خبرهای داغ:
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی :

تست مثبت ۵ نفر از اطرافیان متوفی کرونای جهش یافته/خرید بهترین نوع واکسن کرونا برای کشور

دکتر گویا گفت: تا کنون پنج نفر در این خصوص تست مثبت داشته اند که باید این پنج نفر به دقت تحت مراقبت باشند تا تکلیفشان معین شود.
کد خبر: ۹۳۲۱۳۵۱
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد کرونا استان قزوین که به ریاست هدایت اله جمالی پور استاندار قزوین و با حضور مسوولان استانی برگزار شد بیان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا سه موج سنگین را در کشور تجربه کردیم و در حالی که تازه شاهد کاهش موج سوم بودیم، نوع جهش یافته این ویروس وارد کشور شده است.

وی گفت: اقدامات و تلاش‌های زیادی شده تا به این مرحله برسیم. هم مردم و هم دولت در طول این مدت سختی‌های زیادی را تحمل کردند. ویروس کرونا بسیار سرکش و پیچیده و به دنبال رشد و قدرت است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی کشور اظهار کرد: ظرف روز‌های اخیر شاهد این هستیم که در برخی مناطق کشور موارد بیماری مجددا رو به افزایش گذاشته که بسیار نگران کننده است. ۷۰ بیمار در شرایط بحرانی در آی سی یو به سر می‌برند که مدیریت این بیماران بسیار سخت است و با ورود موج سنگین دیگر، رسیدگی و بستری این بیماران مشکلات زیادی را به همراه دارد؛ لذا موضوع بسیار جدی بوده و باید به این موضوع به طور جدی پرداخته شود.

دکتر گویا عنوان کرد: با توجه به اینکه در حال ورود به ایام پایانی سال و افزایش تجمع‌ها، ترددها، حضور در مراکز خرید خواهیم بود، باید حساب شده و با برنامه دقیق و منسجم پیش رویم و در این مسیر دستگاه‌ها همه پای کار باشند.

وی با اشاره به فوت یک فرد آبیکی بر اثر ابتلا به کرونای جهش یافته افزود: این ویروس مدام در حال تغییر است تا از دست سیستم دفاعی بدن رها شود. خوشبختانه با اقدامات انجام شده در کشور، این ویروس در تله گیر کرده، چرا که جواب تست ۱۸۰ نفر از اهالی روستای حسین آباد آبیک، منفی بوده و فردا تست دوم اهالی این روستا انجام می‌شود، تا این ویروس تحت هیچ شرایط امکان رشد نداشته باشد. همچنین تعداد زیادی از اهالی مجتمع مسکونی این فرد متوفی مورد این و غربالگری قرار گرفتند که مورد از بیماری مشاهده نشده است.

دکتر گویا تصریح کرد: تا کنون پنج نفر در این خصوص تست مثبت داشته اند که باید این پنج نفر به دقت تحت مراقبت باشند تا تکلیفشان معین شود. هرچند که بعید است تست کرونای جهش یافته این افراد تایید شود چرا که به گفته مادر و خواهران متوفی هیچ تماسی با وی نداشته اند و یک نفر که با وی تماس نزدیک داشته در حال حاضر است وی منفی است. تست سریع در حال حاضر برای ما قانع کننده نیست لذا باید اطمینان صد درصدی پیدا کنیم که این تست صحیح است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی کشور با بیان این که گاهی لازم است تا محدودیت‌ها با شدت بیشتری اجرا شود اظهار کرد: ویروس جهش یافته کرونا قدرت سرایت و بیماری زایی بالایی دارد یعنی فردی که به کرونا جهش یافته مبتلا شود احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها نیز در وی افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: ما باید قدرت تحمل مردم را بالا ببریم. مردم از ابتدای امر بسیار همکاری داشته اند، اما اگر بدانند که چه خطری آن‌ها را تهدید می‌کند قطعا با جدیت بیشتری همکاری خواهند کرد. همکاران ما با دقت امور مربوط به این متوفی و تمام اطرافیان وی را تست کرده اند. بدون حمایت استان امکان ندارد. با هم افزایی می‌توان روز‌های بهتری را رقم زد.

وی با اشاره به انتقال این بیماری از انسان به حیوان و یا بالعکس عنوان کرد:ممکن است این بیماری از انسان به حیوان و یا از حیوان به انسان منتقل شود، اما الان آنچه که اولویت دارد انسان است.

دکتر گویا با اشاره به ورود و توزیع واکسن کرونا به کشور گفت: بهترین انواع واکسن در دنیا جهت استفاده مردم انتخاب شده و هر لحظه‌ای که دنیا این واکسن را در اختیار ما بگذارد به ترتیب اولویت در اختیار مردم کشور قرار خواهیم داد.

۱۰۱۰/گ ۳۰/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها