کارآفرین برتر سال 99 کشور در گفت و گو با «بسیج»؛

جادوی خاک و آب در سفالگری البرز صادرات به سوئد و آمریکا را محقق کرد

پریسا حافظی گفت: هنر صنایع دستی کرج چشم بسیاری از بازارهای جهان را به خود خیره کرده و در زمینه سفال تجریه صادرات به ترکیه، سوئد و آمریکا را داریم.
کد خبر: ۹۳۳۴۹۴۷
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱

پریسا حافظی در گفت و گو با خبرنگار بسیج با بیان این که 20 سال سابقه فعالیت هنرمندانه در حوزه صنایع دستی در زمینه نقش برجسته سفال سابقه کار را در کارنامه خود دارد و نیز همچنین در سال ها 94 و 99 جزو کارآفرین های برتر کشور شده است، اظهار داشت: اولین خانه صنایع دستی البرز را در گوهردشت کرج با حمایت اداره کل میراث فرهنگی راه اندازی کرده ایم. بیش از ۴۰ هنر با جذب اساتید خوب این رشته ها به هنرجویان آموزش داده می شود و همزمان مکانی برای فروش آثار هنرجویان ایجاد شده است. حدود ۱۰۰ نفر به صورت زیر مجموعه در این خانه فعالیت می کنند.

پریسا حافظی ادامه داد: یکی از حسن های این خانه این است که هنرجویان بعد از اینکه دوره ها را آموزش دیده و مدرک دریافت کردند به تولید آثار هنری مشغول می شوند و وقتی آثارشان به درجه ای رسید که قابل ارایه به بازار بود در این خانه مشغول به کار می شوند و آثارشان در نمایشگاه جانبی خانه صنایع دستی استان به نمایش گذاشته می شود .

وی افزود: این نمایشگاه در خانه صنایع دستی استان به صورت دایمی است و در 2 فضا در حدود 300 متر نمایشگاه ها دایر است و آثار هنرجویان در این نمایش به فروش می رسد و ما دو نمایشگاه تا قبل از عید داشتیم و فروش هم خوب بود و هنرجویان راضی بودند.

این کارآفرین با بیان اینکه حدود 40 نفر به صورت ثابت در این خانه مشغول به کار هستند، بیان کرد: هنرجویان نیز پس کسب مهارت در این خانه مشغول به کار می شوند و به درآمدزایی می رسند.

وی تصریح کرد: خانه صنایع دستی کرج حدود 7 ماه است که افتتاح شده است هدف اصلی این کار این است که کمکی باشیم به ایجاد مهارت برای افرادی که به دنبال کارافرینی هستند و انتظار داریم خانم هایی که  خانه دار هستند به این خانه مراجعه کنند و با آموزش دوره های مختلف هنری متناسب با علایق شان در کنار شغل خانه داری کسب درآمد کنند و این پتانسیل در این خانه وجود دارد که مواد اولیه در اختیار هنرجو قرار می گیرد و هنرجو پس از تولید اثر و فروش اثر هزینه مواد اولیه را به خانه بر می گرداند. خانه صنایع دستی استان واقع در گوهردشت، خیابان هفتم غربی، پلاک 15 طبقه ی دوم وی باشد.

پریسا حافظی در ادامه به توضیح هنر نقش برجسته سفال پرداخت و گفت: با اینکه هنر نقش برجسته کمرنگ بوده و همین طور در حال کمرنگ شدن است ولی به عنوان یک هنر ایرانی و اصیل تلاش می کنیم تا آن را زنده نگه داریم. تعداد زیادی افراد در این رشته مشغول به کار هستند که به دلیل وضعیت کرونا کمی کمرنگ شده است ولی هنوز مشغول هستند و درآمدزایی می کنند.

وی افزود:  هیچ هنری درآمد اصلی خودش را نمی تواند به طور دقیق پیدا کند چون یک هنر است ولی خدا را شکر می کنم که این هنر ارزش خود را از لحاظ مادی پیدا کرده است. اگر کارفرماها راجع به این هنرو مشکلات و سختی های آن به طور کامل بدانند درآمد خوبی خواهد داشت. این هنر با گل رس اجرا می شود که باید حدود 10 الی 11 مراحله  مختلف طی کند تا این هنر رئی دسوار رفته و نقش خودنمایی کند.

این کارآفرین ادامه داد: نقش برجسته سفال به گونه ایست که کارآفرینی زیادی دارد و از مرحله تولید و انتقال گِل تا انجام پروژه و کوره و نصب کار برای مجموعه ای از افراد کار ایجاد می کند.
حافظی  تاکید کرد: به شخصه با بخش خصوصی و شهرداری های مختلف استان البرز فعالیت کرده ام و در سراسر ایران نیز کارهایم موجود است.ولی اکنون اکثر ساختمان ها از سنگ برای نماهای خود استفاده می کنند، آجر و کاهگل و سفال کارکرد خود را در نماهای ایرانی از دست داده است.

حافظی افزود: کاهگل اکنون در حد قابل شستشو و نانو ایجاد شده است که به هیچ وجه مشکلی برایش ایجاد نمی شود و می توان برای نمای ساختمان ها و تزئینات نما از این مواد استفاده کرد. چنین طرحی را به شهرداری داده ایم که نماهای ایرانی را با این مواد ایجاد کنیم که خوشبختانه با پیگیری هایی که انجام شد  توانستیم به نحوی کاهگل و سفال را که متریالی زنده است در نمای استان البرز بگنجانیم.
این کارآفرین نمونه با بیان اینکه صادرات محصولات را به ترکیه داشته و صادرات به سوئد و آمریکا را نیز در حد محدود انجام داده، می افزاید: قصد دارم با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با قطر و عمان نیز وارد مذاکره شویم و نه تنها برای کارهای سفال بلکه برای تمام هنرجویان خانه صنایع دستی زمینه صادرات آثار ایجاد شود، اگرچه هدف اصلی ایران است.

وی ادامه داد:  بعد از 21 سال سابقه  کاری دوست دارم از چند نفر قدردانی و تشکر کنم که به قول خیلی ها وظایفشان را درست انجام می دهند، آقای خستو که عضو شورای کرج هستند و فردی بسیار مردمی هستند که بی ریا کار خود را انجام می دهند بدون اینکه دغدغه بسیاری افراد دیگر در مسائل دیگری باشد ولی این گونه نیستند، سازمان میراث فرهنگی و آقای مهندس محمدی مدیر میراث فرهنگی و آقای دکتر دارایی معاون صنایع دستی کرج که بی دریغ کار کرده و من از آن ها واقعاً متشکرم.

حافظی افزود: توصیه من برای کارآفرینان نوپا این است که بر روی کاری که می خواهند انجام دهند مطالعه کنند زمانی حس خوب خواهند داشت که خودشان از کارشان راضی باشند، اسم و شهرت و ... جای خود را دارد ولی وقتی خود انسان از درون از کار خود راضی باشد و کارش را درست انجام داده باشد، آن وقت است که راه برای پیشرفت باز است قصد ما باید این باشد که کارآفرین باشیم و کاری را نصفه رها نکنیم ایده زمانی زیباست که ایده باشد نه اینکه اجرا نشود اینکه کاری را درست کنیم ولی نتوانیم آن را به پایان برسانیم این کارآفرینی نیست. باید درباره تمام مورد فکر، تحقیق و مطالعه شود کارآفرینی چیزی نیست که با سرعت به دست بیاورند پس عجله نکنند، خودشان می توانند دست خودشان را بگیرند و از خودشان حمایت کنند و وقتی که به نقطه خوبی رسیدند آن وقت است که می تواننند به دیگران هم کمک کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کارآفرینان نوپا خوب یاد بگیرند تا بتوانند در بازار کار رقابت کنند و سعی کنند بهترین کارشان را به مصرف کننده عرضه کنند تا برایشان تبلیغ شود و امیدوارم هنر اصیل ایرانی در کشور و بین مردم بهاء بیشتری داده شود.


خبرنگار بسیجی: الهه ملا حسنی

انتهای پیام/ف

ارسال نظرات
پر بیننده ها