حل مسائل مردم، محور انتخاب نامزد برتر باشد

یک فعال سیاسی گفت: مردم برنامه‌ای را که قابل ارائه و پیاده شدن در کشور باشد و مسئله‌ای از زندگی آنان را حل کند، محور انتخاب کاندیدای برتر قرار دهند.
کد خبر: ۹۳۳۶۵۳۷
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،عبدالله گنجی، افزود: از ملت خواهش می‌کنم به معنای واقعی کلمه، عواطف و احساسات را در گرایش و انتخاب کاندیدا، کنار بگذارند تا بتوانیم برنامه کارآمدی را در آینده کشور ببینیم.

وی افزود: اینکه کسی را اسطوره کنیم و در صورت وارد شدن نقدی به آن، به هم بریزیم و دعوا درست کنیم، این خطرناک است و سیاست ورزی نیست.

مدیرمسئول روزنامه جوان با بیان اینکه صحنه انتخابات را باید در دو لایه دید گفت: یک لایه مربوط به نخبگان سیاسی است که به عنوان انتخاب شوندگان درحال برنامه ریزی هستند و دیگری لایه اجتماعی و کسانی که می‌خواهند رأی بدهند.

گنجی افزود: در حوزه نخبگان سیاسی که در معرض انتخاب قرار می‌گیرند، پویایی زیادی هست و شاید دو جناح عمده کشور دو مینی بوس کاندیدا داشته باشند.

وی گفت: این دو جناح در نهایت به یک وحدت می‌رسند یا متفرق می‌آیند، از این جهت کاملا فضا عالی است و افرادی که اعلام کاندیداتوری کردند، شأنی از نخبگی در خود نسبت به دیگران دیده اند که در صحنه حضور یافته اند.

گنجی با تاکید بر عرصه اجتماعی انتخابات افزود: در این عرصه صدا و سیما هم نقش اساسی دارد مبنی بر اینکه مشارکت به چه صورتی خواهد بود و آیا کرونا، وضعیت اقتصادی موجود، نارضایتی از دولت بر روی مشارکت اثر می‌گذارد یا خیر.

وی با بیان اینکه مشارکت برای نظام جمهوری اسلامی به خودی خود موضوعیت دارد گفت: آرایش سیاسی برای انتخابات از حدود دو سال پیش شکل گرفته و گمانه زنی‌ها آغاز شده است.

این فعال سیاسی افزود: در فضای انتخابات، کسانی که در حال نزدیک شدن به نقطه نهایی برای نام نویسی هستند، تقریبا روشن است.

خوشبختانه کسی انتخابات ما را تحریم نمی‌کند
وی با بیان اینکه خوشبختانه کسی انتخابات ما را تحریم نمی‌کند گفت: البته این تحریم نکردن ضمن اینکه حسن است و ما استقبال می‌کنیم، اما برای برخی، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، فقط چرخش نخبگان در قدرت نیست بلکه بستری برای مبارزه با نظام هم هست.

گنجی که با صدا و سیما گفت و گو می کرد افزود: به عنوان مثال، فردی برای انتخابات نام نویسی می‌کند که رد صلاحیت شود و بعد از این موضوع بهره برداری کند.

وی با بیان اینکه ابعاد حاشیه‌ای را در انتخابات داریم گفت: برخی افراد به علت باز بودن تریبون‌ها و شنوا بودن گوش‌ها، از این بستر استفاده می‌کنند تا بگویند که انتخابات آزاد نیست و بحث‌های حقوق بشری را مطرح می‌کنند و به غرب چشمک‌های قرمز می‌زنند و این‌ها در بستر انتخابات علاوه بر چرخش نخبگان اتفاق می‌افتد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که افرادی که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند آیا توان لازم را برای اداره کشور دارند تصریح کرد: کسانی که اعلام آمادگی کرده اند تقریبا توانی را حداقل در یک حوزه دارند و همین موجب اعتماد به نفس در این افراد شده و ممکن است این اعتماد به نفس مقداری هم کاذب باشد.

همین کسانی که اعلام آمادگی کرده اند خیرالموجودین هستند
وی با اشاره به نگاه افرادی مبنی بر مطلوب گرائی مفرط و اینکه شاید به این مرحله برسند که شاید در جمهوری اسلامی آدمی برای ریاست جمهوری نیست و باید از کره مریخ فردی انتخاب شود افزود: وقتی به عرصه نخبگان کشور با یک نگاه غیر مطلوب گرائی مفرط و با وضع موجود نگاه می‌کنیم، همین افراد خیرالموجودین هستند.

گنجی با بیان اینکه برخی از کاندیدا‌ها را از نزدیک می‌شناسم گفت: آن چه که ملت ما باید بداند و آسیب همیشگی انتخابات ماست این است که واقعا ملت باید با یک عقلانیت مبتنی بر برنامه پای صندوق‌های رای بیاید و ما با این موضوع فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به تمرین حدود ۳۰۰ ساله دموکراسی غرب افزود: در این کشور‌ها تامین اجتماعی، خدمات درمانی، پذیرش مهاجران خارجی، قانون کار، تعرفه‌ها، میزان مالیات و مسائل اجتماعی رأی مردم را جهت می‌دهد.

گنجی گفت: اگر مردم ما هم همین موارد را برای بررسی برنامه‌ای احزاب، جریانات و شخصیت‌های نامزد مورد توجه قرار دهند، انتخابات معقول تری خواهیم داشت و فردای انتخابات، مردم احساس نمی‌کنند کلاه سرشان رفته است.

مدیر مسئول روزنامه جوان با اشاره به صحبت‌های نامزد‌های انتخاباتی در رسانه ملی و توجه صرف به این اظهارات افزود: اگر بدون بررسی و تحقیق و فقط به کوبیدن یکدیگر نامزد‌ها توجه کنیم و اصطلاحا بگوئیم (طرف را ترکاند، با غلتک از رویش رد شد و نابودش کرد) و از این حرف‌ها خوشمان بیاید و بر اساس آن رأی دهیم، ممکن است فردا دوباره برای معیشت خود به خیابان بیائیم.

وی برنامه محوری را هم محک کاندیدا‌ها و هم جهت گیری رأی ملت دانست و گفت: باید مردم میان رأی و زندگی خود، یک حلقه اتصال ایجاد کنند و با شعار، تبلیغات، سر و صدا و حرف تند زدن و حرف‌های سلبی کلی نمی‌توان به نتیجه رسید.
گنجی با بیان اینکه برخی افراد برای جمع آوری رأی فقط دیگری را تخریب می‌کنند افزود: مردم هم از این افراد در خصوص برنامه‌های آن‌ها چیزی نمی‌پرسند.

باید برنامه محوری را پایه قرار دهیم
این فعال سیاسی گفت: ما باید برنامه محوری را پایه قرار دهیم و کاندیدا‌ها را با این موضوع به مناظره بکشانیم و شناخت آنان را از ظرفیت‌های کشور مطلع شویم و میان این شناخت و برنامه‌های کاندیدا‌ها باید یک پل واقعی برقرار شود.

وی با بیان اینکه حرف‌های تخیلی و غیر قابل عمل، به جایی نمی‌رسد افزود: ممکن است فردی برای جمع آوری رأی، پرداخت یارانه یک میلیون تومانی به هر نفر را ابزار قرار دهد و، چون منفعت شخصی، طبع آدمی است، مردم نیز به آن توجه می‌کنند، اما باید از این فرد پرسید که این مبالغ را از کجا تأمین خواهد کرد.

گنجی افزود: اگر مردم، منابع را بشناسند، می‌دانند که این اظهارات چقدر قابل راستی آزمایی است و چقدر می‌تواند کلاه گشادی باشد و یا آورده‌ای برای زندگی مردم.

مدیرمسئول روزنامه جوان درباره چگونگی صحنه آرایی کاندیدا‌های دو جریان سیاسی کشور در انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا مستقلان می‌توانند نقش آفرین اصلی باشند گفت: من به عنوان کسی که تحصیلاتم سیاست با گرایش ایران است، معتقدم در ایران از منظر اندیشه، جریان سوم شکل نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما یک اندیشه مبتنی بر اسلام ذاتی و اسلام سیاسی داریم افزود: یک اندیشه هم داریم که مبتنی بر نسبی گرایی معرفتی و عقل خود بنیاد است که پایه آن در اندیشه غرب است.

گنجی با اشاره به آرایش این دو تفکر در کشور گفت: تفکر سومی وجود ندارد و اگر مدعی است که وجود دارد، یک شتر گاو پلنگی از همان دو تفکر است.

وی افزود: تفکر سوم، به عنوان مثال اسلام گرائی خود را از غرب و مهدویت را از دین گرفته است.

گنجی گفت: از نظر اندیشه و نه رفتار سیاسی، ممکن است کسی چند لگد به این و آن بزند و تعدادی را نیز دور خود جمع کند و در مجلس و یا ریاست جمهوری رأی هم بیاورد، اما این جریان نمی‌شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه جریان باید مبنای فکری داشته باشد افزود: دو جریان عمده کشور، جریان هستند، اما مثلا اعتدال جریان نیست و اندیشه مستقلی ندارد.

حتی افرادی که فکر می‌کنند مستقل هستند، وقتی می‌خواهند وارد شوند خود را به یک جریان می‌چسبانند
گنجی با بیان اینکه سرجمع کاندیداتوری از سال ۷۶ انتخابات ریاست جمهوری در اینجاست گفت: حتی افرادی که فکر می‌کنند مستقل هستند، وقتی می‌خواهند در عرصه انتخابات وارد شوند خود را به یک جریان می‌چسبانند و بعد از اخذ رأی، کنار می‌کشند و اعلام می‌کنند که مستقل عمل کرده اند.

وی افزود: آقای روحانی و احمدی نژاد به طور دقیق، این نقش را بازی کردند و فقط آقای خاتمی پذیرفت که برای یک جریان بوده و اکنون هم حرف خود را نقض نکرده است.

گنجی با بیان اینکه ما چیزی به نام مستقل نداریم گفت: مستقل به این معناست که فرد، یک حرف متمایز و مستقلی داشته باشد.

وی افزود: ممکن است در حوزه سلبی، فرد یک نگاهی به وضع موجود از منظر آسیب شناسی داشته باشد، اما در نقطه ایجابی، با این قانون اساسی، با این ساز و کار ما و نسبتی که ما با غرب داریم، حرف مستقل و حرفی که در چهار چوب سیاست‌های کلی نظام باشد، ندارد.

گنجی با بیان اینکه اظهارات افراد مستقل معمولا تفکر اصول گرایان یا اصلاح طلبان است افزود: در برخی موارد، واقعا فرد به درستی اظهار می‌کند که به جریانات سیاسی تعلق ندارد، اما فکر آنان، مستقل نیست.

وی گفت: به عنوان مثال اکنون خاستگاه زیستی و رشد سه چهار نفر از کاندیدا‌ها، سپاه است و این افراد اصولگرا نبوده اند، اما به طور ناخودآگاه، می‌گویند که این نامزد‌ها، اصولگرا هستند و کسی نمی‌گوید اصلاح طلبند.

گنجی افزود: این افراد به درستی می‌گویند اصولگرا نیستند چرا که هیچ سابقه‌ای در این جریان ندارند و در هیچ حزب وگروهی و میتینگی نبوده اند، اما به صورت خودکار، به آن‌ها اصولگرا می‌گویند، زیرا دو جریان در کشور ما هستند.

وی گفت: اگر کسی بخواهد بگوید مستقل است فقط با تلخی ذائقه و برخورد با این و آن، این موضوع را اثبات کند.

گنجی با بیان اینکه این فرد از لوپ لوپ خارج نشده است افزود: این فرد مستقل یک عقبه‌ای دارد و ممکن است در این جناح یا آن جناح بوده باشد.

وی گفت: به عنوان مثال، آقای روحانی به عنوان کاندیدای مستقل آمد و نگفته اصلاح طلب یا اصولگراست.

مدیر مسئول روزنامه جوان با بیان اینکه آقای روحانی یک عقبه دارد افزود: وی هشت سال نایب رئیس مجلس جناح راست بوده، سال‌ها عضو تشکل مادر جناح راست و روحانیت مبارز تهران بوده و سال‌ها جزو لیست جناح  راست بوده و چهار پنج دوره در مجلس بوده است و اکنون می‌گوید مستقل است، اما مردم آن را نمی‌پذیرند چرا که عقبه‌ای دارد.

ارسال نظرات