خبرهای داغ:
رئیس جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد

تولید پیوندک گردو برای اولین بار در همدان

همدان-رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تاکنون ۴۰۰ هزار پیوندک گردو انجام و نهال گواهی شده گردو برای اولین بار در استان همدان تولید می‌شود، گفت: با این کار هم سطح تولید و هم کیفیت آن افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۹۳۴۱۰۴۲
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

تولید پیوندک گردو برای اولین بار در همدان/ ایجاد صنایع تبدیلی در همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج، منصور رضوانی‌جلال در شورای اداری استان همدان با بیان اینکه استان همدان ۱۱۷ هزار بهره‌بردار دارد که ۲۸.۵ درصد اشتغال و بیش از ۲۰ درصد اقتصاد استان در بخش کشاورزی است، اظهار داشت: ۱۱۷ هزار بهره‌بردار قریب به ۴.۴ میلیون تن محصولات کشور را تولید می‌کنند که در بسیاری از محصولات رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده‌ است.

وی با بیان اینکه محصولات تولیدی همدان به همت کشاورزان پیشرو که ۵ درصد از کشاورزان برتر کشور را شامل می‌شود، گفت: معمولا میانگین تولید در اراضی کشاورزی استان مانند سیب‌زمینی بیشتر از میانگین کشوری است که میانگین کشور ۳۳ تن و استان همدان ۴۴ تن است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه استان همدان بهره‌ورانه از پتانسیل و امکانات استفاده می‌کند و بر اساس برنامه بالادستی اقتصاد مقاومتی و سند راهبردی کار انجام می‌گیرد، گفت: این بهرورانه باعث شده که ۸۵ درصد اراضی آب استان مجهز به سیستم آبیاری نوین بوده که در کشور این میزان ۴۵ درصد است.

وی با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون ۱.۲ به ۲.۲ رسیده که اختصاص بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان برای تهیه ادوات کشاورزی در استان است، عنوان کرد: طرح سرشاخه‌کاری گردو به عنوان یکی از تولیدات عمده استان همدان با محوریت شهرستان تویسرکان و اصلاح باغات در حال انجام است.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه قبلا پیوندک گردو را از کشور ترکیه و کشورهای دیگر می‌آوردیم که این کار در حال حاضر با ایجاد باغ مادر نهال گردو در استان انجام می‌‌گیرد، گفت: تاکنون ۴۰۰ هزار پیوندک انجام شده و نهال گواهی شده گردو برای اولین بار در استان همدان تولید می‌شود که هم سطح تولید دو برابر می‌شود و هم کیفیت تولید افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در کنار آن طرح فراز و داربسته کردن تولیدات انگور نیز در حال انجام بوده و ملایر به عنوان شهر جهانی انگور است، گفت: در بخش ایجاد صنایع تبدیلی طرح‌های مهمی در چهار استان کشور در حال انجام است که همدان نیز یکی از این استان‌ها است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در استفاده از دیم‌زارهایی که یک سال برای آیش رها می‌شود و یک سال کشت می‌شود با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وارد کار شدیم و تفاهمنامه‌هایی منعقد شد، ابراز داشت: ۱۲۴ هزار هکتار اراضی دیم که آیش می‌شدند دوباره تبدیل به کشت‌های تناوبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای رفع تداخلات که از تاکیدات است در استان همدان بیش از ۳۸۰ هزار رفع تداخلات انجام و قرارداد آن بسته شده است، گفت: برای رونق کار جهادی و ریسک‌پذیری مدیران در جامعه از این افراد ریسک پذیر تقدیر شود.

رضوانی جلال با بیان اینکه در سازمان جهاد کشاورزی ۴۴ درصد پست‌ها نیرو دارد و بقیه پست‌ها نیرو ندارد، ابراز داشت: توفیقات این بخش به دست کشاورزان، فرمانداران، نمایندگان مجلس و امام جمعه و دیگران تلاشگران صورت گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار