همدان-عضو گروه مطالبه‌گری سدید گفت: بانک‌های ما در حال حاضر با حرکت به سمت فعالیت نامولد یکی از عوامل و موانع مهم تولید هستند.
کد خبر: ۹۳۳۸۷۹۸
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳

بانک‌های ما با حرکت به سمت فعالیت نامولد یکی از موانع مهم تولید هستندبه گزارش خبرگزاری بسیج، محمد کاوه بهرامی در دومین نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان همدان با موضوع مطالبه‌گری گروه‌های جهادی مردمی اظهار داشت: اولین موانع تولید در سطح کلان و استان‌ها که مشکل همه بنگاه‌های اقتصادی است مشکل فقدان راهبرد توسعه صنعتی است.

وی با بیان اینکه باید شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که وضعیت نسبی دارند برای رقابت با سایر استان‌ها احصا کنیم، گفت: در سطح استان ما هم کشاورزی و دامپروری وضعیت نسبی و توان رقابت، ایجاد درآمد و اشتغال و خارج شدن از رکود دارند که البته ضعف‌هایی در آن دیده می‌شود.

عضو گروه مطالبه گری سدید با بیان اینکه در تعریف توسعه صنعتی در استان متوجه می‌شویم کمک‌ها، تسهیلات و تخفیفات به علت رانت ایجاد شده برای بعضی از بنگاه‌های اقتصادی به مواردی اختصاص یافته که اصلا شامل آن نمی‌شده است، گفت: این بنگاه‌های اقتصادی اجازه نمی‌دهند منابع دقیق به بنگاه‌هایی که واقعا نیازمند هستند مانند «تلیسه امید» که باید وارد چرخه تولید شود، برسد و مدعیان کارآفرینی از منابع استفاده می‌کنند و گاهی آن را هدر می‌دهند و به دست کارآفرین اصلی نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه ایجاد انحصار و محدودیت صدور مجوز یکی دیگر از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی است، افزود: طبق آمار ۲ هزار و ۵۰۰ مجوز مخرب در سطح کشور صادر شده است که از منابع استفاده می‌کنند و تولید بهینه و کارایی ندارند.

بهرامی با تاکید بر اینکه طبق قانون صدور مجوز به کانون وکلا و تشکل‌های صنفی سپرده شده است، گفت: ایجاد تضاد منافع باعث شده که به افرادی که باید مجوز داده شود، داده نشود و شرکت‌هایی مانند شرکت «تلیسه امید» که وضعیت نسبی و توان رقابتی را دارد و شاید اولویت بعضی از مسئولین نیست، از چرخه اقتصادی خارج شود.

وی با بیان اینکه وجود مسیرهای فعالین نامولد که بسیار در اقتصاد ایران و در سطح استان دیده می‌شود از دیگر مشکلات است، گفت: با توجه به اینکه همدان ظرفیت بالایی برای تولید دارد اما در رتبه‌های آخر سرمایه‌گذاری در کشور قرار گرفته است.

عضو گروه جهادی و مطالبه‌گری سدید با بیان اینکه دلالی، ثبات اقتصاد کلان، حقوق و تضییع مالکیت و وفای به عهد مواردی است که از چرخه تولید و پشتیبانی خارج شده است، گفت: فقدان یادگیری و تسلط فناوری بنگاه‌های اقتصادی هم از دیگر مشکلات است.

وی با بیان اینکه محیط کسب و کار نامرغوب و اقتصاد غیر رسمی حول محور تولید، اداره و رشد بنگاه اقتصادی هم از دیگر مشکلات است، گفت: با وجود دو مشکل توسعه صنعتی و انحصار دو موضوع آخر اهمیت کمتری دارد.

بهرامی عنوان کرد: اگر پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها صورت بگیرد و مشکلات برطرف شود شاهد تولید و جهش تولید و اقتصاد بهتری خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بانک‌های ما در حال حاضر با حرکت به سمت فعالیت نامولد یکی از عوامل و موانع مهم تولید هستند، گفت: در بازار طلا، ارز و خودرو بانک‌ها سرمایه گذار و عامل اصلی افزایش قیمت هستند که باعث می‌شوند به سمت تولید حرکت نکنند و از سال ۶۲ تاکنون درگیر آن هستند که بانک ملی در این پازل قرار دارد؛ و تا بانکداری بدون ربا شکل نگیرد این مشکل حل نخواهد شد.

عضو گروه جهادی و مطالبه گری سدید با بیان اینکه کارآفرینی که می‌خواهد شروع به کار تولیدی کند زمانی که به مشکل می‌خورد، سیستم بانکی با صدور دست چک، اختلال در حساب بانکی فرد و ... ضربه بسیار زیادی به شخص تولید کننده وارد می‌کند و تعاملی بین تولیدکننده و سیستم بانکی نیست.

وی گفت: در پرداخت تسهیلات باید اعتبار سنجی صورت پذیرد و با یک چشم به افراد نگاه نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات