رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:اگر امروز سخت‌ترین محدودیت‌ها را اعمال کنیم، اثرات و نتایج آن را ۱۰ روز بعد می‌بینیم، آن هم در صورتی که رعایت پروتکل‌ها بالای ۹۰ درصد باشد .
کد خبر: ۹۳۳۵۱۹۹
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ پرویز قزلباش در نشست خبری که با موضوع تشریح وضعیت موج چهارم بیماری کروناویروس برگزار شد، با اشاره به روند افزایشی کرونا در بخش بستری‌ها و سرپایی اظهار داشت: همچنان روند بیماری، چه در بخش سرپایی و چه بستری افزایشی است. در حدی که فقط شب گذشته، ۱۷۳ نفر بستری شدند که از زمان شروع بیماری، بالاترین رکورد بستری‌ها را به خود اختصاص داده است که مجددا میزان اشغال تخت بالای ۸۰۰ نفر رسید.
 
رعایت ۷۵درصدی پروتکل‌های بهداشتی در زنجان/شیوع کرونای آفریقایی در ایران گزارش نشده است

وی با بیان اینکه اگر بستری‌ها با این میزان پیش برود بحران جدی در تخت‌های بستری خواهیم داشت افزود: از همشهریان درخواست داریم هم‌چنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: از تمام فضای خالی موجود در بیمارستان‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی استان جهت بستری بیماران مبتلا به کرونا استفاده کردیم، ولی مشخص است با این روند، و شرایط موجود، تخت‌های استان جوابگو نیستند.

قزلباش با اشاره به اینکه در استان نزدیک ۲۲۰۰ تخت بستری داریم و از طرفی هم باید جوابگوی بیماران دیگر هم باشیم، تصریح کرد: در این راستا، به سمت بستری موقت و درمان سرپایی بیماران روی آوردیم؛ که این اقدام قبلا هم در درمانگاه‌های ۱۶ ساعته انجام می‌شد، و به نوعی فعالیت عمده این مراکز، درمان سرپایی بیمارانی است که نیاز به بستری ندارند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، تنها راه مقابله با کرونا است، اظهار داشت: علیرغم تلاش مدافعان سلامت، این موج عظیم و این سیل روان، خارج از ظرفیت این سیستم است و باید ورودی را که ایجاد شده، بگیریم.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان اگر امروز سخت‌ترین محدودیت‌ها را اعمال کنیم، اثرات و نتایج آن را ۱۰ روز بعد می‌بینیم، آن هم در صورتی که رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی بالای ۹۰ درصد باشد. (رعایت پروتکل‌ها در استان، ۷۵ درصد است)

دکتر قزلباش در پاسخ به سوالی در خصوص رنج سنی مبتلایان به کووید ۱۹، اظهار داشت: درگیری بیماری در این پیک در سنین بین ۳۰ تا ۶۰ سال است، ولی همچنان ابتلا بیشتر، در افرادی است که بالای ۶۰ سال دارند که جزء افراد آسیب‌پذیر هستند.

وی با بیان اینکه میزان متوسط بستری نسبت به قبل افزایش نیافته، و اکثر بیماران هم جزء بیماران جهش یافته هستند ادامه داد: به لحاظ طول بستری، فعلا افزایش مشخصی نداریم؛ و معمولا بیماران ۵ تا ۶ روز در بیمارستان بستری می‌شوند.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه گزارش رسمی دال بر شیوع کرونای آفریقایی در ایران گزارش نشده است افزود: با شیوع دو ویروس چینی و انگلیسی، وجود این نوع ویروس هم دور از ذهن نیست؛ و در این راستا، قطعا واکسیناسیون عمومی در مقابله با این نوع ویروس‌ها مهم است.

رئیس کلان منطقه ۶ آمایشی کشوری با اشاره به دریافت پارت جدید واکسن کرونا در استان و تزریق آن با اولویت اظهار داشت: هدف اصلی در واکسیناسیون این است که فاز یک را به پایان برسانیم که شامل کادر بهداشت و درمان درگیر با بیماری در بخش دولتی و خصوصی است.

وی افزود: کادر فوریت‌های پزشکی، جانبازان بالای ۵۰ درصد، بیماران صعب‌العلاج، (نیمی از آن‌ها انجام شده، و در هفته‌های آینده هم واکسیناسیون کامل انجام خواهد شد)، پاکبان‌ها، که براساس دستورالعمل قسمت عمده آن‌ها واکسن دریافت کردند، سالمندانی که در مراکز نگهداری هستند هم در حال انجام است؛ و در ادامه عزیزانی که در آرامستان‌ها وظیفه تغسیل را برعهده دارند، در هفته‌های آتی واکسن دریافت خواهند کرد.
ارسال نظرات