نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: ارتش نهادی نظامی اما برخواسته از دل مردم و در خدمت جامعه است که در عرصه های مختلف این حضور موثر و خودجوش بی منت را به منصه ظهور رسانده است.
کد خبر: ۹۳۳۵۰۵۶
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلیمن اله نور کریمی تبار، به مناسبت ۲۹ فروردین ماه و سالروز گرامیداشت ارتش در دیدار با برخی از اعضای ارتش استان ایلام اظهار داشت: ارتشیان در زمان جنگ تحمیلی دوشادوش سایر ارگان های نظامی در حال خدمت و دفاع از مرزها و امنیت کشور بودند و در استان مرزی و جنگ زده ایلام این موضوع عیان و واضح بود.

وی افزود: یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین حضورهای ارتش در جبهه میانی عملیات میمک انجام گرفت که در این عملیات عشایر و ارتش ید واحده شدند و ضمن بازپس گیری ارتفاعات راهبردی میمک و تحمیل شکست سنگین بر پیکره رژیم بعث صدام، راه گشای دیگر عملیات ها در دوران دفاع مقدس شدند.

امام جمعه ایلام یادآور شد: ایلام استانی مهجور و گمنام در حوزه دفاع مقدس و فیلمسازی است و زندگی و حضور مردم در زیرچادرها و با کمترین امکانات و خدمات سرشار از سوژه های ناب و بکری است که در حال فراموش شدن هستند و هیچ فیلمساز یا نویسنده ای به آنها توجه نشان نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار با انتقاد از مسوولان استان ایلام تاکید کرد: بخش اصلی این قصور بر می گردد به عدم مطالبه گری مسوولان و هنرمندان استان ایلام که در طول سال های گذشته تاکنون سعی در شناساندن استان جنگ زده ایلام به کشور نداشته اند و بنابراین فیلمسازان و هنرمندان به سمت جبهه های جنوبی یا شمال غرب رفته اند و جبهه میانی مغفول مانده است.

وی اضافه کرد: اکنون که گروهی از ارتش خواهان ساخت فیلمی با موضوع عملیات میمک هستند باید همه استان حامی و پشتیبان آنها باشند تا این عملیات ماهرانه و هنرمندانه با حفظ واقعیت ها به تصویر کشیده شود.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام ادامه داد: صدام که به اهمیت ارتفاعات راهبردی میمک آشنا بود قبل از شروع رسمی جنگ این ارتفاعات را تصرف کرد و پس از هجوم نیروهای بعث، رزمندگان ایرانی چندین عملیات ناموفق در طول جبهه ها داشتند که همه این عملیات ها به شکست منجر شد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار گفت: ارتش برای بازپس گیری میمک با مشکلات و موانعی از جمله کارشکنی های آشکار بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا و نیز خیانت فرمانده ارشد ارتش در آن زمان که از نیروهای نفوذی حزب توده بود و همچنین تعدد نیروهای عراقی مواجه بود اما با این وجود ارتش با همکاری خودجوش عشایر منطقه و تصرف ارتفاعات استراتژیک میمک ضربه سنگینی را بر پیکره رژیم عراق وارد ساخت.

وی افزود: با پیروزی در این عملیات علاوه بر اینکه کارشکنی ها به نتیجه نرسید، مسوولان به حضور و نقش موثر قوای مردمی و عشایر پی بردند و این عملیات راهگشای دیگر عملیات های موفق کشور در ادامه جنگ تحمیلی شد و اکنون جا دارد که هنرمندان این واقعه مهم نظامی را به تصویر بکشند.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار با بیان اینکه میمک شاهرگ اصلی جبهه میانی بود، یادآور شد: اگر میمک باز پس گرفته نمی شد، جنگ در جبهه میانی گره می خورد و مهران نیز آزاد نمی شد ولی با وجود اینکه قوای ایرانی یک سوم نیروهای عراقی بودند توانستند این ارتفاعات را از چنگال عراق خارج سازند و سرنوشت ادامه جنگ را تغییر دهند.

امام جمعه ایلام از مسوولان راهیان نور کشور خواست تا منطقه عمومی میمک را نیز در برنامه اردوهای راهیان نور قرار دهند تا کاروان های زائرانی که به جبهه های جنوب یا غرب اعزام می شوند از میمک نیز بازدید و به عمق اهمیت این عملیات منحصربه فرد و متمایز و کم سابقه پی ببرند.

وی اظهار داشت: در زمان عملیات میمک استانداری ایلام نقشی محوری و مهمی در پردازش، هماهنگی و ساماندهی نیروها و عملیات ضربت ذوالفقار داشت و اکنون نیز برای ساخت این فیلم وزارت کشور نیز همپای دیگر وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط از عوامل تهیه این فیلم حمایت کند.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام تاکید کرد: جای استان ایلام با موضوع دفاع مقدس خالی و کمرنگ است که باید از طریق هنر این خلاء تا حدودی پر شود و در این رستا ساخت فیلمی با موضوع میمک راهگشای دیگر فیلم سازان و هنرمندان خواهد شد.

ارتش آماده ساخت سریالی با موضوع عملیات میمک است

مشاور رسانه ای ، فرهنگی فرماندهی قرارگاه غرب ارتش نیز گفت: عملیات فتح میمک برند جبهه های میانی و حتی عملیاتی بالاتر و مهمتر از سایر علمیات های دفاع مقدس است چرا که این عملیات در زمانی خاص و با ویژگی ها و شرایطی ویژه شکل گرفت و به سرانجام رسید.

وحید بشارتی یادآور شد: این عملیات از محدود عملیات هایی بود که تمام سران قوای نظامی و کشوری آن زمان قبل، حین و بعد از اجرای آن در منطقه حضور مستقیم داشتند و در کمتر از سه روز شیرازه ارتش تا بن دندان مسلح و مجهز عراق در هم پاشیده شد.

وی افزود: این عملیات مهم و تاثیرگذار در دفاع مقدس هنوز توسط هنرمندان و فیلم سازان مورد توجه قرار نگرفته و در حال حاضر ساخت یک سریال یا فیلم سینمایی با اولویت تولید یک سریال کوتاه در دستور کار ارتش است.

این نویسنده، کارگردان و مستندساز ادامه داد: در این راستا فیلم نامه نگارش شده و رایزنی های اولیه با برخی از بازیگران و عوامل سرشناس کشور برای مشارکت در این فیلم صورت گرفته و ارتش نیز تامین اداوات جنگی و لوجستیکی و حمل آنها به منطقه را تقبل کرده است.

وی که پیش از این مستندی با موضوع میمک ساخته بود، هدف از ساخت این سریال را شناساندن قابلیت های استان ایلام در زمان جنگ تحمیلی به مردم نقاط کشور و مسوولان برشمرد و تاکید کرد: حضور خودجوش عشایر، روحانیت و نیروهای ارتشی در کنار هم برای اولین بار در جنگ تحمیلی حائز اهمیت است که در عملیات میمک رخ داد.

وی ار استاندار ایلام خواست با سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه سیما فیلم رایزنی هایی در خصوص ساخت این سریال مهم و ارزشمند صورت گیرد و استانداری نیز در تامین بخشی از هزینه های مالی و غیر مالی عوامل تهیه فیلم را حمایت کند.

به گزارش بسیج، منطقه عمومی میمک واقع در شهرستان مهران ۲۰ شهریورماه سال ۵۹ به تصرف دشمن بعث درآمد و پس از چندماه تصرف و در یک عملیات یک ماهه سرانجام در ۱۹ دیماه همان سال بازپس گیری شد.

فتح میمک که به عملیات ضربت ذولفقار یا خوارزم نیز خوانده می شود توسط عشایر بومی منطقه به ویژه ایل خزل، ارتش و ژاندارمری طرح ریزی و بازپس گیری شد.

در تقویم ملی همه ساله ۲۹ فروردین ماه به نام روز ارتش نامگذاری شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از گروه ها و جریان های تندرو یا آشوب طلب و مخالفان انقلاب خواهان انحلال ارتش بودند که امام خمینی (ره) این دسیسه را خنثی کرد و در روز ۲۸ فروردین ماه سال ۵۸ دستور داد تا نیروهای ارتش در روز ۲۹ فروردین ماه همان سال در تمام نقاط کشور رژه بروند و با آرمان های انقلاب تجدید بیعت کنند.

ارسال نظرات