خبرهای داغ:
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

آقایان به جای پرداختن به اجراییات کشور، ایدئولوژی‌سازی می‌کنند/ برجام متنی برای مجازات مجرم است

همدان-رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این آقایان نمی‌خواهند حرف رهبری را اجرا کنند، گفت: آنان خود را صاحب ایدئولوژی می‌دانند و به جای اینکه به اجراییات کشور بپردازند ایدئولوژی‌سازی می‌کنند.
کد خبر: ۹۳۳۴۳۱۸
|
۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
آقایان به جای پرداختن به اجراییات کشور، ایدئولوژی‌سازی می‌کنند/ برجام متنی برای مجازات مجرم استبه گزارش خبرگزاری بسیج، فریدون عباسی در نشست مجازی با مدیران و اصحاب رسانه استان همدان پیرامون موضوع مذاکرات وین، در تشریح چگونگی آغاز مذاکرات، با بیان اینکه تحریم‌های اصلی در دولت آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی اعمال شد، اظهار کرد: در دولت نهم و دهم تحریم‌های خاصی اتفاق نیفتاده و با وجود آن که زمان قطعنامه در این دولت‌ها بوده، اما موضوع تحریم‌ها مربوط به قبل است و این یک بازی سیاسی است که تمام مناقشات و تقصیرات را به گردن دولت نهم و دهم می‌اندازند.

وی افزود: از سال ۸۲ تا ۸۴ و در زمانی که آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند، تیم مذاکره کننده که اعضای آن تیم فعلی مذاکره کننده بودند با سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان مذاکراتی انجام و تعلیقاتی را پذیرفتند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام این تعلیقات دیکته شده از سوی سه کشور اروپایی بود، گفت: تیم مذاکره کننده برای مصرف داخلی آن را تعلیقات داوطلبانه عنوان کردند، در صورتی که اینچنین نبود و به این دلیل آن را داوطلبانه عنوان کردند تا متفکران و مردم عادی متوجه اصل موضوع نباشند.

وی با بیان اینکه بر اساس مذاکرات صورت گرفته باید دستگاه‌هایی در داخل کشور نصب تا دیتا‌های کشور را به صورت آنلاین و برخط برای وین مخابره و ارسال کند، افزود: بدون آن که مجلس اطلاعی در مورد این داشته باشد و یا اینکه مصوبه‌ای صادر کند پروتکل‌های الحاقی در کشور اجرا می‌شد.

عباسی اضافه کرد: مذاکرات به مدت دو سال پیش رفت که طی این مدت اکثر فعالیت‌های هسته‌ای ما به صورت داوطلبانه متوقف شد و بعد از آن که مذاکرت تهران پاریس و بروکسل انجام شد سه کشور اروپایی یک پیش‌نویس قطعنامه به شورای حکام آژانس ارائه دادند که برخی از کشور‌ها از شدت آن کم، ولی تصویب می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه طی دو سال ۷ قطعنامه در شورای حکام علیه ایران صادر شد که فعالیت ما نادرست است و باید برخی موارد را پاسخگو باشیم، گفت: بعد از این در شرایطی که دولت نهم انتخاب شد، مقام معظم رهبری در یزد فرمودند که همان دولتی که تعلیق‌ها را پذیرفته باید آن را بردارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعلیق‌های داوطلبانه در اواخر دولت خاتمی و ۴۰ روز قبل از آغاز دولت احمدی‌نژاد برداشته شد، تصریح کرد: بلافاصله پرونده را به شورای امنیت بردند و اولین قطعنامه را در دولت نهم  دادند؛ بدون آنکه این دولت اطلاعی از موضوع پرونده هسته‌ای داشته باشد یا شخص رئیس جمهور، دولت و وزراء سهمی در این پرونده داشته باشند، دادند.

وی با بیان اینکه جریان سیاسی در کشور تمام تقصیر را به گردن دولت نهم و دهم انداخته و تمام مناقشات  بین ایران، آژانس و دیگر کشور‌ها را حاصل  این دولت می‌دانند، گفت: آن چیزی که آژانس در سال ۸۹ و ۹۰ مکتوب کرده نشان می‌دهد که مشکل با ایران چیست، و ذکر کرده که قبل از سال ۲۰۰۳ که دوران آقای خاتمی و رفسنجانی است مشکل سر چه اتفاقاتی افتاده است، اما متاسفانه جریان سیاسی در کشور تمام تقصیر را به گردن دولت نهم و دهم انداخته و بهره سیاسی می‌برند به طوری که یک موضوع استراتژیک و راهبردی را ملعبه احزاب سیاسی کرده است.

عباسی اضافه کرد:، چون دولت را از دست داده بودند با موضوع هسته‌ای دولت نهم و دهم را تحت فشار قرار دادند تا طوری القا کنند که تمام این تحریم‌ها کار این دولت است، در صورتی که تمام تحریم‌ها به واسطه همین تیم مذاکره‌کننده بود که رفتند و تعلیقات را پذیرفتند و کاری کردند که پرونده ما به شورای امنیت رفت تا به صورت پی در پی قطعنامه‌هایی علیه کشور صادر کنند و منجر به تحریم کشور در مدت ۶ سال شود.

* جمهوری اسلامی ابهتی را که آمریکا برای خود قائل بود، شکست

وی با بیان اینکه کشور در طی این ۶ سال  پیشرفت‌های بسیاری کرد و جمهوری اسلامی ابهتی را که آمریکا برای خود قائل بود شکست، گفت: قطعنامه‌ها و تحریم‌ها موجب ایجاد فشار اقتصادی بر کشور شد و رسانه‌های خارجی بسیار وقیحانه طوری القا کردند که تیم مذاکره کننده ما بسیار ضعیف است و مذاکرات با اقتدار ما را که به طور مرتب پیشرفت می‌کردیم و آمریکا را مجبور کرده بودیم در کنار پنج کشور دیگر قرار بگیرد، بسیار ضعیف جلوه می‌دادند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در آستانه این بودیم به صورت گام به گام تکالیفی که آن‌ها می‌گفتند را به صورت اندک بپذیریم و نشان دهیم برنامه هسته‌ای ما ماهیت جنگ طلبانه ندارد و به شکلی رفتار کردیم که یکی از زنجیره‌های ۲۰ درصد غنی‌سازی را خاموش کنیم تا  آن‌ها تحریم بانک مرکزی را لغو کنند.

وی با بیان اینکه راهبرد جمهوری اسلامی بر ساختن سلاح نیست، هرچند ساخت سلاح راحت است، گفت: ما به دنبال ساخت راکتور هستیم که هم می‌تواند ایمنی را کنترل  کند و هم بر روی سیستم انرژی اعمال کنترل کند که بسیار سخت‌تر و دشوارتر است، ولی سلاح یک سیستم انرژی است که نه کنترل دارد و نه ایمنی، که بسیار ساده است.

عباسی ادامه داد: حال طرف مقابله مذاکره می‌گوید که زمان گریز ایران به سمت سلاح را افزایش دهیم در صورتی که ما اصلاً به دنبال سلاح نیستیم و اصل موضوع غلط است و هر زمانی هم که بگویند باز هم غلط است.

وی در واکنش به حادثه نطنز در روز‌های اخیر با بیان اینکه این حادثه با ورود مستقیم دستگاه‌های جاسوسی انگلیسی و آمریکایی رخ داده است، گفت: دشمن با حادثه نطنز و یا انفجار در جایی دیگر می‌خواهد برنامه غنی‌سازی را به بهانه اینکه می‌خواهیم زمان گریز ایران را زیاد کنیم وقفه انداخته و نابود کند که اصل موضوع غلط و یک تبلیغ سوء است چراکه ما هیچ گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به گزارش ارائه شده آژانس در سال ۲۰۱۵ و قبل از امضای برجام که طبق آن برنامه هسته‌ای ایران را در حد امکان‌سنجی و مطالعات علمی برای دست یابی به سلاح هسته‌ای مطرح کرده بود، اشاره و عنوان کرد: متاسفانه تیم مذاکره کننده ما در سال ۹۴ که برجام را امضاء کردند به نوعی این گزارش آژانس را قبول کرده‌اند و آژانس مساله‌ای که به عنوان pmv  و ابعاد نظامی احتمالی وجود داشت را به ابعاد mv   به معنای ابعاد نظامی بست.

* برجام متنی برای مجازات مجرم است

وی با بیان اینکه برجام متنی است که مجازات مجرم است، تصریح کرد: آژانس ما را مجرم تشخیص داده و شورای حکام آژانس این موضوع را مبنای قطعنامه ۲۱۳۱، بیانیه ۱+۵ و زیربنای برجام قرار داده است و این گونه نیست که بر مبنای برجام به ما امتیازی داده باشند و به همین دلیل محدودیت در آن بسیار زیاد است.

عباسی با بیان اینکه در برجام استفاده از ماشین‌های ir-۱ و ir-۲m  بعد از دوره ۸ ساله ممنوع است، گفت: ما را به  ir-۶  و ir-۸  حواله دادند که اصلا نداشتیم؛ این کشور‌های آمریکایی و اروپایی دلشان به حال ما نسوخته که می‌گویند با ماشین‌های با راندمان پایین استفاده نکنیم؛ بلکه می‌گویند این تکنولوژی‌های بومی است و می‌توانند با آن غنی‌سازی انجام دهند که ماشین‌های  ir-۲ m. حدودا ۴ تا ۵ برابر ir-۱  است.  

وی ادامه داد: آمریکا و اروپا بر چیزی که ما در دست نداشتیم ممنوع کردند که نباید از آن‌ها استفاده و نصب کنیم و به ما گفتد که از ir۶ , ir۸ استفاده کنیم که اصلاً وجود ندارد و به نوعی ما را به دنبال نخود سیاه می‌فرستند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع انفجار نطنز موضوع تازه‌ای نیست و در گذشته هم وجود داشت، تصریح کرد: این انفجار‌ها معمولاً به سمت قطع برق ماشین‌های سانترفیوژ بوده چرا که با قطع برق باعث افت ماشین‌های سانترفیوژ می‌شوند و اگر برق آن قطع شود کنترل آن از دست اپراتور خارج می‌شود.

وی در همین خصوص اضافه کرد: مدت زیادی است که با روش‌های مختلف قطع برق مبارزه می‌کنیم که برخی از آن‌ها نفوذی است که در داخل تشکیلات است.

عباسی به وجود نفوذی‌ها در تاسیسات هسته‌ای اشاره و اظهار کرد: ما سخت‌گیری‌ها را به نیرو‌های خودمان می‌کنیم که بعضاً برخی از آن‌ها ناراحت می‌شوند و سخت می‌گیرند، اما در عین حال بازدارندگی هم داریم و ممکن است نیرویی دست از کار بردارد و یا دشمن  بر روی نیرو‌های ما کار کند که چه کسانی در تاسیسات حساس ما کار می‌کنند و با شناسایی آن‌ها سعی می‌کنند به روش‌های مختلف آن‌ها را جذب خود کنند.

وی عدم انسجام مدیریت در کشور را آسیبی جدی دانست و توضیح داد: موضوع مهمی که می‌تواند به ما انواع آسیب‌ها اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نارسایی‌های اجتماعی و اتفاقاتی همچون جریان بنزین ۹۸  وارد کند به دلیل عدم انسجام مدیریت در کشور بر می‌گردد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به مصداق‌هایی در رابطه با عدم انسجام مدیریت در کشور اشاره و بیان کرد: هر زمانی که مقام معظم رهبری صحبتی داشتند که با دیدگاه‌های این آقایان متفاوت بود سریع بحث رفراندم را مطرح  می‌کنند که ما مجلس را قبول نداریم، مجلس عددی نیست، مصوبه مجلس بی‌خود است.

* آقایان به جای پرداختن به اجراییات کشور، ایدئولوژی‌سازی می‌کنند       

وی با بیان اینکه این آقایان نمی‌خواهند حرف رهبری را اجرا کنند، اضافه کرد: آنان خود را صاحب ایدئولوژی می‌دانند و به جای اینکه به اجراییات کشور بپردازند ایدئولوژی‌سازی می‌کنند و وقتی دست از ماموریت اصلی برمی‌دارند اسلام جدید مطرح و اسلام رحمانی را برای ما ترسیم می‌کنند.

عباسی با اشاره به اینکه اسلام واقعی، اسلام ناب محمدی است، تصریح کرد: اسلام رحمانی که آقایان از آن دم می‌زنند همان حقوق بشر آمریکایی و مسیحیت تحریف شده است.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی عدم توافق در مبانی فکری اسلامی وجود دارد، گفت: در کشور ما نسبت به غرب یک شناخت متفاوت و متضاد وجود دارد و این مهم خودش را در اجراییات و سیاست خارجی نشان می‌دهد به گونه‌ای که شیطان بزرگ برای این دوستان مفهومی ندارد و به هر طریقی به سمت مذاکره می‌روند و توافق بد کردن را بهتر از توافق نکردن می‌دانند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم انسجام مدیریت در مسائل راهبردی کشور نیز وجود دارد، تصریح کرد:  متاسفانه در منطقه حرکت یکسانی نداریم به طوری که نیرو‌های ما در منطقه با داعش می‌جنگند، ولی یه عده غرب‌گرا در کشور آشوب برپا می‌کنند که فلسطین و لبنان به ما مربوط نیست.

وی ادامه داد: افرادی که می‌گویند فلسطین و لبنان به ما مربوط نیست آیا وقتی در کشور جنگی ایجاد شود، می‌روند از کشور دفاع کنند؟ این آقایان وقتی که منافع آمریکا و انگلیس در منطقه به خطر می‌افتاد به منطقه ما می‌آیند تا اینجا را هم بر هم بزنند تا منافع کشور ما به خطر بیافتد، مگر ما در این منطقه زندگی نمی‌کنیم؟ مگر ما در این منطقه منافعی نداریم؟

عباسی با بیان اینکه مشکل اصلی دشمن مسئله هسته‌ای  نیست و آن‌ها برای برنامه موشکی و حضور ما در منطقه برنامه‌ریزی می‌کنند، توضیح داد: موضوعات بر سر مسائل فکری و دیدگاه فلسفی است و نباید فریب خورد.

وی با اشاره به ناکارآمدی دولت ادامه داد: مشکل ما با افرادی است که در کشور مسئولیت بر عهده گرفته، اما نمی‌خواهند بر اساس اهداف نظام و فرمایشات رهبری حرکت کنند که اگر این دستگاه فکری در انتخابات خرداد ماه از بین رود، تمام مسائل و مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

* مدیران اجرایی کشور بر اقتصاد مقاومتی اعتقادی ندارند

این دانشمند هسته‌ای با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه مدیران اجرایی کشور به اقتصاد مقاومتی اعتقادی ندارند، افزود: متاسفانه اقتصاد مقاومتی در حد حرف باقی مانده و در سخنرانی‌ها خلاصه می‌شود و اینکه چه کسانی بخواهند اجرا کنند نامشخص است چراکه دستگاه اجرایی نامشخص است.

وی با اشاره به پیامد‌های حادثه نطنز به بیان اینکه انفجار‌ها در قبال فرار نخبگان مهم نیست، گفت: حتی اگر ۲ هزار سانترفیوژ از بین ببرند ما نباید جوانان کشور و سرمایه‌های فکری را رایگان در اختیار کشور‌های غربی قرار دهیم.

عباسی با بیان اینکه سرمایه ملی، متفکران و سرمایه‌های فکری ما هستند نه سانتریفیوژها، تصریح کرد: پروژه‌های مهم و استراتژیک برای حفظ و نگهداری متفکران و نخبگان کشور است که باید ارضای علمی شوند و برای حفظ آن‌ها در کشور تلاش و برنامه‌ریزی شود در غیر این صورت به خارج از کشور می‌روند.

* دو قطبی‌های بیشتری در زمان انتخابات رخ خواهد داد

وی با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور با بیان اینکه در زمان انتخابات مبحث دو قطبی مذاکره و معیشت در جامعه مطرح می‌شود، افزود: به طور قطع دو قطبی‌های بیشتری در زمان انتخابات رخ خواهد داد و جامعه به سمت شرطی شدن پیش می‌رود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستگاه اجرایی طی ۸ سال گذشته به تعهدات خود عمل نکرد، به افزایش قیمت‌ها، نرخ ارز و قیمت‌های عنان گسیخته اشاره و بیان کرد: در سال ۹۶ مردم را از دلار ۵ هزار تومانی ترسانند، اما امروز قیمت دلار را  به مرگ گرفتند که به تب راضی شد به گونه‌ای که تا مرز ۳۰ هزار تومان بالا رفت و الان که به ۲۵ هزار تومان رسیده خوشحالی می‌کنند.

وی با اشاره به شعار‌های تبلیغاتی دولت روحانی بیان کرد: با صرف هزینه‎های بسیار به دنبال شعار‌های انتخاباتی بودند که اگر فلان شخص رأی بیاورد در خیابان‌ها دیوارکشی خواهد کرد و واژه‌هایی همچون لوله، گاز انبر و ۳۸ سال اعدام را مورد استفاده قرار دارند و برای هر کدام از این واژه‌ها هزینه‌های چند میلیاردی صرف کردند تا طرف مقابل را تخریب کنند.

عباسی  به جمله «رأی من کو؟» در جریان انتخابات ۸۸ که جامعه را به آشوب و التهاب کشید اشاره کرد و با بیان اینکه تبعیض‌ها، بی‌عدالتی‌ها و مشکلات اقتصادی موجب ایجاد همچین جمله‌هایی می‌شود، اضافه کرد: جناحی که قصد دارد کشور را نجات دهد باید مراقب این نوع حرکات باشد چراکه طرف مقابل از رسانه‌های خود بهره می‌برند و از این واژه‌ها که تأثیر خود را می‌گذارند استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت از مذاکرات ناامید نشده و جریان همسو با دولت در زمان انتخابات با این بهانه که اگر می‌خواهید فشار‌ها کم شود باید مجددا با برجام همراهی کنید شعار خواهد داد، افزود: از سال ۸۴ تا ۹۲ مرکز تحقیقات استراتژیک کشور که رئیس این مرکز آقای روحانی برای آن هزینه‌های بسیاری کرده بود و آن در اختیار داشتند، در طول این هشت سال هیچ گونه دستاوردی برای کشور نداشت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از نظام پول بسیاری گرفته‌اند و امروز آن را تخریب می‌کنند به گونه‌ای که تا لحظه آخر مسیر خود را طی کرده و هیچ‌گاه حاضر به تغییرو اصلاح هم نشدند.

وی با تشریح احتمالی چگونگی جریان حادثه نطنز با بیان اینکه نطنز با بتن‌ریزی‌های انجام شده در مقابل حملات هوایی و موشکی بسیار مقاوم است، تصریح کرد: خارجی‌ها خرابکاری‌هایی انجام می‌دهند و سپس تجهیزات را به چند برابر قیمت واقعی در بازار سیاه به فروش می‌رسانند.

* افزایش انفجار‌ها در سال‌های  گذشته

عباسی با اشاره به خرید تجهیزات برای نطنز در گذشته با تاکید بر اینکه باید مامور امنیتی و مامور خرید دقت بیشتری به خرج می‌داد، به افزایش انفجار‌ها در سال‌های  گذشته اشاره و بیان کرد: باید بررسی شود که مدیر دستگاه تا چه اندازه به کار تسلط دارد و به چه میزان به دنبال کار‌های متفرقه است.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیریت ارشد انرژی هسته‌ای کار را به افرادی که دقت و صلاحیت لازم را ندارند، سپرده است و علاقه بسیار عجیبی به این افراد ناشایست دارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به واکنش عجیب تیم مذاکره کننده در جریان حادثه نطنز اشاره و بیان کرد: پس از اتفاقاتی همچون حادثه نطنز باید بدانیم چیزی به اسم استعفا هم وجود دارد، عذرخواهی هم وجود دارد ضمن اینکه این چنین افرادی هم باید استیضاح شوند که امروز به دلایلی انجام نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید برای حوادثی همچون حادثه نطنز رئیس جمهور و وزیر استیضاح شوند، گفت:  باید به این موضوعات در کشور دقت کرد و طرف خاطی را استیضاح و مجبور به استعفا کنند هرچند امروز به دلایلی مصحلت نمی‌دانند که این اتفاق انجام شود و ما هم تابع هستیم و باید انسجام داشته باشیم.

عباسی به نبود راهبرد مشخص در کشور که مورد قبول همگی باشد اشاره و تاکید کرد: در حوزه انرژی راهبرد مشخص نداریم و در حوزه کاربرد پرتو‌ها در زندگی مردم دارای گردش مالی بیشتری نسبت به برق هسته‌ای است.

* اهمیت هنر، دفاع و تولید ثروت در تحقق تمدن نوین اسلامی

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به طی شدن مراحل مختلفی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، به اهمیت هنر، دفاع و تولید ثروت در این خصوص پرداخت و افزود: تمدن نوین اسلامی بدون هنر، دفاع و تولید ثروت محقق نخواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علم و فناوری زیربنای تولید و دفاع است، پیشرفت‌های حاصل در عرصه دفاعی را به دلیل وجود فرمانده واحد دانست و بیان کرد: در عرصه دفاعی به دلیل اینکه فرمانده واحد داشتیم به پیشرفت‌های بسیاری دست یافتیم که حالت بازدارندگی دارد.

وی بر رفع مشکل انسجام مدیریت در جامعه تاکید و اضافه کرد: قوای مجریه باید با مجلس و قوه قضاییه هماهنگ و منسجم شود و اگر رئیس جمهوری قلدری و یکه تازی نکند و طایفه‌گرا و قبیله‌گرا نباشند در کنار دیگر قوا می‌تواند کار‌ها را به پیش ببرند و مشکلات را حل کنند.

عباسی با اشاره به چهره‌ها و نامزد‌های احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه باید چهره جدید و جوان انقلابی را به مردم معرفی و انتخاب کنیم تا مردم به آن‌ها اعتماد کنند، گفت: متاسفانه جناحی در داخل کشور به دنبال این است که دستگاه امنیتی را سیاه و اعتراف بگیر معرفی کند در صورتی که دستگاه امنیتی، متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خوبی را در اختیار دارد که به واسطه آن‌ها کشور دارای امنیت بالایی است.

وی با بیان اینکه دستگاه اجرایی کشور اراده‌ای برای مقابله با رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا ندارند، یادآور شد: جریان دولت همچون سال ۹۲ و ۹۶ به دنبال فریب مردم هستند تا مجدد طیف آن‌ها روی کار بیایند که رسانه‌ها باید در این خصوص روشنگری کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار