خبرهای داغ:
مسئول بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هندیجان از برگزاری رزمایش جهادی واکسیناسیون دام های سنگین شهرستان هندیجان علیه بیماری لمپی اسکین در ایام الله دهه فجر خبرداد.
کد خبر: ۹۳۲۰۱۵۵
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵

حسن شعبانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در هندیجان اظهار داشت : رزمایش جهادی واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی‌اسکین با همکاری اکیپ اداره دامپزشکی شهرستان هندیجان و مربیان طرح جهش تولید کانون بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان هندیجان و ناحیه سپاه هندیجان بمناسبت دهه مبارک دهه فجر به تعداد ۱۵۰ راس دام گاو و گوساله در روستاهای بخش چم خلف عیسی شهرستان هندیجان انجام شد.

 

وی افزود : واکسیناسیون علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسکین در دام سنگین (گاو، گوساله) به منظور کنترل و پیشگیری این بیماری در شهرستان هندیجان آغاز شده و تا پایان امسال در دامداری‌های صنعتی و سنتی انجام می شود.


شعبانی مسئول بسیج مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هندیجان عنوان کرد :مقرر است طی این طرح، حداقل ۸۰ درصد دام های سنگین شهرستان هندیجان واکسینه شوند، از آنجایی که این بیماری برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳از مرزهای غرب وارد کشور شد، هم اکنون این بیماری در اغلب نقاط کشور به شکل بومی مشاهده می‌شود.

 

وی بابیان خطر بیماری دردام ها گفت: بیماری لمپی‌اسکین یا Lumpy Skine Disease بیماری ویروسی گاو و عامل برآمدگی و زخم‌های پوستی است، ویروس لمپی‌اسکین تنها یک «سروتیپ» به نام ویروس نیتلینگ دارد و به عنوان سویه مرجع در تهیه واکسن بکار می‌رود،
این ویروس نسبت به شرایط نامساعد محیطی بسیار مقاوم است و تجارت و سلامت گاوها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین از لحاظ اقتصادی بیماری با اهمیتی محسوب می‌شود.

 

وی تصریح کرد :این بیماری در ردیف بیماری‌های «اخطار کردنی» قرار دارد که باید به محض رخداد گزارش شده و اقدامات بهداشتی مناسب برای کنترل بیماری انجام شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها