خبرهای داغ:
نامدار گفت: در ابتدای امر برای دریافت واکسن، کادر درمان و بخش‌های ویژه شامل پزشک، پرستار، نیرو‌های خدماتی و کلیه کادر مرتبط با بیماری کرونا که تقریبا ۳۰۰ نفر را شامل می‌شود، واکسینه می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۲۰۰۴۷
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حاشیه آغاز واکسیناسیون کرونا ویژه کادر درمان در جمع خبرنگاران بیان کرد: در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۱ بهمن ماه سالجاری واکسیناسیون کادر درمان بیماری کووید ۱۹ را در آی سی یو بیمارستان بوعلی آغاز کردیم.

وی گفت: واکسن‌های متفاوت و متعددی برای مقابله و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ که توسط WHO دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو می‌باشد در حال واردات به کشور است. یکی از این واکسن ها، واکسن اسپوتنیک وی روسیه و یکی از واکسن‌های بسیار اثر بخش در حوزه ایمنی بیماری کرونا به شمار می‌رود.  

وی افزود: اثربخشی اثبات شده این واکسن تا به امروز ۹۱ ممیز ۶ دهم درصد است و البته تمام اعدادی که برای اثر بخشی این واکسن اعلام می‌شود بر اساس سن افراد و سیستم ایمنی بدن می‌تواند متفاوت باشد.  

دکتر نامدار اظهار کرد: مبنای اثر بخشی این واکسن بر این است که اگر دو دوز از این واکسن در ۲۱ روز تزریق شود، تا ۹۱/۶ دهم درصد می‌توان این اطمینان را حاصل کرد که فرد واکسینه شده دچار این بیماری کووید ۱۹ نخواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: در سطح دنیا اولین واکسن‌های که شروع به تزریق شدند واکسن فایزر و مادرنا که توسط شرکت آمریکایی ساخته شده بود. در حال حاضر با توجه به جهش‌هایی که این واکسن در انگلیس و آفریقا پیدا کرده و بنا به شواهد این واکسن نیاز به تجدید ساخت دارد. این واکسن در دو دوز و فاصله زمانی تزریق دوز اول و دوز دوم به صورت دقیق و کاملا حساب شده باشد.  

وی افزود: واکسن وارد شده روسی، در رنگ‌های آبی و قرمز با ۲ نوع آدرنالین متفاوت است،  پس از مدت زمان دو تا سه هفته پس از تزریق، شروع به اثر بخشی خواهند کرد.  

وی افزود: واکسن اسپوتنیک وی، که امروز به صورت سراسری در سطح کشور در حال تزریق است،  واکسن ضعیف شده‌ انسانی است که همراه آن پروتئین‌های شاخک ویروس کوید ۱۹ را با خود به بدن انتقال می‌دهد و، چون بیماری زایی ندارد، بر علیه ویروس ایمنی لازم را اجرا می‌کند.

وی با اشاره به شرایط نگهداری این واکسن، گفت: این واکسن برای اثر بخشی نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد و شرایط نگهداری آن منفی ۲۰ درجه است رو باید زنجیره سرد انتقال آن کاملا رعایت شود.

نامدار با اشاره به تزریق واکسن به جامعه هدف در استان قزوین گفت: سیستم بهداشتی درمانی از طریق مراکز خدمات جامعه سلامت در کل استان، طی یک فراخوان، واجدین شرایط را نام نویسی و به علوم پزشکی جهت واکسیناسیون معرفی خواهد کرد.

نامدار افزود: در ابتدای امر برای دریافت واکسن، کادر درمان و بخش‌های ویژه شامل پزشک، پرستار، نیرو‌های خدماتی و کلیه کادر مرتبط با بیماری کرونا که تقریبا ۳۰۰ نفر را شامل می‌شود، واکسینه می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: افراد سالمند و بیماران نقص ایمنی نیز در مراحل بعدی واکسیناسیون کرونا قرار دارند.  

۱۰۱۰/پ ۳۰/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها