گزارش |

جباری مهمان صندلی مطالبه‌گری دانشجویان ارومیه‌ای / دانشجویان ارومیه‌ای: نابسامانی‌ها در حوزه‌ی گردشگری بیداد می کند

میزگرد تخصصی مسائل حوزه‌ی گردشگری با رویکرد گردشگری سلامت در استان آذربایجان‌غربی عصر دیروز با حضور جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در جمع دانشجویان دانشگاه های ارومیه برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۳۷۵۰۳
|
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

میزگرد تخصصی مسائل حوزه‌ی گردشگری با رویکرد گردشگری سلامت در استان آذربایجان‌غربی عصر دیروز  با سخنرانی جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و با حضور سید محمود صفری  فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی و جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و علوم پزشکی ارومیه در سالن جلسات دوم آذر ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

یکی از بزرگ ترین ظرفیت های وابسته نشدن به صنعت نفت، گردشگری است

در ابتدای مراسم سید محمود صفری، فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی آذربایجان غربی اظهارداشت: در جهان امروز با نگاه به آمارهای اقتصادی در می یابیم؛ در آمد سالانه کشورهای اروپایی که صنعت گردشگری در آنها رونق دارد چندین برابر سایر کشورهای است که صنعت گردشگری در آنها رونق ندارد.

وی ادامه داد: امام راحل و مقام معظم رهبری نگاهی متفاوت به مسئله ی اقتصادی داشتند؛ آنها بر این باور بودند که اقتصاد و بودجه ایران نباید به نفت وابسته شود لذا مقام معظم رهبری هم چنان بر این موضوع تاکید دارند؛ در همین راستا یکی از بهترین راه های که می توان کشور را از وابستگی نفتی نجات دهد، توجه به حوزه گردشگری است.

صفری تصریح کرد: یکی از بزرگ ترین ظرفیت های وابسته نشدن به صنعت نفت، گردشگری است اما متاسفانه تحریم های ظالمانه کشورهای غربی سبب شد تا ایران نتواند از صنعت گردشگری بیشترین استفاده را کند.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی بیان کرد: نگاه ما نسبت به مسئله گردشگری باید راهبردی باشد؛ با آماده سازی زیرساخت ها و تقویت این صنعت می توان اقتصاد کشور را از مسئله وابستگی اقتصادی به نفت و سوخت های فسیلی رها شد و گردشگری را جایگزین آن کرد.

در ادامه مراسم دانشجویان حاضر در این میزگرد با طرح سوالاتی از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی عملکرد این مجموعه را در حوزه گردشگری مورد بررسی قرار دادند که به شرح زیر است.

 دانشجویان در این میزگرد اظهار داشتند: معاون سابق بهداشت دکتر کاظم تالبودی در رابطه با گردشگری سلامت بر این باور بودند که سازماندهی ظرفیت گردشگری سلامت با ایجاد پایگاه هوایی در مرزها می تواند گردشگران  را راهنمایی کند ولی متاسفانه تاکنون چنین پایگاه در کشورمان و منطقه آذربایجان غربی ایجاد نشده است.

بخش بین المللی درمان می تواند یکی از مهم ترین بخش گردشگری سلامت باشد

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ادامه دادند: بخش بین المللی درمان می تواند یکی از مهم ترین بخش گردشگری سلامت باشد؛ آی پی دی بیمارستان های مختلف می‌تواند رقابت دوستانه ایجاد کند و موجب پیشرفته صنعت گردشگری شود.

دانشجویان بیان کردند: جناب اقای جباری دریاچه ارومیه یکی از ظرفیت های مهم در آذربایجان غربی است که با عنوان نگین ایران شناخته می شود؛ این ظرفیت مهم گردشگری آذربایجان غربی نواقصی از جمله مکان های رفاهی، سرویس های بهداشتی و اسکان دارد و ما با صراحت تمام می گوییم که نابسامانی‌ها در حوزه‌ی گردشگری بیداد می کند.

دانشجویان دانشگاه آزاد تاکید کردند: برای بوم گردی تحصیلاتی ارائه می شود و آنها را به بانک‌ها معرفی می کنند اما در ۱۵ آبان ماه سال  ۹۸ آذربایجان غربی ۸۰ مرکز بوم گردی وجود داشت که قرار بر این بود تا آخر سال مجوز آن ها صادر شود اما در سال ۹۹  فقط  ۲۹ واحد فعال در آذربایجان غربی وجود داشت که معلوم نیست سایر واحد ها به چه دلایل متوقف شدند.

دانشجویان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اظهار داشتند: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سایتی برای تبلیغ جاذبه های گردشگری این منطقه ندارد؛ لذا بهترین راه تبلیغ جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی ایجاد سایت ها، صفحه های مجازی و همکاری با رسانه ها هستند که این سازمان باید نگاهی مضاعف به این مسئله داشته باشد.

 جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان اظهار داشت: حوزه ما و سازمان ما یک مجموعه تخصصی چند وظیفه ای است که باید مدیریت شود و میراثی که از گذشتگان به یادگار مانده در حوزه منحوس یا نامنحوس و یا آثار منقول یا غیرمنقول باید محافظت و حفظ کرد از این آثار با ارزش و مبارزه با حفاری های غیر مجاز صنایع دستی و گردشگری و همه این موارد باید در بحث اشتغال زایی کارآفرینی دیده شود.

وی اعلام کرد: توسعه گردشگری ما در گرو حفاظت میراث فرهنگی و صیانت از صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: ما در همجواری با کشورهای همسایه و در بحث هم مرز بودن به جای اینکه این موضوع به فرصت تبدیل شود به محدودیت تبدیل شده است

جباری ادامه داد: اقدامات لازم برای تامین رفاه و گردشی دریاچه ارومیه نیز در دستور کار این سازمان است.

جلیل جباری با اشاره به  اهمیت استان به یک منطقه گردشی تفریحی گفت: تمام سعی و تلاش خود را برای برداشتن تمامی موانع فرهنگی و گردشگری قرار داده ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار