خبرهای داغ:
تبریز- کتاب «پروانه‌های عاشق» به خاطرات شهدای دانش‌آموز و فرهنگی شهرستان «ملکان» آذربایجان شرقی اختصاص دارد که به قلم «محمد باقر امیری» به رشته تحریر درآمده است.
کد خبر: ۹۳۳۵۵۹۴
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، کتاب «پروانه‌های عاشق» به خاطرات شهدای دانش‌آموز و فرهنگی شهرستان ملکان آذربایجان شرقی اختصاص دارد که به قلم «محمدباقر امیری» به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب ۳۸۷ صفحه‌ای که وصیت‌نامه و زندگی‌نامه نوجوانان پرپرشده شهرستان «ملکان» را در برمی‌گیرد، به اهتمام اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی و توسط انتشارات «۳۱ عاشورا» به شمارگان ۱۰۰۰ جلد در زمستان ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است.

در بخشی از مقدمه کتاب «پروانه‌های عاشق» آمده است:

هشت سال دفاع مقدس یعنی ضمانت حیات ابدی آرمان عظیم اسلام‌خواهی و این را بیش از هرکسی دلاورمردان جان بر کف جبهه‌هایمان به نمایش گذاشتند. هشت سال استقامت علاوه بر آن‌که جنگ بود، سنگ محک بزرگی بود برای شناختن گوهر‌های مردانگی و مروارید‌های ایثار.

در این سال‌های سراسر عشق و ایمان، دانش‌آموزان هم سهمی داشتند به‌طوری که حدود ۴۲ درصد از شهدای دفاع مقدس، شهدای دانش‌آموز هستند و این موضوع بیانگر اهمیت و تاثیرگذاری نسل نوجوان در دوران دفاع مقدس است و باید این مفاهیم ارزشمند را به نسل نوجوان امروز منتقل کرد.

دانش‌آموزان در کنار آن‌که جنگ را به فرموده امام عزیزشان در راس همه امور می‌دانستند از رسالت و تکلیف آموزش و علم‌دوزی نیز غفلت نکردند. در شرایط انتخاب، سنگر جبهه را به سنگر مدرسه ترجیح می‌دادند، اما هیچ‌گاه از وظیفه اول و اصلی خود که آموزش و تحصیل بود غفلت نمی‌کردند و چه بسیار دانش‌آموزانی که در خطوط جبهه نیز به ادامه تحصیل می‌پرداختند.

خاطرات حضور نوجوانان ۱۳ ساله در جبهه‌های جنگ، هنوز از ذهن‌ها زدوده نشده است، صحنه‌هایی که دیدنش موجی از نشاط و شوق حضور در جبهه‌های جنگ را در سایرین به وجود می‌آورد و افتخار و تجلیل عمومی را نثار ایشان می‌کرد. در این مجموعه خاطرات، نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها، وصیت‌نامه، مناجات‌نامه‌ها، متن اعلامیه‌ها و اسناد جنگ و جبهه و عکس‌های دوران تحصیل و جنگ در مدت دو سال جمع‌آوری شده است.

ارسال نظرات