خبرهای داغ:
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کمبود انسولین قلمی مقطعی است گفت: بیماران دیابتی برای تهیه انسولین قلمی و مشابه داخلی آن به سامانه " تی تک " مراجعه کنند.
کد خبر: ۹۳۲۴۷۳۰
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، کیانوش جهانپور درباره کمبود انسولین قلمی افزود: اکثر انواع انسولین در بازار موجود و بعضا هم انسولین بیوسمیلار تولید داخل و برند‌های مشابه موجود است.
 
وی گفت: دیابتی‌هایی که فقط یک نوع برند خاص از انسولین را مصرف می‌کنند می‌توانند از مشابه داخلی استفاده کنند و در مواردی که وجود ندارد از سامانه " تی تک " نزدیکترین داروخانه به محل زندگیشان را جستجو تا انسولین خود را تهیه کنند.
جهانپور افزود: موضوع کمبود مقطعی انسولین قلمی شامل همه انواع انسولین نیست، هرازگاهی یکی دومورد از این اقلام دیر به کشور می‌رسد که دچار کمبود مقطعی می‌شویم و با تلاش‌های صورت گرفته تا حد ممکن سعی بر رفع آن داشته ایم. 
 
وی درباره علل این کمبود گفت: یکی از این علت‌ها مربوط به حمل و نقل بین المللی است. بنابر برنامه‌های قبلی با توجه به همه گیری کووید ۱۹ برخی تاخیر‌ها پیش آمده است. علت دیگر آن مربوط به فراز و نشیب‌های تخصیص ارز دارو است چرا که برای واردات انسولین، که قسمت اعظم انسولین قلمی ما وارداتی است - مشکلات و ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود که تاثیر آن را در بازار می‌توان دید.
جهانپور ادامه داد: سرعت رشد مصرف انسولین قلمی در کشور از دیگر علل این کمبود مقطعی است، زیرا در گذشته بعضا انسولین از زنجیره توزیع رسمی قاچاق و حتی قاچاق معکوس با توجه به تفاوت بالای قیمت آن به کشور‌های همجوار دیده می‌شد که همه این‌ها منجر شده است تا هرازگاهی دچار کمبود شویم.
 
وی با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک این نقایص برطرف خواهد شد افزود: تلاش شده است تا مصرف کننده واقعی به انسولین دست پیدا کند و برای در اختیار گذاشتین سهمیه مورد نیاز افراد، از سامانه تی تک استفاده می‌شود. البته به سمتی خواهیم رفت تا نام افراد مبتلا به دیابت نیازمند انسولین، در سامانه‌ای با تایید معاونت درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ثبت شود تا فقط این افراد بتوانند از انسولین استفاده کنند.
 
جهانپور گفت: موضوع رهگیری در سامانه تی تک هم ادامه خواهد داشت تا اطمنیان حاصل شود که انسولین به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد و میزان قاچاق به صفر برسد.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: به سمتی می‌رویم که در سال ۱۴۰۱ علاوه بر رفع مشکلات مقطعی فعلی بتوانیم در انسولین قلمی خودکفا شویم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها