البرز میزبان بزرگترين توليد کننده مواد اوليه دارويي خاورميانه است

البرز با سرلوحه قراردادن شعار «داروي ايراني، بازارجهاني»، مواد اولیه دارویی تولید شده در این استان را به ۴۰ کشور جهان صادر می کند.
کد خبر: ۹۳۳۵۵۹۱
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، مرداد ماه سال ۹۶ بود که دو وزارت خانه علوم و ارتباطات استان البرز را به واسطه ظرفیت های ظرفیت‌ های موجود در بخش داروسازی، کشاورزی، صنعت، علم و فناوری در معدن به عنوان قطب علم و فناوری کشور معرفی کردند.

 
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی ۱۴۰۰ به رسم سال های گذشته سال جدید را سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری کردند و خطاب به مسئولان کشور فرمودند؛ «چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه‌ جانبه‌ قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.».
 
به همین دلیل و با توجه به سفارش رهبر معظم انقلاب بر آن شدیم تا در قالب سلسله گزارشاتی، ظرفیت های تولیدی البرز را که در کشور به عنوان شاهراه اقتصادی شناخته می شود مورد بررسی قرار دهیم.
 
شاید کمتر کشوری فکر می کرد ایرانی که در اوج تحریم ها قرار دارد غرب و شرق مقابل آن ایستاده اند بتواند در برابر ویروسی که آنها مقابل آن زانو زده اند قد علم کند و با همدلی و کمک هایی که در تاریخ مثال زدنی است نه تنها از پس کرونا بر بیاید بلکه فرهنگ کمک به هم نوع و  یافته های علمی خود را نیز به دیگر کشورها صادر کند.
 
البرز به عنوان کوچکترین استان کشور سهم بزرگی از مقابله با کرونا داشت، ساخت ۱۴ تن ماده موثره هیدروکسی کلروکین  از مواد اولیه دارویی درمان کرونا است تا کارگاه های تولید ماسک و کمک های مومنانه به ۵ هزار خانواده نیازمند و هزاران اتفاق دیگر از جمله ایثارهایی بود که مردم البرز در قالب جهادگر، کارگر، کارمند و ...انجام دادند.
 
شرکت توليد مواد اوليه داروپخش (تماد) به عنوان بزرگترين توليد کننده مواد اوليه دارويي در خاورميانه از سال ۱۳۷۵ فعاليت خود را آغاز کرده و هم اينک يکي از شرکت معتبر در زمینه تولید محصولات نارکوتیک و غیر نارکوتیک در سطح جهانی شناخته می شود. این شرکت توانست با صرفه جویی ارزی  ۹ میلیون دلاری برای کشور قرص هایی  بسازد که زمینه درمان ۱ میلیون و پانصد هزار نفر را فراهم می کند.
 
تماد در یک سال با تولید ۱۰ هزار کیلوگرم ماده موثره هیدروکسی کلروکین توانسته است برای مقابله با کووید ۱۹ گام مهمی بردارد، کمیت قبلی ماده موثره هیدروکسی کلروکین در بازارهای جهانی ۱۶۰ دلار، و قیمت فعلی آن در بازارهای جهانی ۸۰۰ دلار است در نتیجه با توجه به اینکه تفاوت قیمت قبل و بعد از کرونا ۶۴۰ دلار است، قریب به ۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.
 
با توجه به اینکه ۱۴ هزار کیلوگرم ماده تولید تماد می تواند ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار قرص را بسازد و تعداد مصرف برای هر بیمار ۳۰ قرص است، تعداد بیمارانی که می توانند از این قرص ها استفاده کنند یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیمار خواهد بود.
 
تماد با سرلوحه قراردادن شعار «داروي ايراني، بازارجهاني»، هم اينک محصولات توليدي خود را که حاصل سال ها تلاش و تحقيق فرزندان لايق اين مرز و بوم است به ۴۰ کشور جهان مواد اولیه صادر کرده تا ضمن نقش داشتن در سلامت مردم جهان، نام ايران را در صدر بازارهاي بين المللي دارويي سرتاسر اين کره خاکي، حک کند.  
 
 

 

انتهای پیام/ ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار