بشیراسماعیلی در ویژه برنامه شنبه‌های انتخاباتی گفت: بهترین سازوکار یک دولت جوان حزب‌الهی در حوزه بین‌الملل افزایش قدرت است.
کد خبر: ۹۳۳۳۹۴۸
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، بشیراسماعیلی در ویژه برنامه شنبه‌های انتخاباتی، با موضوع بصیرت افزایی سیاسی دولت جوان حزب‌الهی «تبیین ابعاد سیاست بین المللی در دولت جوان حزب الهی» که توسط کمیته استانی انتخابات نهضت استادی بسیج برگزار شد، با اشاره به موقعیت خاص ژئوپولوتیک و سایر ویژگی‌های بی نظیر کشور، گفت: بهترین سازوکار یک دولت جوان حزب‎‌الهی در حوزه بین الملل افزایش قدرت است.

مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، اظهار کرد: در راه رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی چند مرحله باید محقق شود، گفت: مقام معظم رهبری در یکی از جامع‌ترین تعاریف از دولت اسلامی می‌فرمایند همه کارگزاران نظام اسلامی باید جهت‌گیری‌ها و رفتار اجتماعی و فردی و رابطه‌شان با مردم را با معیارهای اسلامی تطبیق دهند بعد هم باید آن جهت‌گیری‌ها را مدنگاه خودشان قرار دهند و به سرعت به سمت آن جهت‌گیری‌ها حرکت کنند، که بطور مشخص اگر سه بعد سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را مدنظر داشته باشیم به هر حال در این دولت‌های گذشته کم کاری شده و برمبنای فرمایش رهبری تطابق نداشته است.

دبیر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به این که دلیل ساختار بیمار اقتصادی بازارهای مالی در ایران سال گذشته بین 80 تا 200 درصد سود به فعالان خود داده‌اند، افزود: نظام بانکی هم سال‌هاست در ایران بیمار است و این بیماری تشدید هم شده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با فرهنگ هم کم و بیش به همین صورت است و در دوره‌های مختلف مشکلات فرهنگی وجود داشته و بعضی هم نهادینه شده و سرمایه اجتماعی نزول پیدا کرده است.

اسماعیلی در ادامه به ویژگی‌هایی یک دولت جوان حزب الهی در سیاست بین الملل پرداخت و گفت:  در زمینه سیاست بین الملل دستاوردهایی داشتیم و در زمینه حفظ تمامیت ارضی کشور، چون طبق اصل 110 قانون اساسی این خط مشی‌های اصلی کشور بر عهده رهبری گذاشته شده است.

وی سپس با اشاره به موقعیت خاص ژئوپلوتیک و دیگر ویژگی های بی نظر و خاص ایران ادامه داد: این برای سیاست‌گذاران در عرصه بین المللی دو مسئله بوجود میآورد؛ اول این که این موقعیت خطیر ایران را واقف باشند و مواظب باشند و از تمامیت ارضی صیانت کنند. از دویست سال پیش تا زمان انقلاب دائما کشور ایران تجزیه می‌شد، بعد از انقلاب هیچ خدشه‌ای وارد نشده با این که همه جور جنگ را تجربه کردیم این یک دستاورد است و دولتها باید این را در نظر داشته باشند که این مسئله خط قرمز است.

مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم هم جزو اولین بندهایی که اشاره شده در دورنمای ایران بحث صیانت از تمامیت ارضی است.

بهترین سازوکار یک دولت جوان حزب الهی در حوزه بین الملل افزایش قدرت است

اسماعیلی افزود: مسئله دوم که دولتها باید در نظر داشته باشند این است که باید از این پتانسیل استفاده شود، در روابط بین الملل هم بهترین سازوکار این است که قدرت را افزایش دهند.

سه اصل مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عزت، حکمت و مصلحت است

دبیر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان حوزه نفوذ را از دیگر دستاوردها برشمرد و با تاکید بر این که دولت در عرصه بین المللی باید این موارد را مدنظر داشته باشد، بیان کرد: سه اصل در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عزت، حکمت و مصلحت است در بخش عزت هویت ملی ایرانیان خیلی حساس است و یک کشور خاص هستیم هر دولتی سرکار می‌آید باید این عزتمندی را حفظ کند.

لازمه مصلحت حکیمانه بینش انقلابی است

دبیر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: اصل بعدی مصلحت است یعنی نرمش هم در سیاست خارجی لازم است در عین حال که یک دولت جوان حزب الهی بسیار راسخ و شجاع است، فهمیدن این که کجا باید مقاومت کرد و کجا باید نرمش داشت مهم است که این را حکمت بوجود می‌آورد و این را هم بصوررت آکادمیک نمی‌شود آموخت یعنی این دروسی که مطالعه کردیم در دوره‌های مختلف دانشگاهی عمدتا ترجمه غربی و امریکایی بود بنابراین یک بینش انقلابی لازم است که این فرای مطالعات آکادمیک علوم سیاسی بوجود می‌آید و دولت‌ها باید این بینش را داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان

ارسال نظرات