خبرهای داغ:
تبریز- رئیس ستاد بزرگداشت شیخ محمد خیابانی، از برگزاری همایش بین المللی شیخ شهید محمد خیابانی در روز ۲۲ اسفند که به نام روز شهید و بزرگداشت شهدا مزین است، خبر داد.
کد خبر: ۹۳۲۲۵۹۵
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام دکتر سیدمحمدرضا میرتاج الدینی روز پنجشنبه در پیش همایش معلمان و دانش آموزان شیخ شهید محمد خیابانی اعلام کرد: آئین افتتاحیۀ همایش بین المللی شیخ شهید محمد خیابانی ، صبح روز ۲۲ اسفند در تالار وحدت دانشگاه تبریز و اختتامیۀ این همایش نیز عصر همان روز در شبستر به عنوان زادگاه شیخ محمد خیابانی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: آخرین سلسله از نشست های همایش بین المللی بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی نیز روز بیست و پنجم اسفند در محل مجلس مشروطۀ تهران به انجام خواهد رسید.

حجت الاسلام تاج الدینی خاطرنشان کرد: تاکنون شش پیش همایش با موضوع شیخ محمد خیابانی برگزار شده و با سه همایشی که در تبریز، شبستر و تهران برگزار خواهد شد، گامی عملی در جهت تحقق توصیۀ رهبری مبنی بر معرفی بیشتر نقش آفرینان تاریخ آذربایجان برداشته می شود.

مسئول ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی با بیان اینکه شیخ شهید افکار بسیار روشنی داشت که بعد از گذشت ۱۰۰ سال از شهادتش همچنان خریدار دارد، اضافه کرد: دلیل اصلی این مهم داشتن خاستگاه دینی و اسلامی قیام شیخ شهید محمد خیابانی است.

وی با قیاس شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» مبازرات نهضت امام خمینی ( ره ) در دوران انقلاب اسلامی با اهداف شیخ شهید محمد خیابانی از قیامش گفت: به استناد نتایج تحقیقات محققان، شیخ شهید محمد خیابانی هم به دنبال استقلال و آزادی بود و این شعارها را به صراحت مطرح می کرد ضمن اینکه هدف دیگر او از انجام قیام، حاکمیت مردم و قانون در سراسر ایران بود.

حجت الاسلام میرتاج الدینی با بیان اینکه شعار «حاکمیت مردم و قانونِ» شیخ محمد خیابانی قرابت بسیاری با شعار «جمهوری اسلامی» مبارزات دوران انقلاب اسلامی دارد، گفت: حضرت امام خمینی(ره) در بدو ورود به میهن اسلامی در ۱۲ بهمن تاکید کردند که به پشتیبانی ملت، دولت تعیین خواهند کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب هم در سخنرانی روز ۲۹ بهمن از اولویت دار بودن حضور حداکثری مردم در انتخابات سال ۱۴۰۰ سخن گفتند و البته تاکید کردند که اگر انتخاب اصلحی انجام بپذیرد، نور علی نور خواهد شد که نشان می دهد مشارکت مردم در تعیین سرنوشت شان چقدر اهمیت دارد.

نماینده تبریز در مجلس افزود: در طول ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی، ۴۰ دوره انتخابات مختلف برگزار شده است و این، همان تحقق شعار «حاکمیت مردم»ی است که شیخ شهید دنبال می کرد.

 

پیش همایش معلمان و دانش آموزان با عنوان «شیخ شهید محمد خیابانی معلم تحول آفرین و هویت ساز» با همکاری ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ شهید محمد خیابانی و اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی برگزار شد.

شیخ شهید محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که یکصد سال پیش در ۲۱ شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی، در راه مبارزه با استعمار و استبداد توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

ارسال نظرات