به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، آیتالله محمدرضا ناصری به مناسبت روز معلم و سالروز شهادت آیتالله مطهری در دیدار با مدیرکل و معاونان آموزش و پرورش استان یزد اظهار داشت: شهید مطهری یک معلم واقعی بود که اثرگذاری بسیار بالایی در جامعه داشت که زندگی معنوی و خدایی او الگویی برای همه مردم به ویژه معلمان است.
وی بیان کرد: هدایت جامعه دغدغه اصلی شهید مطهری بود، منزلت علمی بالایی داشت و اگر به تحصیل در حوزه علمیه ادامه میداد بی شک از مراجع بزرگ میشد شهید مطهری رسیدن به این جایگاه را رها کرد و برای آگاهی بخشیدن و هدایت دانشجویان به دانشگاه رفت و دانشجویان هم از او تبعیت میکردند.
ناصری با اشاره به آثار بسیار زیاد شهید مطهری گفت: هر نکته و جمله از کتابهای شهید مطهری یک علم و یک پند است که درک مباحث آن نیاز به بصیرت و فهم عمیق دارد.
امام جمعه یزد با بیان اینکه هیچ کس در امر به معروف و نهی از منکر به جایگاه شهید مطهری نمیرسد اظهار داشت: شهید مطهری برای طلاب و روحانیون هم الگوی بسیار ارزشمندی است، شهید مطهری درد دین داشت و هر کجا بدعتی در جامعه به وجود میآمد بلافاصله در مورد آن اقدام میکرد و کتابی مینوشت.
ناصری افزود: عالمان وارث علم انبیاء هستند، علمی که شهید مطهری داشت علمی اثرگذار و ناجی انسانها بود، زیرا نور الهی درون آن علم بود، شهید مطهری نیز به عنوان یک عالم برجسته دینی، دراست و وراثت علمی را در کنار یکدیگر داشت.
وی از معلمان خواست برای انسانها و تربیت الهی آنها دغدغه داشته باشند، چون معلمی را شغل انبیاء است، اگر معلم باید به واسطه عشق به خدا و درک خداشناسی نورانیت درونی پیدا کرد میتواند دغدغه تربیتی داشته باشد و شغل او را شغل انبیا دانست، معلمان از دغدغه و تلاش شهید مطهری برای انسانسازی و کمک به رشد انسانها الگو بگیرند.
امام جمعه یزد تصریح کرد: آن چه که به انسانی که از خاک سرشته شده ارزش میدهد ماهیت و حقیقت خدایی او است اگر انسان از این حقیقت فارغ شود دیگر ارزش و جایگاهی نخواهد داشت و همانند چراغ خاموش است که نوری ندارد.
ناصری ادامه داد: به فرمود: ه حضرت علی (ع) انبیاء آمدند که دفینههای عقلی ما را بیرون بکشند، آنچه در سرشت ماست استخراج کنند و انسانها را به وسیله این عناصر وجودی، هدایت کنند، اما اندیشه، فکر و قدرت عاقله نیاز دارد که اینها را تشخیص دهد و در مورد آنها تفکر و تفحص کند.
امام جمعه یزد اظهار داشت: برای تحقق هدفهای تربینی نیاز به تفکر و تعقل و تدین است، این سه عنصر در سیستم آموزش غربی نیستند و متاسفانه در سیستم آموزشی ما هم فقط به حرف و شعار تبدیل شده است.
وی گفت: حضرت علی (ع) که فرمودند: الْعِلْمُ عِلْمَانِ: مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ، وَلاَ یَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ یَکُنِ الْمَطْبُوعُ این جمله از نگاه حضرت علی (ع) به معنای این است که علم مطبوع علمی است که در روح و جان آدمی شکوفا میشود که این علم همراه با فکر و اندیشه است و این علم برای انسان مناسب و راهگشا است.
ناصری با بیان اینکه قرآن مبدا فکر و اندیشه برای بشر است افزود: نور واقعی از قرآن کسب میشود، انبیا الهی میتوانند علوم واقعی را از آن استخراج و برای ما تبیین کنند، قرآن ما را به قویترین راهها هدایت میکند، اما متاسفانه آموزش قرآن به بهانههای مختلف از ۱۰۰ سال پیش توسط غربیها در سیستم آموزشی ما کنار گذاشته شد.
وی گفت: اصل انسانیت، اندیشه انسان است که شخص به آن فکر میکند بنابراین خداوند به اصل نیت انسانها توجه دارد و به نیت انسانها ثواب میدهد، دانشگاههای ما معلمانی تربیت کنند که دانشآموزان را به سمت تفکر بکشانند، ما باید روش خود را در تعلیم و تربیت تغییر دهیم، به پرورش اندیشه بپردازیم، سیستم آموزشی ما باید به موضوعات معنویت، قرب به خداوند و به ساختار انسانی بیشتر توجه داشته باشد که فرزندان این مرز و بوم به سمت فرهنگ غرب، فساد و فحشا نروند.
ناصری در ادامه از مدیران آموزش و پرورش خواست در مسیر تعلیم و تربیت، هدفگذاری کنند، هدف خود را معنویت و رسیدن به کمال انسانی قرار دهند و نسلی را تربیت کنند، تا با پرورش نسل قوی، محکم، نوآور، اندیشمند، عاقل، دارای روحیه معنوی قوی شاهد تحول در دنیا باشیم