خبرهای داغ:
به بهانه سالروز شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی؛
شهید صیاد شیرازی با توجه به تجارب ارزشمند در کردستان، مبادرت به تشکیل قرارگاه های عملیاتی مشترک ارتش و سپاه نمود که اصلی ترین وظیفه این قرارگاه سازماندهی نیروهای بسیجی و مردمی در کنار یگان های نظامی بود.
کد خبر: ۹۳۳۲۷۹۶
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

به گزارش بسیج، تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی ایران همواره شاهد دشمنی معاندین قسم خورده ای بوده که با شقاوت و سنگدلی و کینه ورزی، با تمام سرمایه به میدان آمدند تا مانع حرکت انقلاب به سمت اهداف والایش باشند و در این مسیر اقدامات غیرانسانی فراوانی از خود نشان دادند که یکی از این اقدامات ترور شخصیت های برجسته و اثرگذار انقلاب است.

گروهکی که با جسارت تمام و بر خلاف تمامی آموزه های اسلامی و انسانی، با صدور بیانیه های متعدد، اقرار به انجام این اقدامات شنیع تروریستی نموده است و مدارک و اسناد زیادی بر این امر اذعان دارد که دست این سازمان، به خون بیش از ۱۲ هزار نفر از مردم این کشور، اعم از پیر و جوان، کوچک و بزرگ، زن و مرد، کارگر و کارمند، نظامی و غیر نظامی آغشته است.

سران و رهبران منافقین همواره در اوهام خویش غوطه ور بوده و سعی داشته اند به این اوهام جامه حقیقت بپوشانند و خود را مجموعه ای بسیار قدرتمند، چه از لحاظ نظامی و اطلاعاتی و چه ایدئولوژیکی، معرفی نمایند. حال آنکه با نگاهی به نوع فعالیت های آنان چه در داخل و چه خارج از سازمان، می توان به ضعف عمیق ایدئولوژیکی رهبران آن پی برد. همچنین از لحاظ نظامی و اطلاعاتی، با اندکی تامل در رابطه با نحوه انجام عملیات های ترور می توان به این نتیجه رسید که این سازمان همیشه از غیرانسانی ترین انواع عملیات برای رسیدن به اهداف تروریستی خود بهره برده و غالبا افرادی را مورد ترور قرار داده که از اندک حفاظتی هم برخوردار نبوده اند.

روز شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۳۷۸ بار دیگر دست استکبار از آستین گروهک تروریستی منافقین بیرون آمد و سرباز راستین ولایت، فرمانده دلاور جبهه های نبرد حق علیه باطل، سجاده نشین کوی اخلاص و معرفت، سپهبد شهید علی صیاد شیرازی را به آرزوی دیرینش رساند.

تفکر بسیجی، اعتقاد عمیق به ولایت و میل به خدمت صادقانه و مخلصانه در تمام مراحل زندگی شهید صیاد شیرازی موج می‌زند. او جز رضای حق و ادای تکلیف در پی چیزی نبود و تمام حیات پر بارش حاکی از این اشتیاق است.

شهید، علی صیاد شیرازی در سال ۱۳۲۳ شمسی در شهرستان درگز در استان خراسان به دنیا آمد و پس از تحصیلات دبیرستان، وارد دانشگاه افسری شد. وی در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ درجه کارشناسی از دانشگاه افسری شد.

وی پس از طی دوره تخصصی توپخانه، به عنوان استاد در مرکز آموزش توپخانه اصفهان مشغول به تدریس شد. او از مخالفان شاهنشاهی پهلوی بود تا جایی که توسط عوامل آن رژیم دستگیر و زندانی شد و در آستانه پیروزی انقلاب، در بهمن ۱۳۵۷ آزاد شد.

پس از یک سال طی دوره مقدماتی رسته توپخانه به ترتیب در لشکر کرمانشاه خدمت کرد و در سال ۱۳۵۱ برای گذراندن یک دوره تخصصی توپخانه تحت عنوان دوره هواسنجی بالستیک توپخانه به آمریکا اعزام شد و در این دوره امتیاز نخست را کسب کرد. وی در طول این دوره همچون یک مبلغ مذهبی در جلسات بحث و مناظره آمریکایی ها شرکت نموده و آنان را به اسلام دعوت می کرد.

پس از بازگشت از آمریکا به عنوان استاد به مرکز آموزش توپخانه اصفهان منتقل شد. در طول پنج سالی که در متن مردم متعهد و انقلابی این دیار قرار گرفت خود را برای ورود به فضای نورانی انقلاب اسلامی آماده می کرد. او چند روز قبل از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ بازداشت و با پیروزی انقلاب اسلامی آزاد و با درجه سروانی به خدمت در ارتش اسلامی وارد شد.

ورود به کردستان

با آغاز توطئه سنگین ضدانقلاب در کردستان در معیت سردار سلحشور اسلام شهید دکتر مصطفی چمران وارد کردستان شد و سپس در مقام فرمانده عملیات مشترک ارتش و سپاه پاسداران به آزادسازی شهرهایی همچون سنندج، دیواندره، مریوان، سقز، بانه و سردشت همت گماشت او سرانجام با تشکیل قرارگاه عملیاتی شمال و با در اختیار گرفتن نیروهای ارتش و سپاه و ژاندارمری در شهریور ماه ۱۳۶۰ آسازی و پاکسازی دو شهر اشنویه و بوکان را به سرانجام رساندند.

در مسئولیت نیروی زمینی ارتش

یکسال پس از شروع جنگ تحمیلی با حکم امام خمینی(ره ) درسمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در میدان های نبرد حضور یافت و در طول سال ها انجام وظیفه در این مسئولیت خطیر عملیات طریق القدس فتح المبین بیت المقدس و دهها نبرد دیگر را فرماندهی و هدایت کرد. صیاد لایق آن بود که حضرت امام خمینی(ره ) در مورد او این گونه توصیف کند« با تقدیر از زحمت های طاقت فرسای سرکار سرهنگ صیاد شیرازی که با تعهد کامل به اسلام و جمهوری اسلامی درطول دفاع مقدس از هیچ گونه خدمتی به کشور اسلامی خودداری نکرده و امید است در آینده نیز در هر مقامی باشد موفق به ادامه خدمت های ارزنده خود باشد».

از مرداد ماه سال ۶۵ تا شهادت

شهید سپهبد علی صیادشیرازی پس از مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی ارتش بدون وقفه بنا بر فرمان امام راحل(ره ) به نمایندگی معظم له در شورای عالی دفاع منصوب شد که تا پایان جنگ ادامه یافت. او در سال ۱۳۶۷ در عملیات مرصاد شرکت و با روحیه بسیجی ضربات محکمی را بر پیکره مزدوران منافق وارد کرد. پس از پایان جنگ تحمیلی با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا به معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح وسپس با تصویب معظم له و با حفظ سمت قبلی به جانشینی رئیس ستاد کل منصوب شد.

سرانجام امیر سرفراز ارتش اسلام پس از جانفشانی هایی که در صحنه های نبرد حق علیه باطل از خود بروز داد در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ توسط منافقین کوردل به درجه رفیع شهادت نایل شد.

صياد، مظهر پيوند ارتش و سپاه

پس از انتخاب شهید صیاد شیرازی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش، روند فعالیتها در جبهه های جنگ متحول شد. سپهبد صیاد شیرازی با توجه به تجارب ارزشمند خود در کردستان و نتایج مطلوبی که از مشارکت نیروهای ارتشی و مردمی در عملیات به دست آمده بود، در اولین اقدام فرماندهی خود در جبهه جنگ تحمیلی، مبادرت به تشکیل قرارگاه های عملیاتی مشترک ارتش و سپاه نمود که اصلی ترین وظیفه این قرارگاه تمرکز تلاشها و سازماندهی نیروهای بسیجی و مردمی در کنار یگانهای نظامی بود.

در این قرارگاه که موسوم به قرارگاه مشترک حمزه سیدالشهداء بود سردار شهید محمد بروجردی (فرمانده سپاه کردستان) نیز با شهید همکاری داشت اما فرماندهی قرارگاه با شهید صیاد بود. مشارکت ارتش و سپاه در عملیات بر علیه دشمن که در عملیات کردستان و شکستن حصر آبادان نتایج ثمربخشی را به دست آورده بود، این بار در سطوح وسیع تر و گسترده تری ببار نشست که عملیات پیروز طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس حاصل آن بود.

در خاطراتی از همرزمانش می خوانیم؛

ولايتمداری صياد( نقل از امیر سرلشکر شهبازی)؛
در جمعی که در محضر فرمانده معظم کل قوا حاضر بودیم مشاهده گردید که او تمام نکات عمده فرمایشات معظم له را یادداشت می کند. پس از ختم جلسه وقتی از او سوال کردند که آیا نیازی به برداشتن یادداشت بوده، چون مشروح فرمایشات معظم له در رسانه ها منتشر می شود، این عاشق و مطیع ولایت پاسخ داد، بله من یادداشت می کنم زیرا این فرمایشات را صرفاً سخنرانی تلقی نمی کنم، بلکه آن را امر فرمانده و نایب امام زمان(عج) می دانم و لذا نمی خواهم در اجرای اوامر ایشان کوچکترین وقفه ای ایجاد شود و بعد از ترک بیت رهبری در زمینه اقدام آنها عمل می کنم تا در آن دنیا، پاسخ گوی محضر الهی باشم.

صياد و نماز اول وقت: برپايی نماز جماعت در هواپيما(سرتیپ خلبان سید رضاپردیس)
در ماموریتی همراه شهید صیاد بوسیله هواپیمای ( سی – 130) از شیراز به تهران مراجعت می کردیم پس از بلند شدن هواپیما از باند، آن شهید، قرآنی کوچک را از جیبش بیرون آورد و به تلاوت مشغول شد. همین که آفتاب غروب کرد، به من گفت: چه کنیم که بتوانیم نماز را اول وقت بجا آوریم ؟ مقداری آب به اندازه یک لیوان تهیه کردم و با آن آب، شهید صیاد تجدید وضو کرد، سپس پتویی در انتهای هواپیما پهن کردیم، نسبت به حرکت هواپیما قبله را تعیین و آنگاه شهید صیاد شیرازی بعنوان امام جماعت ایستاد و سپس نماز جماعت چهار نفره ای را در هواپیما اقامه نمودیم.

پیام فرماندهی معظم کل قوا در سوگ صیاد
« ... او مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهادند ، همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا بر روی دست داشتند. خطر مرگ کوچکتر از آن است که بندگان صالح خدا را از راه او بازگرداند و عشق به منال دنیوی حقیر تر از آن است که در دل نورانی شایستگان جایی بیابد... اینجانب شهادت این بنده برگزیده خدا را به ملت ایران به خصوص به یاران دفاع مقدس و ایثارگران جبهه های نور و حقیقت و خانواده های گرامی و فداکار و بازماندگان محترمش تبریک و تسلیت می گویم و صمیمی ترین درود خدا را به روح پاک او و خون به ناحق ریخته ی او نثار می کنم » . والسلام علی عباد الله الصالحین
سید علی خامنه ای

فرازی از وصیت نامه شهید صیاد:
اَللُّهُمَّ اَدخِلنا جَنَّتَک بِرَحمتِک وَ جَنّبنا وَ احفظنا مِن عَذابک بِلُطفِکَ وَ اِحسانِک یا لَطیفَاً بِعباده یا اَرحَمَ الرّاحمین.
‹‹.... خداوندا این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت، اسلامت، نظامت، ولایتت قراردادی، خدایا تو خود می دانی که همواره آماده بوده ام آنچه را که خود به من دادی در راه عشقی که به راهت دارم نثار کنم. پروردگارا رفتن در دست توست، من نمی دانم چه موقع خواهم رفت ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار دهی و آنقدر با دشمنان قسم خورده دینت بجنگم تا به فیض شهادت برسم.... خداوندا ولی امرت حضرت آیت الله خامنه ای را تا ظهور حضرت مهدی (عج) زنده ، پاینده و موفق بدار‌‍›› آمین یا رب العالمین. من الله التوفیق.

به گزارش بسیج، سرزمین های داغ خوزستان و گردنه های برافراشته کردستان سالها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع و تمامی هم‌رزمان شهیدش بوده و جبهه های دفاع مقدس سرشار از صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتگی او و تمامی مردان مردی است که جان دادند و خاک به دشمن ندادند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها