سپاه و بسیج مردمی دو نهاد انقلابی همیشه در صحنه در تمامی عرصه های مختلف اعم از سازندگی، دفاع مقدس، محرومیت زدایی، تحریم اقتصادی،مبارزه با ویروس منحوس کرونا در قالب طرح سپهبد شهید قاسم سلیمانی حضور داشتند.
کد خبر: ۹۳۱۶۵۷۶
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر قرار داریم دهه ای که رهایی ملت ایران و اسلام از چنگال طاغوت و استکبار در تاریخ کشورمان به ثبت رسید. و سبب دگرگونی در زمینه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی در سراسر ایران شد.

انقلابی که نقش ویژه و بی بدیل بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) در آن بر کسی پوشیده نیست و احیای تفکر دینی که توسط حضرت امام(ره) شکل گرفت نه تنها سطح کشور بلکه سراسر دنیا را بر گرفت که این امر سبب پیدایش پیوند عاطفی و قلبی ملت و امام امت شد به گونه ای که "میشِل فوکو" فیلسوف فرانسوی با اشاره به نقش بی‌بدیل و محوری حضرت امام بیان می‌کند که شخصیت آیت‌الله خمینی پهلو به افسانه می زند زیرا هیچ رئیس دولتی و هیچ رهبر سیاسی حتی با حمایت تمام رسانه های دنیا نمی تواند ادعا کند که با مردمش چنین پیوند عاطفی عمیقی دارد. که تبلور این موضوع پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل رژیم پهلوی تا دندان مسلح و تحت حمایت آمریکا و غرب بود.

اما یکی از برکات انقلاب اسلامی که نشات گرفته از تفکر و آینده گری بنیان گذار انقلاب اسلامی بود، تاسیس نهادهای انقلابی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در نخستین روزهای ابتدایی انقلاب شکل گرفت و در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی دستوری به شورای انقلاب اسلامی، رسماً تأسیس این نهاد را اعلام کرد.

بسیج مردمی یکی دیگر از نهادهای انقلابی بود که با فاصله چند ماه پس از تاسیس سپاه پاسداران شکل گرفت و تا به امروز پابه پا و دوشادوش دیگر نهادهای انقلابی در تمامی صحنه ها و مشکلات به وجود آمده در سراسر کشور همواره حضور داشته است.

در همین راستا سپاه و بسیج مردمی این دو نهاد انقلابی همیشه در صحنه در تمامی عرصه های مختلف اعم از سازندگی، دفاع مقدس، محرومیت زدایی، تحریم اقتصادی و در این اواخر نیز در ریشه کنی و مبارزه با ویروس منحوس کرونا در قالب طرح سپهبد شهید قاسم سلیمانی حضور داشتند.

سازندگی و مبارزه با کرونا گوشه ای از خدمات سپاه و بسیج

در همین رابطه "علی ملک زاده"، مسئول بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام با تشریح اقدامات بسیج سازندگی در استان ایلام گفت: فلسفه بسیج سازندگی و ساختار اصلی آن بر اساس گروه های جهادی است و ما در عرصه های مختلف قرار گرفتیم عرصه های فرهنگی، اقتصادی، پزشکی گروه های جهادی کار می کنند و فعال هستند.

در سطح استان ایلام نزدیک به ۸۰۰ گروه جهادی و همان طوری که مستحضر هستید این گروهای جهادی در دو قالب جغرافیا محور و محله محور تقسیم بندی می شوند که هر پایگاه مقاومت ما یک گروه جهادی دارد و در سطح کلان تر گروه های جهادی از یک روزه تا ده روزه تقسیم بندی می شود و در مناطق محروم و یا کم برخوردار در سطح شهرستان این گروه ها فعالیت های گوناگونی از جمله احداث مسکن مددجویان، احداث چشمه، احداث خانه عالم و در عرصه های آبرسانی احداث قنوات، مخازن آب لایه های کشاورزی فعالیت های گسترده دارند.

بسیج با توجه به اینکه از پشتوانه مردمی و از ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی برخوردار است توانسته در همه عرصه ها ورود موفقی نماید.

از زمانی که بسیج تخصصی شد می توان گفت که بسیج در جهت وظایف محوله و ماموریت هایی که برعهده داشت، هوشمند شد بدین معنا در اقشار مختلف که در بسیج وجود دارد هرکدام وظایف خاصی را با توجه به نیازمندی های جامعه بر عهده دارند.

پس از آنکه جهاد سازندگی منحل شد بسیج سازندگی به فرمان امام (ره) تشکیل شد که فلسفه آن بر خدمات رسانی است و نزدیک به دو دهه است که از تاسیس آن می گذارد و تاکنون منشا خدمات زیادی بوده است.

بسیج سازندگی در یک حدی شروع به رشد کردن کرده و هم اکنون به عنوان یک بازوی قدرتمند در سطح جامعه توانسته است با نهادهای مختلف هم گرایی داشته باشد.

بسبج سازندگی درعرصه های مختلف عمرانی همچون تأمین خانه های محرومان ۱۰۴۹باب، ساخت و تعمییر مساجد۳۵۶ باب و تامین جهیزیه در بین بسیجیان توزیع شده است.

اعتبار 580 میلیارد ریالی در حوزه پروژه های عمرانی

این در حالی است که در حوزه آبرسانی و احداث کانال ورود کرده و توفیقات خوبی را کسب کرده است. یکی از مشکلات موجود مهاجرت روستاییان به شهرها بود که بسیج سازندگی استان به این موضوع ورود کرده که نمونه آن را می توان به روستای ملک آباد ملکشاهی اشاره کرد.

در این زمینه توانستیم نزدیک به ۱۳۰ هکتار از زمین های این منطقه به صورت قطره ای آبیاری کنیم که نتیجه آن جلوگیری از مهاجرت بود.

در حوزه پروژه های عمرانی پنج هزار و 600 پروژه با اعتیاری بالغ بر۵۸میلیاردتومان درسطح استان اجرایی شده است. در حوزه تهیه وتوزیع سبد معیشتی به تعداد۷۰هزار بسته معیشتی در قالب کمک مومنانه در بین قشرهای آسیب پذیر توزیع شد. همچنین ۲۰ کارگاه در راستای تولید ماسک درسطح استان دایر شد که تاکنون پنج میلیون ماسک تولید و در سطح جامعه توزیع شده است.

اجرای بیش از چهار هزار طرح اقتصاد مقاومتی در استان ایلام

در راستای طرح های اقتصاد مقاومتی تعداد چهار هزار و ۱۹۴ طرح  با اعتبار بیش از 400 میلیارد ریال مربوط به از قبیل مرغ، شتر مرغ، بلدرچین، ماهی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی ،مشاغل خانگی و... اجرایی شده که  بالغ بر ۱۲ هزار نفر مشغول به کار شدند.

یکی از اهداف بسیج سازندگی حذف واسطه ها و ایجاد درآمد و ثبات اقتصادی برای اقشار محروم است که در قالب وام و تسهیلات برای صنوف و آسیب‌دیده در نظر گرفته شده است. علاوه بر طرح های اقتصاد مقاومتی تعداد ۸۶۰  واحد تبدیلی در سطح استان دایر و فعال شده است.

یکی دیگر از اقدامات و خدمات ویژه سپاه وبسیج در عرصه مبارزه با کرونا و ریشه کنی این ویروس منحوس بود که از ابتدای شیوع این بیماری در میدان نبرد بوده و هستند، که قطعا تا پایان این بیماری نیز صحنه را خالی نخواهند کرد.

در همین رابطه "علی مریدی"، مسئول بسیج جامعه پزشکی استان ایلام در این خصوص گفت: بسیج جامعه پزشکی سپاه امیرالمومنین(ع) ایلام نیز اقدام های پیشگیرانه متعددی را از زمان شیوع کرونا در استان ایلام انجام داده و این روند همچنان در حال انجام است.

وی اظهار کرد: اقدامات این سازمان به علت شیوع کرونا بیشتر حول محور گندزدایی و ضدعفونی معابر عمومی و خیابان‌های شهری و روستایی در نقاط مختلف استان بود و یک هزار و ۲۰۰ بطری مواد گندزدا و ضدعفونی در طرح شهید دکتر رهنمون در ۳۲ روستا برای مبارزه با کرونا مصرف شده است.

مریدی افزود: در راستای مبارزه با کرونا بسیج جامعه پزشکی مرکز استان و کانون‌های تابعه در چندین نوبت اقدام به ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی، خیابان‌ها، ادارات و اماکن پرتردد شهرستان‌های ایلام، آبدانان، ایوان، ملکشاهی، دره‌شهر، مهران و بدره کرده‌اند.

وی با بیان اینکه علاوه بر ضدعفونی نقاط شهری و روستایی، بیمارستان شهید مصطفی محل پذیرش و نگهداری بیماران کرونایی نیز گندزدایی شده است، اظهار داشت: مواد گندزدا و ضدعفونی کننده توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور تهیه و تامین می‌شود و در اختیار کانون‌های بسیج جامعه پزشکی استان در شهرستان‌های تابعه قرار می‌گیرد.

ارائه اموزش و اطلاع رسانی به 32 هزار ایلامی

مریدی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا در استان ایلام تاکنون ۳۲ هزار و ۴۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم توسط نیروهای بسیج جامعه پزشکی ایلام تحت آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص این ویروس قرار گرفتند و همچنین تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ عدد اقلام آموزشی نیز بین مخاطبان توزیع شد.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ تیم متشکل از ۶۵۰ نفر از اعضای بسیج جامعه پزشکی استان ایلام در عملیات‌های گندزدایی و ضدعفونی مشارکت دارند، اضافه کرد: در کنار گندزدایی و ضدعفونی اماکن عمومی شهری و روستایی ۱۰ هزار دستکش لاتکس بین مردم و ۳۰ دست لباس حفاظتی ویژه بیماران کرونایی میان کارکنان بیمارستان شهیدمصطفی در بخش ویژه بیماران توزیع شد. 

وی افزود: در کنار اقدام‌های بهداشتی و پیشگیرانه یکی دیگر از برنامه‌های بسیج جامعه پزشکی استان ایلام تهیه ۷۳ بسته اقلام حمایتی خوراکی با مشارکت اعضای بسیج جامعه پزشکی برای توزیع در بین کادر درمانی مستقر در بیمارستان‌های شهید مصطفی و بخش پیش کرونای امام خمینی(ره) است.

مریدی گفت: هم اکنون ۲۵۰ بسته حمایتی دیگر به ارزش ۳۵۰ هزار تومان و به همراه یک لوح قدردانی در حال آماده سازی است که طی روزهای آینده بین دیگر نیروهای باقیمانده بیمارستان شهیدمصطفی و بخش پیش کرونایی امام خمینی(ره) توزیع خواهد شد.

طرح تکمیلی بسیج برای مقابله با کرونا با نام قاسم سلیمانی

طرحی که بسیج جامعه پزشکی در راستای کنترل بیماری کرونا دارد، طرح جدیدی است که طرح سپهبد "قاسم سلیمانی" نامگذاری شده است. این طرح، طرح تکمیلی مقابله با ویروس کرونا است و این طرح عمدا شامل رهگیری، پیگیری و مراقبت از بیماران کرونایی قبل و بعد از بیمارستان است یعنی ما به بیمارستان ورود نمی کنیم.

گروه های جهادی ما به صورت محله محور و با محوریت گروه های پزشک محور در سطح تمام محلات این کار را انجام خواهند داد، در اجرای این طرح کسانی که با سامانه ۴۰۳۰ تماس می گیرند و شرح وضعیت خود را اعلام می کنند، کسانی که تست می دهند و کرونای آنها مثبت اعلام می شود و کسانی که در ارتباط با خانواده این بیماران به نوعی ارتباط داشته اند مورد پیگیری قرار می گیرند.

گروه های پرریسک ما مثل بیماران زمینه ای، افراد بالای 60 و 50 سال باید شناسایی و در چترهای حمایتی این گروه ۱۵ نفره پزشک محور قرار بگیرند تا بتوانیم به این بیماران در قرنطینه خانگی خدمات ارائه بدهیم و نیاز نباشد که از منزل خارج شود، چون که در صورت خروج از منزل به طور میانگین با ۶/۴ نفر می تواند در ارتباط باشد و عمدا ۳۰ درصد این افرادی که دچار بیماری کرونا می شوند از همین طریق مبتلا می شوند.

ارسال نظرات