس از قیام عاشورا، ایرانی ها با توجه به ارادت اهل بیت از این هنر استفاده کردند و تعزیه ها را رقم زدند و با ذکر مصائب اهل بیت (ع) شروع کردند.

فراز و فرودهایی زیادی در تاریخ داشته است و امروزه به یاری خدا یکی از برکات انقلاب اسلامی توسعه و ترویج این هنر بوده است.

چند مدتی بود که دوستان ما در انجمن تعزیه و شبیه خوانی دوست داشتند که یک کار تولیدی برای شهدای انقلاب اسلامی داشته باشند

تصمیم گرفتند که متن را در کار نوشته شود و تلفیقی از مجلس شبیه خوانی و تعزیه ها و داستان مدافعان حرم باشد؛ زمانی که دوستان شروع به نوشتن کردند قرار بود حدود 15 دقیقه ای باشد اما این قدر مفاهیم این برنامه زیاد بود که 60 دقیقه نوشته شد.

در خصوص عوامل و جزئیات این تعزیه توضیح دهید.

امیرحسین حسن نژاد نویسنده این تعزیه است که 700 بیت شعر محاوره ای گفته شده است که بر گرفته و الگوبرداری شده از شخصیت های اصلی شبیه خوانی است.

ماجرای از این قرار است که به یک سنگری در سوریه بر می گردد که تعدادی از رزمندگان در شب جمعه ای دلگیر می شوند برای دوستانی که شهید شدند.

یکی از رزمندگان و بسیجی ها که شخصیت اصلی داستان را دارد خیلی دلگیر و دلخور است و دلیل آن این است که پدر و مادرش راضی به شهادت او نمی شدند؛ ناراحت بود که دیگر همرزمانش شهید شدند و او به دلیل دعای پدر و مادر به فیض شهادت نمی رسد.

در خواب می بیند که خود نقش علی اکبر، پدرش نقش امام حسین و مادرش نقش ام لیلا دارد و با اشعار تعزیه در خواب از آن ها اجازه می گیرد و از خواب که رویای صادقه بوده است بیدار می شود.

همرزم به او می گوید که یکی از دغدغه های تو رضایت گرفتن از پدر و مادرت بود که این آرزو محقق شد و قطعا تو از شهدای مدافع حرم می شوی.

آیا نیروهای داعش هم در این تعزیه حضور دارند؟

طرف دیگر داستان سبک مخالف خوانی ورود داعش داریم و سنگر داعش داریم؛ از همان لباسی طراحی نکردیم و لباس های تعزیه با کمی تغییرات برای داعش استفاده کردیم و نشان می دهند که عمر سعد، شمر و یزید و داعش در یک مسیر هستند

از رشادت های مدافعان حرم به خصوص سردار سلیمانی می گویند؛ پایگاه قدسی در سوریه برای ایرانی ها است و سعی می کنند که به این پایگاه حمله کنند و دو مرتبه حمله کردند و نتوانسته بودند و این بار با برنامه ریزی طرح انتحاری این پایگاه را بگیرند.

پس از نقشه های متفاوت دو عملیات انتحاری انجام می دهند و این بسیجی را اسیر می کنند و آخر برنامه بسیجی پیش فرمانده داعش آورده می شود و شبیه سازی شده مانند حضرت مسلم که پیش ابن زیاد می رود.

فرمانده داعش می خواهد با ثبت یک تصویر می خواهد جنگ روانی و تبلیغاتی برای خود ایجاد کند اما با صلابت بسیجی این قصه عملا موجب شکست آن ها می شود و عصبانی شده و دستور شهادت را می دهند.

سکانس آخر ملاقات بسیجی با حضرت زینب (س) در عالم برزخ است دیالوگی مطرح می شود که آیا از ما راضی هستید و اظهار رضایت حضرت زینب و به جایگاه مدافع حرم در بهشت اشاره ای می کند

در خصوص تولید این کار بگویید و آیا چنین برنامه های برای آینده دارید؟

این کار توسط نخبه های تعزیه استان اصفهان اجرا شد و از موسیقی سنتی ایرانی استفاده کردیم؛ این تعزیه در حسینیه شهدای بسیج اصفهان در 12 ساعت به صورت یکسره ضبط و در شبکه اصفهان پخش شده است.

در موضوعات دیگر مانند شهادت حاج قاسم سلیمانی، سیره سردار دلها به دنبال تولید هستیم.

نکته آخر…

از مدیرانی که ما را برای پخش این برنامه اذیت کردند گلایه می کنیم

نیازمند حمایت هستیم، پس از محدودیت های کرونایی سعی می کنیم که یک اجرای زنده داشته باشیم و از همه دوستانی که در این برنامه بدون هزینه یا با هزینه جزئی فعالیت کردند تشکر می کنیم.

هزینه جاری این برنامه زیاد شد و از دستگاه های متولی خواهش می کنیم که به ما در این زمینه کمک کنند تا بتوانیم با قدرت بهتر و بیشتری کارهای جدیدی در این زمینه تولید کنیم.

این کار برای اولین بار در تاریخ تعزیه به دلیل غنی بودن استان اصفهان، در این استان انجام شد و دوستانی در استان های دیگر هم دوست دارند چنین تعزیه هایی را اجرا کنند.

اگر حمایت شود کارهای بعدی هم در موضوعات مختلفی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تولید می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها