خبرهای داغ:

وقف عملی فرامذهبی است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: وقف عملی فرامذهبی و ریشه در اعماق وجود انسان دارد.
کد خبر: ۹۳۲۵۷۹۵
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

به گزارش بسیج از خوزستان، علی مطوری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در همایش ملی «همایش ملی چالش‌ها و راهکارهای توسعه بقاع متبرکه به قطب فرهنگی» که امروز ۱۴ اسفندماه به صورت مجازی برگزار شد، درباره جایگاه وقف در قرآن و روایات، گفت: خداوند هر جا در قرآن فرموده است، نماز به پا دارید، در ادامه آن به زکات نیز اشاره فرموده است. خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا» (توبه، ۱۰۳) از اموال مسلمانان بخشی را به عنوان صدقه بگیر و این صدق مایه تطهیر و تزکیه نفوس آنها می‌شود.

وی گفت: انسان برای بقا آفریده شده است و بقای ظاهری ما در دنیا بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال کمتر و یا بیشتر است، اما همه ما می‌خواهیم بعد از مرگ ظاهری، حیاتمان ادامه داشته باشد. مرگ ظاهری برابر با فنا و نابودی نیست، بلکه آغاز یک زندگی جدید در یک قالب جدید است. پیامبر خدا(ص) فرمودند: وقتی انسان می‌میرد امکان عمل صالح را از دست می‌دهد، مگر از سه راه علمی که مردم از آن سود ببرند. دومین راه برای بقا و زندگی بعد از مرگ ظاهری، صدقه جاریه است. وقف یکی از مصادیق صدقه جاریه است. صدقه‌ای که بعد از مرگ خیرات آن ادامه دارد و ماندگار است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: بنابراین می‌توانیم بگوییم افرادی که خداوند بر آنها منت گذاشته و توانسته‌اند از خود موقوفاتی برجای گذارند، نمرده‌اند. سومین راه بقا پس از مرگ ظاهری، فرزند صالحی است که برای انسان بعد از مرگ عمل صالح انجام دهد.

مطوری اظهار کرد: اسلام برای پر کردن خلأهای اقتصادی در جامعه دستورالعمل‌هایی دارد که اگر به آنها عمل شود، دیگر شاهد فقر و تکدی و بسیاری از چالش‌های اجتماعی نخواهیم بود. وقف و نذورات نه تنها در اسلام و تشیع بلکه در همه ادیان سفارش شده است. این عمل فرامذهبی و ریشه در اعماق وجود انسان دارد.

وی در ادامه با تصریح به دشواری‌ زندگی معیشتی مردم، گفت: تعداد افراد و خانواده‌های نیازمند در جامعه کم نیست و افزایش مؤسسات خیریه نشان‌دهنده چالشی در جامعه از نظر اقتصادی است. اینجا نقش واقفین خودنمایی می‌کند و اگر آنها وارد میدان شوند دیگر فقیری در جامعه نخواهد بود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: نکته قابل توجه این است که در طول تاریخ، ائمه(ع)، مسئولیت موقوفات را داشتند و الان نیز موقوفات تحت مدیریت ولی فقیه است و به همین دلیل است که مسئول سازمان اوقاف از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود و این نشان‌دهنده جایگاه رفیع وقف است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار