به صورت وبیناری برگزار شد:

هشتمین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی

هشتمین و آخرین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج در سال 99، با ارائه دو درس " مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" با حضور مسئولان رسانه و فضای مجازی کانون‌های استادی سراسر کشور، با همکاری معاونت آموزش سازمان بسیج اساتید کشور و به صورت وبیناری برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۲۶۸۴۸
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در کلاس "خبرنویسی" ، جواد بخشی الموتی سردبیر و جانشین مدیرمسئول خبرگزاری بسیج به ارائه برخی نکات کاربردی در جهت بهبود کیفیت خبرنویسی برای سایت‌های بسیج اساتید پرداخت.

وی ضمن ارائه توضیحی در خصوص " گزارش خبری" و تعاریف آن، در یک تقسیم‌بندی به موضوع ، مکان جغرافیایی و هدف گزارش اشاره کرد.

هشتمین جلسه کارگاه آموزشی مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی

بخشی الموتی در ادامه ضمن بیان تفاوت میان گزارش با برخی دیگر از شیوه های نوشتن از جمله خبر، داستان، سرمقاله، مقاله ادبی  عنوان کرد: در ژانرخبر، روزنامه نگار دیدگاه خود را بیان نمی کند، تنها به نقل ساده مسأله می‌پردازد و به ۸ پرسش « که؟ کی؟ کجا؟ چه؟ و چرا؟ » پاسخ می دهد در صورتی که در گزارش، روزنامه نگار در همان حال که به تشریح مسأله می پردازد، می تواند دیدگاه خود را نیز بیان کند. همچنین گزارش اصولا در پاسخ به دو پرسش « چرا؟ و چگونه؟» نوشته می شود.

یافتن سوژه، پرورش سوژه (موضوع) ، گردآوری اطلاعات، تحقیق در مورد صحت اطلاعات، تنظیم گزارش (ایجاد ساختار)، زبان گزارش، عنوان گزارش، طلایه(لید) و استفاده از عکس ، طرح و نمودار در گزارش از جمله مراحل مختلف تهیه یک گزارش است که سردبیر خبرگزاری  بسیج به توصیف آن پرداخت.

وی سپس ضمن ارائه توصیفی از مصاحبه به بیان برخی تقسیم بندی‌ها درمبحث مصاحبه پرداخته و از تقسیم‌بندی از نظر نوع ارتباط ، محتوا ( سطحی  - عمیق  - چند موضوعی - یک موضوعی)، هدف ارتباط،  نقش مصاحبه کننده ، معنی ، مسیر نهایی ارسال پیام ، ظرفیت حلقه ارتباط  سخن گفت.

مصاحبه خبری، صاحبه عمقی، مصاحبه تفسیری، مصاحبه گسترده (درسطح)، مصاحبه فردی، میزگرد، مصاحبه گروهی(جمعی)، مصاحبه کتبی (غیرحضوری)، مصاحبه هدایت شده (بسته)، مصاحبه شفاهی (حضوری)، مصاحبه هدایت نشده (آزاد )، کنفرانس مطبوعاتی (کنفرانس خبری) و ... از جمله مواردی بود که این استاد کلاس خبرنویسی در تقسیم‌بندی انواع مصاحبه از نظر تعداد مصاحبه شوندگان، تعداد مصاحبه کنندگان و خبری یا اطلاع رسانی بودن نوع مصاحبه عنوان کرد.

فائزه شاه‌طاهری استاد درس مبانی ارتباطات و سواد رسانه نیز در آخرین کلاس برگزار شده در دوره رسانه در سال 99، ضمن مرور برخی مباحث جلسات قبل، به موضوع مهارت‌های روابط عمومی پرداخت.

وی روابط عمومی‌ها را ویترین مجموعه‌ها و سازمان‌ها دانسته و به برخی از مهم‌ترین وظایف آن اشاره کرد.

این استاد دانشگاه، اجرای سیاست‌های اطلاع‌رسانی سازمان را از مهمترین وظیفه روابط عمومی‌ها عنوان کرده و در ادامه به همکاری با رسانه‌های مختلف جهت انعکاس اخبار ، اجرای مناسب مراسم و مناسبت‌ها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان سازمان و مسئولان نهادهای مختلف، ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف سازمان، نظارت بر انتشار نشریات، مدیریت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و افکار سنجی، مستندسازی، آلبوم‌سازی، تهیه بولتن، ارشیو فیلم و عکس، تبلیغات و بررسی بازخورد فعالیت‌های سازمان در جامعه و داشتن مهارت‌های کاربردی، اخلاق و منش، تعهد و وفاداری، حفظ اسرار سازمانی به عنوان دیگر وظایف روابط عمومی‌‎‌ها اشاره کرد.

شاه‌طاهری همچنین در ادامه این کلاس، نکاتی از کتاب استانداردهای روابط عمومی اثر یحیی ایله‌ای را بیان کرد.

وی همچنین بر اهمیت تهیه و تولید خبر  در بحث انتقال پیام‎های سازمانی به سایر نهادها و رسانه‌ها تاکید کرد و افزود: تهیه و تولید خبر در روابط عمومی باید فرایندی مستمر و مداوم باشد هم برای رسانه‌های درون سازمان و هم برای رسانه‌های بیرونی. حرفه‌ای نوشتن و میزان ارتباط با خبرگزاری‌ها شانس استفاده از خبر را در صفحات نخست خبرگزاری‌ها افزایش خواهد داد.

وی در پایان بر سبک خبرنویسی هرم وارونه و اثربخشی آن در انتقال اصل پیام سازمان به رسانه‌های دیگر تاکید کرد.

گفتنی است؛ کارگاه آموزش "مبانی ارتباطات و سواد رسانه‌ای" و " خبرنویسی" در مرکز رسانه و ارتباطات نهضت استادی با همکاری معاونت تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید در ۸ جلسه (در مرحله مقدماتی) جهت ارتقای مهارت‌های تخصصی مسئولان رسانه، فضای مجازی و ارتباطات سازمان بسیج اساتید در سراسر کشور، روزهای دوشنبه و به صورت وبیناری برگزار شده است و آخرین جلسه آن بعد از ظهر روز دوشنبه 18 اسفند 99 برگزار شد.

انتهای پیام/

نویسنده :قدیری

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار