نظم، ثبات و آرامش در راهروهای بیمارستان طالقانی ارومیه حاکم است، که البته این موضوع به معنای ساده‌انگاری درباره کرونا نیست.
کد خبر: ۹۳۲۵۸۰۴
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، با توجه به اخباری که درباره تکمیل ظرفیت بیمارستان طالقانی ارومیه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، این تصور در افکار عمومی شکل می‌گیرد که در این بیمارستان از در و دیوار کرونا آویزان شده است، پس صدای ناله و ضجه عادی‌ترین سمفونی این محیط درمانی باید باشد و صحنه‌هایی نظیر میدان جنگ باید بدیهی‌ترین و دلخراش‌ترین منظره‌ باشد.

ولی نظم، ثبات و آرامش در راهروهای این بیمارستان حاکم است، که البته این موضوع به معنای ساده‌انگاری درباره بیماری نیست.

با توجه به اینکه مشاهدات میدانی‌ام و اثر وضعی که از شیوع کرونا در جامعه می‌دیدم به هیچ عنوان با اخبار تناسب ندارد، مرا بر آن داشت تا پای صحبت‌های یکی از متخصص‌های عفونی نشسته و مصاحبه‌ای ترتیب دهم، بنابراین در بیمارستان طالقانی ارومیه فرصت گفت و گویی با سید جلیل موسوی متخصص عفونی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان و عضو کادر پزشکی بیمارستان آیت الله طالقانی ارومیه را به دست آوردم، که چکیده مصاحبه را می‌خوانید:

تاکنون هیچ بیماری پشت درب بیمارستان یا داخل آمبولانس نمانده است

وی بیان کرد: در چند ماه گذشته وضعیت خوب بود ولی به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مبتلا افزایش یافت، و بیماران سرپایی و بستری سیر صعودی دارد.

این مسئول گفت: گرچه بستری و فوتی سیر صعودی دارد، ولی بیماری پشت درب بیمارستان نمی‌ماند، در همه پیک‌های شیوع تمام بیماران پذیرش شده‌اند؛ در صورت نیاز سایر بخش‌ها و بیمارستان‌ها نیز وجود دارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این موضوع که گاهی مطرح می‌شود که «به دلیل نبود تخت خالی، آمبولانس‌های حامل بیمار در شهر سرگردان می‌شوند»، بیان کرد: چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد، کما اینکه اگر وقت دارید از بخش بستری و اورژانس بازدید کرده و واقعیت‌ها را مشاهده کنید.

بی‌مهری مسئولان کادر درمان را خسته می‌کند نه کرونا/تاکنون یک مسئول در بالین بیمار حاضر نشده است

موسوی با بیان اینکه کادر درمان خسته شده‌اند، اضافه کرد: ولی آنچه باعث کاهش انگیزه می‌شود، کرونا نیست، بلکه بی‌‌مهری مسئولان، پرداخت‌های کند، نامنظم و عدم سرکشی آنها است.

وی با بیان اینکه کارانه‌ها و اضافه کار در موعدد مقرر پرداخت نمی‌شود و همین موضوع موجب سلب انگیزه می‌شود، خاطرنشان کرد: ولی با این وجود به وظیفه قانونی، اخلاقی و شرعی‌مان عمل می‌‌‌کنیم.

این مسئول بیان کرد: تاکنون حتی یک بار مسئولان گان و ماسک را نپوشیده‌اند تا در بالین بیمار حاضر شوند وضعیت بیماران را جویا شوند، بلکه اغلب در حیاط و نزدیک بخش‌‌ها عکس گرفته و می‌روند؛ همت، هدایت، حمایت، نظارت، پشتیبانی مادی و معنوی وجود ندارد.

حسرت دیدار پزشکان با فرزندان‌شان صحت ندارد

این استاد دانشگاه در واکنش به این مطلب که « در رسانه‌ ملی و شبکه‌های اجتماعی به ویژه در نخستین ماه‌های شیوع، ویدیئوهایی پخش می‌شد که کادر درمان روزها و شاید ماه‌‌هاست خانواده خود را ندیده‌اند و در حسرت بغل کردن کودکان خود هستند»، گفت: این مسائل صحت ندارد، پرستاران شیفت‌بندی هستند و هر شیفت حداکثر 12 ساعت است و بیشتر از آن قانونی نیست، چرا که اگر بیشتر از این باشد اساسا توان انجام کار نخواهند داشت، شیفت صبح، عصر یا شب در مسئولیت خود حاضر می‌شوند، برای پزشکان نیز شرایط معقول دیگری برقرار است، همچنین هتل برای استراحت وجود دارد؛ منعی برای ارتباط با خانواده نیست.

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: خودم چندین بار از صدا و سیما دیده‌ام، که برخی ادعا می‌کنند چندین ماه است، خانواده‌ام را ندیده‌ام، ولی چنین چیزی صحت ندارد.

وی گفت: تحمل گان‌ در فصل گرما سخت می‌باشد و اگر دو ساعت تن‌مان بماند عرق می‌کنیم، و ماسک خطوطی روی چهره ایجاد می‌‌کند ولی زود رفع می‌شود اما صورت زخمی نمی‌شود، و این چهره‌های مجروح پرسنل که در پوسترها یا صدا و سیما می‌بینید، اغراق بوده و برای تحریک احساسات مردم است، که با این کارها موافق نیستم.

پرستار بارداری که فوت کرد در بخش کرونا مشغول نبود

موسوی ادامه داد: گروه‌های پرخطر مثل زنان باردار، بیماران ریوی و کلیوی از خدمت در بخش‌ کرونا معاف هستند، کسانی که در این بیمارستان مشغول بودند به بیمارستان یا بخش دیگری منتقل شدند.

این مسئول اظهار کرد: طبق پیگیری‌هایی که کردم زن پرستاری که باردار بود و اخیرا فوت کرد، در بخش کرونا مشغول نبود.

فوتی‌های ناشی از کرونا فقط 2 درصد است

وی در واکنش به این موضوع که «برخی رسانه‌ها میزان فوتی را بیشتر از آنچه هست، نشان می‌دهند»، بیان کرد: آمار روشنی درباره بستری‌ها، بهبودیافته‌ها و فوتی‌های ناشی از کرونا وجود دارد و رسانه‌ها نمی‌توانند جنجال درست کنند.

این مسئول اضافه کرد: 80 درصد بیماران خفیف هستند پس با مراقبت و قرنطینه در منزل بهبود یافته و نیاز به بستری پیدا نمی‌کنند، 15 درصد بستری می‌شوند، از این تعداد 5 درصد در آی.سی.یو بستری می‌شوند، بنابراین اگر مجموع بستری‌ها را در نظر بگیریم حجم فوتی 5 تا 6 درصد است، اما چنانچه میزان افراد بهبود یافته در منازل را هم محاسبه کنیم، فوتی دو تا سه درصد می‌شود.

برخی پزشکان درباره کرونا مبالغه می‌کنند/مینو محرز پیرامون واکسن نباید اظهارنظر کند

این استاد دانشگاه تاکید کرد: رسانه‌ها اطلاعات را باید از منابع موثق دریافت کنند؛ گاهی حتی در صدا و سیما از کارشناسانی دعوت می‌کنند که در این زمینه صاحب نظر نیستند، حتی مدتی بود که در شبکه‌های سراسری متخصص‌های بیهوشی و فوق بیهوشی صحبت می‌‌کردند، در حالی که آنها بستری‌کننده بیمار نیستند و در آی.سی.یو مستقر بوده و به عنوان عضو تیم درمانی و کمک حال فعالیت می‌کنند و هیچ وقت مسئول مستقیم نیستند.

این متخصص عفونی گفت: رسانه‌ها باید اطلاعات را از افرادی که ارتباط مستقیم با موضوع دارند دریافت کنند؛ چرا که برخی افراد به خاطر شهرت مسائل غیرعلمی مطرح می‌کنند.

این مسئول اضافه کرد: موضوع فوق نه‌تنها درباره بیماران، در ارتباط با واکسن نیز مصداق دارد؛ خانم دکتر مینو محرز استاد ماست و در رشته عفونی صاحب نظر هستند ولی اظهارنظر درباره واکسن، در حوزه کاری ایشان نیست؛ چرا که بستری و درمان بیماران موضوعی جداگانه از واکسن می‌باشد.

صحبت‌های مینو محرز در رسانه ملی برای نظام هزینه‌بر است

وی گفت: رهبر معظم انقلاب با واکسن آمریکایی و انگلیسی مخالفت کردند، در آن برهه واکسن روسی بهترین واکسن به شمار می‌رفت، بنابراین مسیر برای وزارت بهداشت روشن شد، اما اینکه کسی در رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی اعلام کند «من واکسن روسی نمی‌زنم» برای نظام هزینه‌بر است، این افراد باید با یکدیگر هماهنگ باشند و منویات رهبری را فصل الخطاب بدانند.

این مسئول اضافه کرد: تحت تاثیر صحبت این فرد و برخی پزشک‌ها، کادر درمان نگران شدند و مدام می‌پرسیدند که واکسن تزریق می‌کنم یا نه، که با قاطعیت اعلام می‌کردم «بله، اولین فرد خواهم بود» !

 «کرونا را شکست می‌دهیم» شعار بی‌پایه‌ای است/ کرونا در سال 1965 کشف شده و ریشه‌کن نخواهد شد

موسوی با بیان اینکه این ویروس جزو خانواده بزرگ سرماخوردگی‌هاست، ادامه داد: ویروس سال 1965 کشف شده، یعنی قبلا وجود داشت ولی در این سال شناسایی شد و در خیلی از حیوانات و انسان‌ها دیده شده است، اما اتفاقی که در ووهان چین رخ داد و جهش‌‌های بعدی باعث شد در کانون توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه آرزوی شکست ویروس‌ها را غیرمنطقی دانست و گفت: ویروس‌ها شکست‌ناپذیر هستند؛ پدرعفونی ایران اعتقاد دارد که «در جنگ بین میکروارگانیسم‌ها و انسان در نهایت میکروارگانیسم‌ها پیروز خواهند شد» و ایشان معتقد بود که نباید به جنگ میکروب‌ها برویم بلکه باید خودمان را مقاوم کنیم، چون آنها تاکنون بودند و از این به بعد خواهند بود.

وی اظهار کرد: در بیمارستان آیت الله طالقانی ارومیه 204 تخت فعال اعم از اورژانس، سی.سی.یو، آی.سی.یو و ... وجود دارد، که طبق آمار 13 اسفند ماه، 178 تخت بستری اشغال شده است، و 14 تخت خالی وجود دارد.

این مسئول ضمن ابراز خشنودی از اینکه اغلب بیماران در بخش بستری بوده و رو به بهبود هستند، گفت: البته کسانی که در آی.سی.یو بستری هستند عموما بدحال نیستند و وضعیت عمومی برخی خوب است.

پای درد و دل پرستاران و عیادت از بیماران

بخش پایانی این مصاحبه مفصل عیادت از بیماران کرونایی بیمارستان طالقانی ارومیه بود که در بین آنها زن جوان و باردار با چهره‌ای گلگون، مادر و پسر، دختران جوان و زنان میان‌سال وجود داشت، که مشغول صرف ناهار یا صحبت با تلفن همراه بودند، یا از لای در سرک می‌کشیدند تا صحبت‌های دکتر و خبرنگار را رصد کنند!

همچنین در این فرصت دو ساعته فرصتی برای درد و دل با پرسنل بیمارستان فراهم شد که به خاطر دیرکرد پرداخت مطالبات‌شان گلایه داشتند.

البته ناگفته نماند کادر درمان در ارتباط با من وسواس نشان می‌دادند، ولی با مطایبه و طنز آقای دکتر موسوی مواجه می‌شدند که «خانم خبرنگار اهل میاندوآب است و از کرونا نمی‌ترسد» پس آرام می‌گرفتند و صحبت‌شان را ادامه می‌دادند.

تهیه و تنظیم : سونیا بدیع

انتهای پیام

ارسال نظرات