روستای «وهران» یکی از مناطق روستایی شهرستان ماهنشان است که با همت مردم و بسیجیان و برقراری صندوق‌های کوچک وام برای اشتغال‌زایی مردم در حال جان گرفتن ی دوباره و الگویی مناسب برای دیگر مردم زنجان می شود.
کد خبر: ۹۳۳۵۹۲۹
|
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از زنجان؛ روستای «وهران» یکی از مناطق روستایی شهرستان ماهنشان است که با همت مردم و بسیجیان و برقراری صندوق‌های کوچک وام برای اشتغال‌زایی مردم در حال جان گرفتن‌ی دوباره و الگویی مناسب برای دیگر مردم زنجان می‌شود.
 
صندوق‌های کوچکی که زندگی‌ها را احیا می‌کنند/ «وهران» با همت مردمش، آباد میشود
در این راستا خدمات و حمایت‌های سپاه و بسیج سازندگی بر کسی پوشیده نیست. بسیجیان و جهادگران شهرستان ماهنشان برای آبادانی و محرومیت زدایی در این منطقه کمر همت بسته اند.
 
محمد رحمانی مسئول بسیج سازندگی شهرستان ماهنشان در گفت: وگو با خبرنگار بسیج زنجان؛ با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بسیج سازندگی ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌یار و اشتغال‌زا بوده است، گفت:شهرستان ماهنشان نیز توانسته است با استفاده از ظرفیت مردمی اهدافی را در جهت احیای سنت قرض‌الحسنه، تقویت مشارکت مردمی، محرومیت‌زدایی، کاهش وابستگی به بانک‌ها، ایجاد اشتغال و ایجاد تعاونی با شعار و مدل کار برای مردم، کار با مردم و کار توسط مردم دنبال کند.

وی با بیان اینکه این روز‌ها اشتغال به یکی از مسائل اصلی اقتصاد کشور تبدیل شده و هر کدام از اجزای نظام اقتصادی تلاش می‌کنند به سهم خود، گامی برای حل این مسئله بردارند، تصریح کرد:نیاز جامعه به این صندوق‌های قرض الحسنه اشتغال‌زا پیش از پیش احساس می‌شود.

رحمانی با یادآوری اینکه صندوق‌های قرض الحسنه شهرستان ماهنشان تحت نظر مهندس علیرضا عباسی در حال ایجاد الگویی برتر برای سایر صندوق‌ها است، خاطرنشان کرد:این صندوق‌ها توانسته در روستا‌های شهرستان کمک کار اقتصادی خانواده باشد و اکثرا فعالیت‌های مختلفی با هدایت صحیح، اشتغال‌زایی ایجاد کند.

جمعی از اهالی روستای وهران در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج زنجان با تمجید از طرح صندوق‌های قرض الحسنه مردم یار در کمک مالی به مردم روستا، بخصوص جوانان از ایجاد این طرح در محله خود احساس خرسندی نموده و از تاثیرات مثبت این تسهیلات قرض الحسنه که سبب شده ایجاد شغل و درآمد شده است، خبر دادند ..

خانم مرادی، مسئول صندوق قرض الحسنه ام ابی‌های روستای وهران، نیز گفت: جمعی از بانوان بسیجی روستای وهران با تشکیل صندوق قرض الحسنه مردم یار و مردم‌دار دارد، وبا بهره گیری از تسهیلات تماما قرض الحسنه سبب خوداشتغالی و ایجاد مشاغل خانگی برای خود و خانواده خود شده اند.

وی افزود: از آنجایی که اعضای صندوق بیشتر بانوان و افراد خانه دار هستند، آورده ماهیانه اعضا از ۲۰ الی ۴۰ هزار تومان است که تمامی زنان بتوانند در این صندوق‌ها عضو شوند؛ همچنین در زمان ارائه تسهیلات اعضا ۵ برابر آورده خود وام دریافت می‌کنند و بعد از یک ماه استراحت اقساط آغاز می‌شود که علاوه بر آورده ماه جدید اقساط نیز پرداخت می‌کنند.

مهندس عباسی مسئول صندوق‌های قرض الحسنه بسیج سازندگی شهرستان ماهنشان در ادامه، تصریح کرد: هدف این صندوق‌ها ارائه تسهیلات در جهت اشتغال زایی است، چرا که در شهر و روستا‌های شهرستان، چون نیاز به اشتغال در جوانان بسیار دیده می‌شود؛ از طرفی صندوق ما تا حدود هفت میلیون تومان بدون ضامن تسهیلات ارائه می‌دهند که این مبلغ برای راه اندازی اشتغال‌های خانگی و کوچک بسیار مفید است.

این کارآفرین در ادامه، افزود: برای هر صندوق در بانک یک حساب توسط حسابدار هر مسجد محله یا روستا، ایجاد می‌شود که بعد از جمع آوری تمام آورده‌های اعضا پس از شش ماه وام ارائه می‌شود؛ این تسهیلات به سه دسته تسهیلات معیشتی، اشتغال‌زایی و ضروری تقسیم می‌شود، تسهیلات معیشتی مانند وام‌های پزشکی هستند که در حد ۲ یا ۳ میلیون تومان است. وام‌های اشتغال‌زایی نیز سرمایه‌ای برای افراد مهارت آموز یا دارای مهارت است.

عباسی گفت: در کنار ارائه تسهیلات، اقدام به برگزاری کلاس‌های مهارت آموزی نیز می‌شود که جوانان و اعضا بتوانند بعد از فراگیری مهارت‌های مورد نظرشان مانند خیاطی شغل خود را ایجاد کنند.

انتخاب تسهیلگران برای کمک به اعضای صندوق‌ها

در این راستا مسئول بسیج سازندگی شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه طرح اشتغالزایی صندوق‌های قرض الحسنه مردم یار و مردم‌دار در کشور از سال ۹۶ آغاز شده است، ادامه داد:در این طرح مردم انجام دهنده کار و ذینفعان کار نیز هستند؛ برای ایجاد صندوق‌ها با توجه به جمعیت‌های هر شهرستان تعداد صندوق‌ها و تعداد تسهیلگران مشخص شد که قبل از شروع به کار تسهیلگران ۴ ماه دوره آموزشی را گذراند.

در ادامه سرهنگ مصطفی ملکی؛ فرمانده سپاه ناحیه ماهنشان با اشاره به اینکه بسیج سازندگی در راستای حمایت از صندوق‌ها تفاهم نامه‌ای با صندوق امید کارآفرین امضا کرد که در صورت ایجاد حساب صندوق‌ها در این بانک، بانک نیز وام‌های قرض الحسنه‌ای را به صندوق‌ها ارائه دهد، گفت:همچنین بسیج سازندگی استان نیاز کل یا بخشی از وام‌های اشتغال‌زایی که به بسیج سازندگی اختصاص داده می‌شود را به صندوق‌ها تزریق می‌کند.

لازم به ذکر است، ۴۰ صندوق در شهرستان ماهنشان ایجاد شده که تا کنون متوسط به هر عضو صندوق ۳۲ میلیون ریال وام به مبلغ تقریبی هشت میلیارد تومان ارائه شده است.
ارسال نظرات