خبرهای داغ:
یادداشت/علی اکبر شفیعی

اجرای سند ۱۰ ساله اعتلای بسیج، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن اسلامی است نزدیک خواهد کرد

علی اکبر شفیعی بسیجی اهل قلم در خصوص اجرای سند ۱۰ ساله اعتلای بسیج یادداشتی را به قلم تحریر درآورده است.
کد خبر: ۹۳۳۱۱۳۱
|
۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰


به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، متن این یادداشت بدین شرح است:

صدور بیانیه تاریخی و راهبردی رهبر حکیم وفرزانه انقلاب به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی یکی از فرصت‌هایی است که خط ومشی‌های اساسی حرکت ملت و دولت و تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها وسازمان‌های اجرایی و مردمی را تعیین می‌کند. در سال ۹۹ با پیگیری‌های مجدانه سردار سلامی فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سند راهبردی ۱۰ ساله اعتلای بسیج مبتنی بر بیانیه گام دوم را تدوین کردندو به تصویب ستاد کل نیرو‌های مسلح رسید و طی گردشکاری به محضر مبارک رهبر فرزانه انقلاب در اسفند ۹۹ توسط معظم له تصویب شد و سپس توسط سپاه به سازمان بسیج مستضعفین برای پیاده سازی واجرا ابلاغ شد.

این سند بالادستی نقشه راه حرکت بسیج در ده سال آینده است. از این منظر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌تواند مبنایی جهت تحرک و پویایی بیشتر نهاد‌ها و سازمان‌ها و نیرو‌های انقلاب بطور خاص و تمامی جامعه نخبگانی کشور به طور عام تلقی گردد تا همه اقشار جامعه بالاخص جوانان بتوانند نقش جدید و راه میانبری در حکمرانی نظام جمهوری اسلامی پیدا کنند.

این سند راهبردی و مهم بسیج مبتنی بر بیانیه گام دوم، دو عرصه مهم دارد که یکی عرصه درون بسیج ودیگری عرصه نقش آفرینی بسیج است که در دوبخش راهبرد وراهکار برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب با اولویت قراردادن آن در برنامه‌ها بسیار لازم وضروریست.

سازمان‌ها وادارات و نهاد‌ها می‌توانند نقش‌های مهمی در حوزه تبیینی، گفتمان سازی، پیاده سازی واجرا و مطالبه گری در خصوص تحقق بیانیه گام دوم انقلاب ایفا کنند. برای شکل گیری اهداف این بیانیه راهکار‌های اجرایی زیر پیشنهاد می‌گردد:
مطالعه، فهم صحیح و تحلیل دقیق از بیانیه

در کشور سند کم نداریم، اما اثرگذاری لازم را نداشته اند. به نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد بالادستی نگاه کنید خیلی‌ها اصلا آن را مطالعه نکرده اند. شرط مهم اجرای این بیانیه، مطالعه دقیق آن است. بدون مطالعه نه تنها درک بیانیه اتفاق نخواهد افتاد بلکه به اشتباه می‌افتیم و هیچ اقدام درستی نمی‌توانیم انجام دهیم؛ لذا مطالعه درست و هدفمند باید روش‌مند، عمیق، مسئله‌مند و ناظر به گام‌های عملی باشد. در این عرصه جوانان انقلابی و متخصص باید میدان دار باشند. جوانان باید مطالعه بیانیه را مطالعه کالک عملیاتی بدانند نه مطالعه یک نظریه یا یک دستورالعمل ابلاغی.

پیشنهاد ما دراین قسمت برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی، ایجاد هسته‌های مقاومت برای مطالعه و تحلیل بخش‌های چهارگانه بیانیه (آرمان‌ها و اصول انقلابی در ساخت ۴۰ ساله آینده نظام – تبیین و ارزیابی راهبردی ۴۰ سال اول انقلاب – بیان دستاورد‌ها و ظرفیت‌های بزرگ کشور – توصیه‌های هفتگانه در بیانیه) می‌باشد.

تبیین و روشنگری

به تجربه دریافتیم که در گام اول انقلاب تبیین و روشنگری نقش مهمی در پیشبرد انقلاب داشت؛ بنابراین در گام دوم انقلاب نیازمند این عامل کلیدی هستیم.
لازم به ذکر است بیانیه گام دوم انقلاب به صورت فشرده و پر مغز است با توجه به جنگ روایت‌ها تبیین موضوعات زیر مهم است:

الف) تبیین عظمت حادثه انقلاب
ب) تبیین دستاورد‌ها وموفقیت‌های انقلاب
ج) عظمت چشم اندازی که می‌خواهیم به آن برسیم. (تمدن نوین اسلامی)
د) عظمت نقش جوانان متعهد وانقلابی در بیانیه گام دوم و امید و نگاه خوشبینانه به آینده
و) محیط شناسی گذشته، حال و آینده انقلاب
ر) تبیین نظریه «نظام انقلابی»
ز) شناخت حوزه ظرفیت‌های طبیعی و انسانی
ی) تقابل جدید اسلام و استکبار



گفتمان سازی

برای این مفهوم، معادل‌های گوناگونی در حوزه‌های مختلف ارایه گردیده است، همچون: گفتار، سخن، وعظ و خطابه، درس و بحث، مقاله، گفتمان، سخنرانی، مراوده، مکالمه، نطق.

رهبر فرزانه انقلاب درباره گفتمان سازی می‌فرمایند: گفتمان یعنى باور عمومى؛ یعنى آن‏چیزى که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقى بشود، مردم به آن توجه داشته باشند؛ این با گفتن حاصل می‌شود؛ با تبیینِ لازم- تبیین منطقى، تبیین عالمانه و دور از زیاده‏ رویهاى گوناگون- حاصل می‌شود؛ با زبان صحیح، با زبان علمى و منطقى و با زبان خوش، بایستى این مطالب را منتقل کرد؛ بنابراین اگر امکان و شرایط فهم مشترک در جامعه وجود نداشته باشد، هر اقدام و گفتگو و ارتباطی در سطح جامعه غیرممکن خواهد بود. باید با تلاش‌های معرفتی و اقداماتی در حیطه گفتمان سازی (فرهنگ سازی) این بیانیه را در مجامع علمی و رسانه‌ای ترویج داد تا آموزه‌های آن در اذهان نهادینه گردد. زیرا تا وقتی که افکار عمومی به آگاهی نرسد گام دوم برداشته نخواهد شد. شروع اولین گام گفتمان سازی باید از نخبگان باشد.

عملیاتی کردن و راه کار نویسی

مهمتر از همه عملیاتی کردن راهبرد‌های این بیانیه است؛ یعنی کمیته‌ای برای راه کار نویسی تشکیل بدهیم که در ذیل هر بند و توصیه‌های راهبردی طرح‌های عملیاتی و اقدامی برای اجرا طراحی و به برنامه تبدیل کنیم؛ بنابراین یادآوری می‌شود اگر این بیانیه در حیطه گفتار وگفتمان خلاصه گردد تاثیرات مهم و عمیق و پایداری نخواهد داشت؛ لذا مهمترین موضوع درباره بیانیه گام دوم انقلاب تعریف راهبرد‌ها و راه کار‌های عملیاتی و اجرایی است به گونه‌ای که در جامعه این ادراک صورت گیرد که عملیات واقدامات انجام شده منشعب از بیانیه مذکور است. تحقق این امر مهم نیازمند تبدیل هم دلی به هم افزایی واقدام به موقع همه دستگاه‌ها، ادرات و نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و مردمی بویژه جوانان مومن انقلابی هستیم.

مطالبه گری

آحاد مردم، نخبگان وفرهیختگان جامعه برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب باید از مسئولان مطالبه کنند تا آن‌ها وظایف خود را به نحو احسنت انجام دهند. رهبر حکیم وفرزانه انقلاب در نشست تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در اهمیت مطالبه گری فرمودند: "پرچم آرمان خواهی ومطالبه گری را بر زمین نگذارید"؛ لذا مطالبه گری و پاسخ خواهی مردم از مسئولین تاثیرات زیادی در تحقق خواسته‌های به حق آنان دارد.

پیشنهادات:

یک مرکزیت و نهاد برنامه ریزی قوی می‌خواهیم تا با قدرت و ضمانت‌های اجرایی لازم مانند یک قرارگاه مرکزی عمل نماید. پیشنهاد می‌شود در استان قرارگاه بیانیه گام دوم ودر سپاه مرکز هم اندیشی یا دبیرخانه بیانیه گام دوم تشکیل شود.

از ۷ توصیه رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه، ۵ توصیه آن (علم وپژوهش – اخلاق و معنویت – اقتصاد –عدالت ومبارزه با فساد – سبک زندگی) در دانشگاه‌ها ومراکز آموزش عالی قابل اجرا است. پیشنهاد می‌گردد پژوهش‌ها، پایان نامه‌ها و رساله‌ها در جهت تولید علم نافع، مساله محوری و محصول محوری که مورد نیاز جامعه است در دستور کار قرار گیرد.

پیشنهاد می‌گردد بخش مهمی از برنامه‌های رسانه ملی استانی به موضوعات مختلف بیانیه گام دوم با زبان ساده و عامه فهم اختصاص یابد.

پیشنهاد می‌گردد پس از تشکیل مرکز هم اندیشی یا قرارگاه مرکزی بیانیه گام دوم، هیئت‌های اندیشه ورز، کارگروه‌هایی متناسب با عناوین، موضوعات و محور‌ها وراهبرد‌های خواسته شده در بیانیه گام دوم جهت راه کار نویسی از صاحب نظران تخصصی اقشار مختلف جامعه تشکیل شود.

انتهای پیام/
ارسال نظرات