تبریز- معاون فرهنگی بسیج سازندگی ضرورت همگرایی و همفکری برای تغییر زاویه نگاه نسبت به بهره‌وری سیب در مراغه را ضروری خواند و گفت: خودباوری می‌تواند کلید موفقیت‌های اقتصادی بزرگ باشد.
کد خبر: ۹۳۲۶۳۱۶
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، فرشاد عالی در جلسه گفتمان‌سازی برای ایجاد صنایع تبدیلی سیب در مراغه که با حضور اصحاب رسانه و برخی از اعضای گروه‌های جهادی در سپاه این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: ۴۵ درصد از سیب آذربایجان‌شرقی در این شهرستان تولید می‌شود اما باغدارانش درآمد خوبی از این محصول کسب نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر زاویه نگاه نسبت به این محصول می‌تواند در جذب سرمایه برای ایجاد صنابع تبدیلی تبلور یابد، بیان کرد: ۶ کیلوگرم سیب خشک ارزشی برابر با یک بشکه نفت دارد و رسانه‌ها و افراد دارای نفوذ در این شهرستان باید برای جلب مشارکت مردم و توسعه صنایع تبدیلی تلاش کنند.

معاون فرهنگی بسیج سازندگی اضافه کرد: مردم مراغه باید باور کنند که با یک دستگاه میوه خشک‌کنی کوچک نیز می‌توانند درآمد خوبی به دست بیاورند و این خودباوری می‌تواند کلید موفقیت‌های اقتصادی بزرگ در این شهرستان باشد.

عالی تصریح کرد: همه امکانات مورد نیاز برای افزایش بهره‌وری سیب و تولید فرآوده‌های مختلف این محصول در این شهرستان موجود است اما ساکنانش از سودآوری صنایع تبدیلی سیب بی‌خبر هستند.

وی اضافه کرد: اگر یک کار رسانه‌ای منسجم در این زمینه شکل بگیرد، نهضتی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی سیب آغاز، و باغ‌های سیب به عامل تولید قدرت نرم و ثروت تبدیل خواهد شد.

معاون فرهنگی بسیج سازندگی به نقش شبکه‌های اجتماعی در تغییر زاویه نگاه به بهروه‌وری این محصول اشاره کرد و ادامه داد: انواع مختلف فرآوری سیب می‌تواند به شغل غالب ساکنان این شهرستان تبدیل و به سودآوری مناسب تبدیل شود.

فرمانده سپاه ناحیه مراغه نیز در این آیین گفت: پیش از این نیز یک جلسه موثر با حضور برخی از مسئولان شهرستان در خصوص ایجاد صنایع تبدیلی سیب در محل فرمانداری برگزار و مشکلات پیش‌رو بررسی شد.

سرهنگ پاسدار سعید رشیدی بیان کرد: سردخانه‌های مراغه اکنون مملو از سیب است و واسطه‌ها در این ایام این محصول را با قیمت پایین از کشاورزان خریداری و آن را با قیمت بالاتر در بازارهای داخلی عرضه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه سیب موجود در سردخانه‌های مراغه باید طی یکی دو ماه آینده مصرف شود و در غیر اینصورت سرمایه کشاورزان و واسطه‌ها از بین خواهد رفت، افزود: گفتمان‌سازی برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی سیب در این شهرستان ضروری است تا از هدررفت سرمایه جلوگیری شود.

رشیدی اضافه کرد: فرآوری سیب می‌تواند به تولید ثروت در این شهرستان منجر شود و این محصول باید به صورت بهینه‌تر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن سیب در این شهرستان تولید و به صورت خام‌ به واسطه‌ها عرضه می‌شود؛ البته امسال حدود ۸۰ درصد از سیب ذخیره شده در سردخانه‌های شهرستان، با وجود قرار گرفتن در روزهای پایانی سال هنوز به فروش نرفته است.

آذربایجان‌شرقی از لحاظ سطح زیرکشت و حجم تولید سیب در رتبه دوم کشور و مراغه در رده نخست این استان قرار دارد، اما سهم سیب‌کاران مراغه از صنایع فرآوری آن در قالب تولید آب میوه، نکتار، کمپوت یا پوره، تنها یک واحد است و بخش قابل توجهی از سیب درجه ۲ یا سه آن به سودآوری مطلوب نمی‌رسد.

ارسال نظرات