معاون عمرانی استاندار یزد:
راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز در آینده نزدیک
صادقیان گفت: آیین نامه اجرایی ایجاد بستر یکپارچه ارائه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز به تصویب هیئت وزیران رسیده و ابلاغ شده است.
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، محسن صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اظهار کرد: با تصویب هیات وزیران، آیین اجرایی مذکور در راستای ارتقای جایگاه ایران در شاخص اخذ مجوزهای ساخت و ساز و تسهیل فرآیندها در این زمینه و نیز با هدف حذف مراجعه حضوری متقاضیان، دریافت مجوز ساخت به مراجع متعدد، آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه، ارائه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز در کشور و تسهیل فرآیندهای مربوطه ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در این آیین نامه آمده است همه دستگاهها مکلفند در پایان هر سال، پوشه الکترونیکی نقشه یو تی ام (UTM) طرحها و حریمهای مصوب خود را که در طرحهای توسعه شهری و روستایی اعمال نشده است، از جمله حریم خطوط لوله انتقال گاز، آب و برق، حریم مسیرهای شبکه تار نوری، حریم فرودگاه، حریم راهها و راه آهن، حریم بناهای تاریخی، حریم حفاظتی - امنیتی را به دبیرخانه کمیسیون ماده (۵) قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین برای انعکاس در نقشه شهری به شهرداری مربوط اعلام نمایند تا ملاک عمل شهرداریها و دهیاریها قرار گیرد.
صادقیان افزود: همچنین وزارت کشور موظف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حداکثر ظرف ۶ ماه نسبت به راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز اقدام نماید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: صدور پروانه ساختمانی پس از دریافت شناسه یکتا که توسط این سامانه اختصاص داده خواهد شد، انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: در این آیین نامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز موظف شد امکان «استعلامات برخط صدور پروانه ساختمانی» و همگام سازی خروجی سامانههای مذکور را حداکثر ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین نامه فراهم کند و در اختیار وزارت کشور قرار دهد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دستگاه های اجرایی مشمول استعلام در زمینه صدور پروانه ساختمانی موظفند ظرف شش ماه از ابلاغ این آیین نامه، امکان دسترسی ایجاد سامانه برخط در زمینه صدور پروانه ساختمانی را برای شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی فراهم کنند.
وی افزود: در آیین نامه مذکور شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی موظف هستند، همه فرآیندهای دریافت وجوه و عوارض قانونی خود را به گونهای اصلاح کنند که تمامی پرداختها به صورت خودکار و الکترونیک انجام شود.
صادقیان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی نیز موظف است حداکثر در مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نسبت به راه اندازز سامانه پرداخت الکترونیکی برخط حق بیمه کارگران ساختمانی مندرج در «قانون بیمههای اجتماعی کارگران ساختمانی»، اقدام کند.