شاخص ترین پروژه رفع تنش آبی در سیستان وبلوچستا طرح آبرسانی ازحرمک به زاهدان است که بعد از تخصیص اعتبار،چاه هایی در منطقه حفر و تجهیز شد، در راستای اجرای این پروژه ۲۲ کیلومتر خط انتقال و برق رسانی انجام شده است.
کد خبر: ۹۳۲۲۷۴۷
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان؛ در طول سال های متمادی مردم شهرستان زاهدان  در این کلانشهر با مشکل کمبود آب به ویژه در فصل تابستان و گرمی هوا دست و پنجه نرم می کنند، معضل و مشکلی که شهروندان این کلانشهر را به ستوه آورده و این امر به دغدغه ای جدی و مهم برای مسئولان امر، تبدیل شده و مسئولیتشان را در برابر مردم چند برابر کرده است.

در حال حاضر که آب شرب زاهدان از چاه نیمه های سیستان تامین می شود و خود وابسته به رودخانه هیرمند است که شرایط پایداری ندارد، با این حال کلانشهر زاهدان با توجه به افزایش جمعیت، ۶۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد.

در شرایط کنونی که به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا در تابستان سال جاری و افزایش مصرف بحرانی شد و قطعی مکرر آب زندگی مردم را با چالش و مشکل جدی مواجه کرده است، داشتن یک روز بدون تنش آبی در این کلانشهر آرزوی مردم  صبور استان در روزهای گرم است.

مشکل تنش آبی در این کلانشهر در سال های اخیر بنا بر اعتقاد مسئولین امر افزایش جمعیت و عدم وجود زیرساخت مناسب بود که در تابستان‌ها با توجه به مصرف بالای آب، شهر دچار تنش کم آبی یا بی آبی می شد.

امروز رفع این معضل نیازمند نگاه ویژه مسئولان امر را دارد تا تصمیم گیری مهم و اساسی برای پایان یافتن به این تنش زجر آور باشد، خوشبختانه این مشکل و رفع آن به عنوان دغدغه ای جدی مورد توجه مسئولان هم است و از سال گذشته برای افزایش هر لیتر از آب که در پی آن رضایت شهروندان را در پی داشته باشد، اقدام های زیادی را در دستور کار قرار دادند تا تابستان آینده را با تنش آبی کمتری پشت سر بگذاریم.

اما طی روزهای گذشته باز هم شاهد قطعی آب در این کلانشهر بودیم مشکلی که همچنان ادامه دارد، اما این بار دلیل آن نبود یا کمبود آب نبود، بلکه برای پایان دادن به تنش آبی در تابستان آینده، اقدام هایی موثر و ارزشمند در دستور کار آبفا قرار گرفته است که برای اجرای عملیات  ناگزیر  و چاره ای به جزء قطعی آب را نداشتند.

 در همین راستا  خبرنگار ما با علیرضا قاسمی، مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان گفتگویی انجام داده است که از نطرتان می گذرد.

قاسمی گفت: اگر بخواهیم سال ۱۴۰۰ را با روش کنترل و افت فشار شبکه ادامه دهیم، با قطعی های بیشتری مواجه خواهیم شد، چراکه امسال بخشی از حاشیه شمال شهر وارد مدار بهره برداری شده و ۱۰۰ درصد اراضی غرب شامل شهرک الغدیر، مسکن سه خانواری، شهرک جهاد و شهرک برق تا پایان سال انشعاب واگذار می شود.

وی  با تاکید بر این مطلب که  سعی و تلاش همکاران ما در شرکت آبفای استان بر این است که حداقل به صورت جیره بندی آب سالم  را در اختیار مشترکان جدید در این مناطق قرار دهند، بیان کرد: طبق گفته ساکنان، هر خانواده ماهیانه بالای ۴۵۰ هزار تومان هزینه آب پرداخت می کنند، این که بهداشتی است یا خیر نیز موضوع و معضلی دیگر محسوب می شود.رهای سیستان و بلوچستان به زاهدان مربوط می شود، چراکه از هزار و یکصد لیتر در ثانیه کمبود آبی که در حوزه شهری استان داریم، ۶۵۰ لیتر به این کلانشهر اختصاص دارد.

مدیر عامل آبفای استان سیستان و بلوچستان بیان کرد:  در تابستان ۱۴۰۰ حدود ۴۲۰ لیتر در ثانیه افزایش ظرفیت آب خواهیم داشت و میزان باقیمانده را نیز با مدیریت مصرف و فشار حل می کنیم، سال گذشته پیش بینی کرده بودیم که اگر ۳۰۰ لیتر در ثانیه افزایش ظرفیت داشتیم، مشکل قطعی آب نداشتیم.

این مسئول ادامه داد: تابستان امسال با توجه به اضافه شدن حدود هفت هزار مشترک پیش بینی می شود با ۴۲۰ لیتر در ثانیه، زاهدان اولین تابستان بدون قطعی را سپری کند، هر چند همچنان کمبود آب داریم، اما خیلی تلاش می کنیم که تابستان بهتری نسبت به هر سال داشته باشیم که مجموع این اقدام ها از خدمات بی بدیل نظام در این خطه است.

وی  ۶۰ درصد تنش آبی شهر‌های سیستان و بلوچستان را مرتبط به  زاهدان دانست که از هزار و یکصد لیتر در ثانیه کمبود آبی که در حوزه شهری استان داریم، ۶۵۰ لیتر به این کلانشهر اختصاص دارد، تصریح کرد: تابستان امسال به خصوص به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ و افزایش ۲۳ درصدی مصرف در این کلانشهر، هم همکاران ما تحت فشار قرار گرفتند و هم مردم اذیت شدند.

 این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به این مهم و برای رفع مشکل این شهروندان، آب سالم را حداقل هفته ای یک روز از طریق کنتور و انشعاب در اختیارشان قرار می دهیم تا مخازنشان را شارژ کنند، قیمت تمام شده آن یک دهم آبی است که با تانکر تهیه می کنند که کمک بزرگی به قشر محروم مردم منطقه است.

 وی با اشاره به اقدام های انجام شده برای تامین آب مورد نیاز مشترکان جدید و رفع تنش آبی زاهدان، اظهار کرد: در این راستا ۲ اقدام مهم را شروع کردیم، اولی بهره برداری از آب شیرین کن جدید بود که قول دادیم تابستان وارد مدار شود، اما به دلیل تحریم و تعطیلی بازارهای جهانی تا شهریور ماه نرسید.

قاسمی افزود: این پروژه از مهر ماه امسال آماده استارت بود که به دلیل عدم نیاز، تصمیم بر این شد که اسفند وارد مدار شود، ۱۰ هزار متر مکعب آن آماده است و پنج هزار متر مکعب در روزهای پایانی سال آماده می شود که به صورت رسمی در هفته سوم ماه جاری، این پروژه کلید خواهد خورد که به واسطه آن ۱۵ هزار متر مکعب در شبانه روز به ظرفیت موجود اضافه می شود.

وی با بیان این که با احتساب هر متر معکب برای یک مشترک در تابستان، این پروژه مشکل 15 هزار خانوار را حل خواهد کرد، بیان کرد: سال گذشته نظر مساعدی از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب به استان صورت گرفت که به واسطه آن ۴۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات تنش آبی کشور که مجموع آن زیر ۵۰۰ میلیارد تومان بود، معادل ۱۰ درصد به سیستان و بلوچستان رسید.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان گفت: در همین راستا چند پروژه را در استان برای رفع تنش آبی شروع کردیم که شاخص ترین آن طرح آبرسانی از حرمک به زاهدان است که بعد از تخصیص اعتبار، چاه هایی در منطقه حفر و تجهیز شد، در راستای اجرای این پروژه ۲۲ کیلومتر خط انتقال و برق رسانی انجام شد.

به گفته وی، ۲۵۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت این خط است که پیش بینی می کنیم تا قبل تابستان وارد مدار شود، ۱۴ بهمن ماه مرحله اول اتصال خط شروع شد که اقدامی ضربتی و جهادی بود و بعد از ۲۴ ساعت کار، اتصال قسمت مشکل دار آن انجام و دو خط اول و دوم به هم متصل شد.

 قاسمی افزود: دومین مرحله اتصال نیز ۲۹ بهمن انجام و متاسفانه با مشکل اجرایی مواجه شد، ولی به دلیل جلوگیری از تنش و بی آبی مطلق از عصر پنجشنبه پمپاژ آب با ۷۰ درصد ظرفیت انجام شد تا حداقل نیاز شهروندان فراهم شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این که در روزهای گرم امکان خاموش کردن خط وجود ندارد، این عملیات لاجرم باید انجام می‌شد، رفع نقص نهایی از چهار صبح امروز آغاز و تا حدود 20 امشب به اتمام می رسد و بعد از آن در کمترین زمان کل شهر کامل آبدار خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: در همین راستا با توجه به قطعی آب در برخی مناطق همکاران آبفا در قالب ۶۰ تیم کار آبرسانی سقایی را انجام می دهند و آب در محلات مختلف شهر بر اساس نیاز مردم به صورت رایگان توزیع می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات