محله «مهر آباد» یکی از مناطق استان ایلام است که با همت مردم و سپاه و برقراری صندوق‌های کوچک وام برای اشتغال‌زایی مردم هم‌اکنون جانی دوباره گرفته و الگویی مناسب برای دیگر مردم ایلام شده است.
کد خبر: ۹۳۱۸۹۳۱
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از اقدامات بسیج سازندگی ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زا بوده است، استان ایلام نیز توانسته است با استفاده از ظرفیت مردمی اهدافی را در جهت احیای سنت قرض‌الحسنه، تقویت مشارکت مردمی، محرومیت‌زدایی، کاهش وابستگی به بانک‌ها، ایجاد اشتغال و ایجاد تعاونی با شعار و مدل کار برای مردم، کار با مردم و کار توسط مردم دنبال کند.

این روزها اشتغال به یکی از مسائل اصلی اقتصاد کشور تبدیل شده و هر کدام از اجزای نظام اقتصادی تلاش می‌کنند به سهم خود، گامی برای حل این مسئله بردارند، نیاز جامعه به این صندوق های قرض الحسنه اشتغال‌زا پیش از پیش احساس می‌شود.

در میان تمام صندوق‌های قرض الحسنه مردم یار محلات ایلام، صندوق‌های قرض الحسنه محله مهرآباد ایلام زیر نظر مسوول صندوق خانم فوزیه آشام الگوی برتری برای سایر صندوق‌ها شده است و توانسته در محله‌ای که بیشتر افراد بیکار هستند، اشتغال‌زایی ایجاد شود.

جمعی از اهالی محله مهرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج، با تمجید از طرح صندوق‌های قرض الحسنه مردم یار در کمک مالی به مردم محله، بخصوص جوانان از ایجاد این طرح در محله خود احساس خرسندی کردند.

جوانان محله مهرآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج،  از تاثیر مثبت این تسهیلات قرض الحسنه که سبب شده ایجاد شغل و در آمد شده است، خبر دادند و با امیدواری از کمک‌های بسیج سازندگی استان در راستای توسعه شغل خود تقاضای حمایت بیشتری کردند.

وجود ۴ صندوق قرض الحسنه مردم یار و مردم‌دار در محله مهرآباد

در ادامه فوزیه آشام، مسوول صندوق‌های قرض الحسنه محله مهرآباد، در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج، گفت: محله مهرآباد ۴ صندوق قرض الحسنه مردم یار و مردم‌دار دارد، بیشتر اعضای صندوق خانم‌های خانه دار هستند که این طرح تسهیلات تماما قرض الحسنه سبب خوداشتغالی و ایجاد مشاغل خانگی توسط آنان شده است.

وی افزود: از آنجا که اعضای صندوق بیشتر بانوان و افراد خانه دار هستند، آورده ماهیانه اعضا از 20 الی 40 هزار تومان است که تمامی زنان بتوانند در این صندوق‌ها عضو شوند. در زمان ارائه تسهیلات اعضا 5 برابر آورده خود وام دریافت می‌کنند و بعد از یک ماه استراحت اقساط آغاز می‌شود که علاوه بر آورده ماه جدید اقساط نیز پرداخت می‌کنند.

مسوول صندوق‌های قرض الحسنه محله مهرآباد در ادامه، تصریح کرد: هدف این صندوق ها ارائه تسهیلات در جهت اشتغال زایی است،  چرا که در محله مهرآباد چون نیاز به اشتغال در جوانان بسیار دیده می‌شود؛ از طرفی صندوق ما تا حدود هفت میلیون تومان بدون ضامن تسهیلات ارائه می‌دهند که این مبلغ برای راه ‌اندازی اشتغال‌های خانگی و کوچک بسیار مفید است.

این کارآفرین در ادامه، افزود: برای هر صندوق در بانک یک حساب توسط حسابدار هر مسجد یا محله ایجاد می‌شود که بعد از جمع آوری تمام آورده‌های اعضا پس از شش ماه وام ارائه می‌شود؛ این تسهیلات به سه دسته تسهیلات معیشتی، اشتغال‌زایی و ضروری تقسیم می‌شود، تسهیلات معیشتی مانند وام‌های پزشکی هستند که در حد 2 یا 3 میلیون تومان است. وام‌های اشتغال‌زایی نیز سرمایه‌ای برای افراد مهارت آموز یا دارای مهارت است.

آشام در پایان گفت: در کنار ارائه تسهیلات، اقدام به برگزاری کلاس ‌های مهارت آموزی نیز کرده‌ایم که جوانان و اعضا بتوانند بعد از فراگیری مهارت‌های مورد نظرشان مانند خیاطی شغل خود را ایجاد کنند.

انتخاب ۱۳ تسهیلگر برای کمک به اعضای صندوق‌ها

در این راستا علی هواسی مسوول قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج سازندگی گفت: طرح اشتغال زایی صندوق‌های قرض الحسنه مردم یار و مردم‌دار در کشور از سال ۹۶ آغاز شده است؛ در این طرح مردم انجام دهنده کار و ذی‌نعفان کار نیز هستند؛ برای ایجاد صندوق‌ها با توجه به جمعیت‌های هر استان تعداد صندوق‌ها و تعداد تسهیل گران مشخص شد که قبل از شروع به کار تسهیلگران ۴ ماه دوره آموزشی را گذارند.

وی افزود: ۱۳ تسهیلگر برای استان ایلام انتخاب شدند که با همکاری سازمان بسیج و سپاه ناحیه کار خود در سال ۹۷ آغاز کردند؛ همچنین سپاه برای رونق بخشی به این طرح دفاتر کار، ایاب ذهاب و همچنین حقوق تسهیلگران را تامین می‌کند.

مسوول قرارگاه جهادی اقتصادی سازمان بسیج سازندگی در ادامه بیان کرد: بسیج سازندگی در راستای حمایت از صندوق‌ها تفاهم نامه‌ای با بانک انصار امضا کرد که در صورت ایجاد حساب صندوقها در بانک انصار، بانک انصار نیز ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه به صندوق‌ها ارائه دهد؛  همچنین بسیج سازندگی استان نیاز کل یا بخشی از وام‌های اشتغال‌زایی که به بسیج سازندگی اختصاص داده می‌شود را به صندوق‌ها تزریق می‌کند.

ارائه ۶ میلیارد تومان تسهیلات به اعضا

لازم به ذکر است، تعداد صندوق‌هایی که در استان ایلام باید ایجاد شود ۴۶۹ عدد است که از این صندوق‌ها ۴۴۴ صندوق ایجاد شده است و تا پایان سال مابقی صندوق های نیاز تشکیل خواهند شد، تا کنون به اعضای ۴۴۴ صندوق ۵۲۰۰ وام به مبلغ تقریبی ۶ میلیارد تومان ارائه شده است.

ارسال نظرات