اعمال تغییرات اساسی در ساختار حمایت از نخبگان

سجادخاکی نخبه ایلام : پیام مهاجرت نخبگان به مسئولین این است که در ایران نگرش و ساختارهای تعیین شده نسبت به نخبگان نیازمند دگرگونی و تغییرات اساسی است
کد خبر: ۹۳۲۸۰۲۹
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ، با گذشت 4 دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، دستاورد‌ها و پیشرفت‌های ایران در عرصه داخلی و بین‌المللی بر تمام مردم دنیا نمایان شده است . هجمه وسیع تحریم ها و تهدیدهای ناجوانمردانه دشمنان نه تنها نتوانسته حرکت علمی کشور را متوقف کند ، بلکه عزم جوانان و متخصصان کشور را برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی دوچندان کرده است .

تحولات عظیم کشور در عرصه های مختلف علمی  و ثبتِ نام ایران اسلامی در لیست کشورهای قدرتمند علمی مرهون تلاش نخبگان ، محققان و مخترعانی است که تمام قد در راستای توسعه و پیشرفت کشور ایستادند و کارنامه علمی کشور را در سطح جهان  درخشان نمودند.

 مهندس سجاد خاکی مخترع و مبتکر ایلامی که تا کنون طرح ها و ایده های بسیاری در حوزه های مختلف فنی و مهندسی به ثبت رسانیده از جمله نخبگان علمی کشور است که دغدغه مند عمران و آبادانی کشور است و با وجود فرصتهای مختلف ، حاضر به مهاجرت و خروج از کشور نشده است .   

پیشرفت و توسعه کشور  در گرو همت و تلاش نخبگان

وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم وفناوری استان ایلام وضعیت کنونی کشور را از لحاظ پتانسیل ، ظرفیت و رشد علمی مناسب ارزیابی کرد و با بیان اینکه این وضعیت مطلوبتر خواهد شد تصریح کرد : پیشرفت و توسعه کشور  در گرو همت و تلاش نخبگان و حمایت مسئولان از این قشر تاثیرگذار بوده و درصورت فراهم آوردن زمینه رشد استعدادهای این افراد ، قطعا با پیشرفت های محسوس تری مواجه خواهیم شد.

خاکی در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه توسعه کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روند رو به رشدی داشته است عنوان کرد : توسعه دانشگاه ها بعد از انقلاب اسلامی و فراهم شدن زمینه تحصیل در رشته های مختلف و همچنین پیشرفت در حوزه های مختلف علمی ، پزشکی و  اقتصادی نشان از پیشرفت های عظیم کشور ،به تبع پیروزی انقلاب اسلامی بوده است .

نخبگان نیروی محرکه کشور هستد

وی ، نخبگان را نیروی محرکه کشور و عاملان اصلی تحقق شعار راهبردی جهش تولید برشمرد و اظهار کرد : نقش نخبگان در توسعه و پیشرفت کشور بی بدیل است ، اما تلاش آنان در صورتی منتج به پیامدهای مثبت خواهد شد که با حمایت های دولت  و مسئولین امر همراه باشد .

خاکی ، برگزاری استارتاپ ها ، راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت شتابدهنده ها ازمخترعان را از نیازمندی های اصلی مخترعان و فناوران برشمرد و اظهار کرد: در صورت حمایت فراهم شدن این شرایط برای نخبگان به طور قطع ، موتور پیشرفت کشور با سرعت بیشتری خواهد چرخید .

ضرورت شناسایی و جذب ظرفیت های علمی

مهندس نخبه ایلامی ، بر ضرورت شناسایی و جذب ظرفیت های علمی و نخبه بسیجی کشور اشاره و بیان کرد : کشورهای پیشرفته و موفق بسترهای رشد نخبگان را در حوزه های مختلف فراهم نموده و امکانات و تجهیزات لازم را برای تأمین نیازهای علمی و پژوهشی آنان فراهم می کنند ، اما در کشور ما بوروکراسی های اداری پیچیده ، نبود سرمایه گذار و حامی مطمئن و مشکلاتی این چنینی ، سد راه نخبگان در عملیاتی کردن طرح ها و ایده های خلاقانه و فناورانه شده است .

وی می گوید : طرح های نوآورانه بسیاری دارد که بدلیل قوانین بی اساس و دست و پاگیر نهادهای حامی نخبگان نتوانسته آنها را عملیاتی سازد ، اما با این هدف که به اندازه ی یک خشت در عمران و آبادانی ميهن عزیزمان سهیم باشد پیشنهادات شرکت های خارجی را رد کرده و ذهنش را متمرکز رفع نیازهای فنی کشور کرده است.

 

تغییرات اساسی در ساختار حمایت از نخبگان

خاکی ، با بیان اینکه پیام مهاجرت نخبگان به مسئولین این است که در ایران نگرش و ساختارهای تعیین شده نسبت به نخبگان نیازمند دگرگونی و تغییرات اساسی است اذعان کرد : اگر جوانان ما از امکانات ، تسهیلات ، تجهیزات و اعتماد مسؤلین بهره مند باشند نه تنها پدیده مهاجرت روند نزولی خواهد گرفت ، بلکه تلاش آینده سازان برای تحصیل علم و رسیدن به مدارج علمی عالی ارتقاء خواهد یافت.

 

نبود سرمایه گذار مطمئن در رشد طرح های فناورانه

 وی ، با اشاره با نبود سرمایه گذار مطمئن در رشد طرح های فناورانه در استان و کشور اذعان کرد : متاسفانه برخی از مسئولین که در خصوص ایده های نخبگان اعلام نظر می نمایند ، هیچگونه اطلاعی درخصوص کارکردهای طرح ندارند و بدلایل غیر کارشناسی ایده را مردود اعلام می کنند که در این خصوص حضور مدیران کارآمد و تشکیل کارگروههای تخصصی با حضور ایده پرداز در نهادهای مرتبط بشدت محسوس است.

 

شکاف بین دانشگاه و صنعت برطرف شود

خاکی، با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در حال حاضر کشور به آن دچار بوده ، شکاف بین جامعه دانشگاهی و صنعتی ما است اظهار کرد : در حال حاضر برخی از دانشگاه ها اقداماتی در جهت تأسیس مراکز رشد و شکوفایی را صورت داده اند ، اما با توجه به نیاز نخبگان و ایده پردازان این سطح از فعالیت ، پاسخگوی نیاز مخترعان و نوآوران نیست و راهبرد برون رفت از این مشکل ، تاسیس مراکز رشد علمی ، تحقیقاتی و تجهیزاتی بیشتر با امکانات ویژه برای نخبگان است تا انگیزه های این قشر از جامعه برای رفع نیازمندی ها ارتقاء یابد .

وی ، با گله مندی از مسئولان که ایده هایش بدلیل نبود حامی و کوتاهی دستگاههای متولی نخبگان، اجرایی نشده و برخی از آنها توسط دیگران در دست تولید قرار گرفته است عنوان کرد : تأسیس شرکتهای دانش بنیان ،راه اندازی استارتاپ ها ، عدم سوء استفاده از طرح های نخبگان توسط برخی از مراکز رشد و حمایت از نخبگان در حوزه علمی و پژوهشی لازم و ضروری است ، چراکه تولید ثروت ، کارآفرینی و اشتغالزایی نیازمند تحقیق ، مطالعه و پژوهش است.

مهندس حوزه برق استان ایلام ، در پایان اظهارات خود از محمود علیپور مسئول سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری ایلام  ، حسین اسدی ، سید سعید موسوی ، دکتر مهرداد طهماسبی و دکتر جعفر منصوری بخاطر حمایت های آنان در راه تولید محصولات و ثبت ایده هایش قدردانی کرد و از مسئولین خواست تا به نسل آینده توجه ویژه ای داشته باشند ، چرا که معقتد است هرگاه به جوانان اعتماد شده ، موفقیت و پیشرفت در آن عرصه  را شاهد بوده ایم.

خبرنگار: فرشته نیازی

ارسال نظرات