خبرهای داغ:

روز جمهوری اسلامی، بستری است برای روز جهانی جمهوری اسلامی در سراسر جهان

شاهرود_فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان شاهرود گفت: روز جمهوری اسلامی، بستری است برای روز جهانی جمهوری اسلامی در سراسر جهان.
کد خبر: ۹۳۳۰۸۴۶
|
۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
روز جمهوری اسلامی، بستری است برای روز جهانی جمهوری اسلامی در سراسر جهانسرهنگ پاسدار محمد خوشقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در شاهرود با تبریک روز جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: دوازده فروردین، روزی است که مردم ایران، پس از گذشت پنجاه روز از پیروزی انقلاب، با رای بیش از ۹۸ درصدی به استقرار حکومت جمهوری اسلامی رای مثبت دادند.
وی افزود: در واقع این همه پرسی، نشان دهنده تشکیل اولین دولتی بود که در دوران مدرن با اتکا به خواست مردم و احکام اسلامی پدید آ. مد.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان شاهرود خاطر نشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) در مقابل نظام سلطنتی، بر حکومتی تأکید می‌کرد که بر احکام اسلام و نظارت علما و رای مردم بنیان گذارده شده باشد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی، اصطلاحی بود که امام نخست در پاریس، در توصیف نظام مطلوب خود به کار برد.
خوش‌قدم تصریح کرد: جمهوریت در اینجا به همان معنای رایج یعنی مردمی بودن حکومت است و به پذیرش حق مردم در انتخاب نوع نظام سیاسی و حاکمان اشاره داشته و قالب حکومت مورد نظر امام را تشکیل می‌دهد.
وی گفت: رای مردم فقط در مراحل اولیه تأسیس نظام شرط نیست؛ بلکه جمهوری اسلامی، مقید به حضور مداوم مردم و نظارت دائمی آن‌ها بر مسئولین می‌باشد و مردم همواره حق نقد مسئولین و نظارت بر آنان را دارند.
فرمانده سپاه شاهرود با اشاره به اینکه اسلامیت، رکن دیگر نظام مورد نظر امام است، افزود: همین امر، جمهوری اسلامی را از دموکراسی غربی متمایز می‌سازد، اسلام، محتوا و ماهیت اصلی نظام را تشکیل می‌دهد و احکام اسلامی مبنای اصلی سیاست‌ها و قوانین آن محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی همواره مقید به دین و محدود به چارچوب‌های شریعت است، گفت: حضرت امام (ره)، نظریه ولایت فقیه را ابتدا در «کشف الاسرار» در سال ۱۳۲۳ نگاشت و بعد‌ها در سال ۱۳۴۸ به تفصیل در درس فقه خود در نجف اشرف تبیین نمود که در همان ایام، تحت عنوان «حکومت اسلامی» منتشر شد.
وی ادامه داد: بر مبنای این نظریه که حمایت بسیاری از فق‌های بزرگ شیعه را پشت سر دارد، فق‌ها به نیابت از ائمه معصومین (ع) در عصر غیبت اداره امور سیاسی و اجتماعی شیعیان را در اختیار دارند.
خوش‌قدم خاطر نشان کرد: ولایت فقیه در نظر امام، از یک سو تضمین کننده اسلامی بودن نظام است و مانع انحراف آن از معیار‌های اسلامی می‌شود و از سوی دیگر تقوای فقیه و تقید او به احکام اسلامی، از استبداد و دیکتاتوری جلوگیری می‌کند، به عبارت دیگر، اگر قرار است که نظام سیاسی، محتوایی اسلامی به خود بگیرد، وجود فقیهی اسلام شناس در رأس آن الزامی است.
وی ادامه داد: ریشه استبداد به نظر امام خمینی (ره) رذیلت‌های نفسانی و بی تقوایی حاکمان است، تقوای درونی و تقید فقیه به احکام شریعت، او را از استبداد برحذر می‌دارد.
فرمانده سپاه شاهرود با بیان اصول اندیشه امام خمینی (ره) گفت: مشروعیت نداشتن سلطنت به دلیل اتکا نکردن به رای مردم و مخالفت با احکام اسلام؛ امکان نداشتن اصلاح نظام سلطنتی حتی در شکل مشروطه؛ جامعیت دین و پیوند ناگسستنی دین و سیاست؛ وجوب تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی؛ حق فق‌ها در اعمال ولایت سیاسی در عصر غیبت و حق مردم در تعیین نظام و حاکمان سیاسی و نظارت بر مسئولین است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار