در فراخوان دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی لرستان مطرح شد:

نهضت روشنگری استادان، پیشران بلوغ سیاسی مردم برای انتخاب اصلح

بنا به گفتمان مبنایی نظام قدسی، مهمترین اقتضای جمهوریت نظام اسلامی برای تعیین کارگزاران وسپردن بار امانت خدمت، مراجعه به آرای عمومی و کسب نظر جمهور مردم، است.
کد خبر: ۹۳۳۵۲۰۴
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، عزت‌الله سپهوند رییس دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی لرستان، طی یادداشتی ضمن تبیین رسالت‌های فرهنگی-اجتماعی قشر نخبگانی جامعه، استادان دانشگاه را به پیوستن به نهضت روشنگری در راستای بلوغ سیاسی مردم برای انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ فراخواند.

نهضت روشنگری استادان، پیشران بلوغ سیاسی مردم برای انتخاب اصلح
در متن یادداشت این استاد دانشگاه آمده است:

جمهوری اسلامی ایران، به عنوان گفتمانی برآمده از دل مفهوم یگانگی و انطباق اراده‌ی خدا و خواست مردم آزادیخواه ایران، در طول بیش از چهار دهه، جهد و جهاد و اجتهاد برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر نهاده است.
بی تردید پیروزی این «انقلابِ به نامِ خدای مردمِ ایران» در سال ۵۷، نخستین گام بلند ایرانیان برای نشان دادنِ مقدمات بلوغ سیاسی خود، با زمان آگاهیِ منتهی به انتخاب اصلحی در تراز ولایت و حاکمیت فقیه جامع الشرایطی همچون امام خمینی (ره) بوده است.

بنا به گفتمان مبنایی این نظام قدسی، «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم»،(رعد، 11) مهمترین اقتضای جمهوریت نظام اسلامی برای تعیین کارگزاران وسپردن بار امانت خدمت، مراجعه به آرای عمومی و کسب نظر جمهور مردم، است.
اما این مهم از همان ابتدای پیروزی نهضت و نیز در طول سالیان پس از آن  دستخوش چالش ها و مشکلاتی شده است؛ دو شقه شدگی گفتمان حاکم بر بخش‌هایی از مدیریت اجرایی کشور، با خیز خزنده‌ی جریان نفوذِ برخی مدیران شبه لیبرالِ شبه تکنوکراتِ سرمایه سالار- که برخلاف سبک خدمت جهادی و انقلابی، مدیریت را نه امکان «خدمت»، بلکه فرصت «قدرت» و ویژه خواری‌های متعاقب آن قلمداد کرده‌اند، یکی از جلوه‌های چنین چالشی‌ست.
تعمیم ناکارآمدی برخی کارگزارانی که در طول سالیان متمادی با فاصله گیری از مبانی اصیل گفتمان امامین انقلاب، توانسته‌اند با پروپاگاندای رسانه‌ای و یا پوپولیسم مبتنی بر موج سازی و موج سواری، قدرت تحلیل و شناخت و ادراک سیاسی طیف‌های وسیعی از مردم را مصادره به مطلوب کرده خود را به راس هرم برخی نهادهای اجرایی کشور رسانده، مهره‌های مورد نظر خود را به مسند قدرت بنشانند از مظاهر دیگر چنین چالشی ست.
اگرچه، سعه‌ی صدر، تکثرگرایی و رواداری نظام مردم سالارِ اسلامی، زمینه ساز قدرت گیری چنین جریاناتی بوده و هست و خواهد بود اما آنچه می‌تواند زمینه و زمانه را برای چرخش وضع موجود به نفع مردم و واسپاری امانت خدمت به مدیران جهادی و انقلابی و شاگردان جوان و حزب اللهی مکتب سلیمانی فراهم کند، پادرمیانی قشر نخبگانی جامعه، با عمل دانشگاهیان به رسالت دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی  خود به ویژه با عمل به رسالت روشنگری در سطح جامعه و نیز در بستر فضای رسانه ای و مجازی عصر حاضر است.
راهکارشناسی برای خروج از انفعال اساتید متعهد دانشگاه  و مشارکت افزایی آنان در تصمیم سازی‌های اجتماعی، از مسیر عبور از مباحث صرفاً انتزاعی  و ورود به مسائل عینی و نقد وضعیت موجود برای رسیدن به وضع مطلوب را نشان می‌دهد.

این تفکر نقادانه‌ی جهادی، یکی از مهمترین منویات و مطالبات صریح رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی (مدظله العالی) از نخبگان دانشگاهی و حتی از دانشجویان آنان نیز هست؛ «شما به‌‌عنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر، باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید، تحلیل داشته باشید... نسبت به اشخاص، نسبت به جریان‌ها، نسبت به سیاست‌ها، نسبت به دولت‌ها، موضع داشته باشید، نظر داشته باشید.»(۱/ ۵/ ۹۳)
لازمه ی چنین رویکردی، بصیرت به معنی زمان آگاهی و حتی پیش آگاهی است. چنانکه حسب تاکید رهبر حکیم نظام اسلامی؛ «این‌‌جور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى درباره‌‌ى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ می کند که بر اساس آن، شما هم موضع‌‌گیرى کنید؛ نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد»(همان). این پیروی ولایی از رهبری، پیشگامی در ورود به صحنه و موضع‌گیری صریح در میدان آزمون های خُرد و کلان جامعه را می‌طلبد؛ «رهبرى وظایفى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم‌‌گیرى کنید؛ منتها معیار عبارت باشد از تقوا؛ معیار، تقوا باشد»(همان).
مسلماً این کنش‌گری مبتنی و متکی بر «تقوا»،  و ارتباط گیری دانشگاهیان با بطن و متن جامعه، با بازپس گیری نقش سازنده، الگوساز و اسوه پرور اهل علم، از دیگران (برخی سلبریتی‌ها و...)، زمینه ی رشد و تعالی فرهنگی و متعاقباً و بلوغ سیاسی مردم را فراهم می‌آورد.
از آنجا که طیف وسیعی از دانشگاهیان متعهد به آرمان‌های اسلام و انقلاب، به عنوان مغزافزار متولی تربیت و تقویت قوه‌ی عاقله‌ی کشور،  حجت را بر خود تمام دانسته، با تمام توان به انجام رسالت روشنگری در این حوزه مشغول‌اند، دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان، آمادگی خود را برای پذیرش و انتشار و انعکاس دغدغه‌ها، نظریات و نظریات فراجناحی آنان در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی اعلام و همگان را به اعلام همکاری (در قالب مصاحبه تلویزیونی، تولید محتوا، سخنرانی و... یا ارسال یادداشت ها و آثار خود از طریق فضای مجازی (ایتا، سروش و...) به شماره 09166594171 فرا می‌‌‌خواند.

به امید روزهای روشن‌تر

دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان 

(۳۰ فروردین ۱۴۰۰)

 

منبع: دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان
ارسال نظرات
آخرین اخبار