خبرهای داغ:
یکی از برنامه‌های جالب بانوان «مرابطات الاقصی» این است که در ماه مبارک رمضان افطاری می‌پزند و با خود به مسجدالاقصی می‌برند بانوان را دور هم جمع می‌کنند و با برگرداندن قابلمه غذا در برابر دیده سربازان اسرائیلی این پیام را مخابره می‌کنند که اسرائیل سرنگون می‌شود.
کد خبر: ۹۳۴۰۲۹۳
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
ماجرای قابلمه‌های واژگون چیست؟/این خانم‌ها نگهبان مسجدالاقصی هستند
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان؛ خبرگزاری بسیج:این روز‌ها که بیشتر از فلسطین و و قدس و مقاومت صحبت به میان می‌آید، روایات و وقایعی را نقل میکنیم و می‌شنویم و میخوانیم، با این حال «مرابطات الاقصی»؛ بانوان مقاومت یکی از موارد کمتر شنیده و خوانده شده درباره فلسطین است. بانوانی که خود را وقف مسجدالاقصی کرده اند و نگهبانان معنوی این مسجد شریف در برابر دشمن هستند تا یک مقاومت مقدس تمام قد زنانه را رقم بزنند. رژیم اشغالگر قدس بار‌ها طی اجرای طرح‌های مختلف سعی کرده فلطسینیان ساکنان قدس را از این سرزمین بیرون کند.

ماجرای قابلمه‌های واژگون چیست؟/این خانم‌ها نگهبان مسجدالاقصی هستند

فلسطینیانی که قدس شریف زادگاهشان بوده، اما حق شهروندی شان سلب شده در حالیکه یهودیانی که پس از اشغال فلسطین در آن ساکن شده اند، حق شهروندی یافته اند. این بانوان با زیرنظر داشتن مسجدالاقصی و برپایی برنامه‌های فرهنگی توانسته اند پیام مقاومت و قدس شریف را از فلسطین اشغالی به جهان مخابره کنند. بانوانی که به استناد فیلم و عکس‌های موجود در فضای مجازی، بار‌ها از ورودشان به مسجد و انجام اعمال عبادیشان جلوگیری شده و مورد ضرب و شتم و بی احترامی قرار گرفته اند، اما از هدف و زادگاه خود و قبله اول مسلمانان دست نمی‌کشند.



مأموریت دواطلبانه شان چیست؟

واژه «رباط» از آیه ۲۰۰ سوره «آل عمران» گرفته شده است که پروردگار می‌فرماید: «یا اَیُّها الَّذینَ آمنوا اِصبِروا وَ صابِروا و رابِطو و اتَّقوا اللهَ لَعَلَّکُم تُفلِحون». در فلسطین اشغالی بانوانی با تمسک به این آیه زندگی شان را وقف مسجدالاقصی کرده اند همان مسجد نامی جهان اسلام که نامش را از آیه اول سوره مبارکه «اسراء» گرفته است؛ «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَه». این مسجد نه تنها در میان شیعیان و اهل سنت که برای ادیان الهی و ابراهیمی جایگاهی معنوی و ارزشمند دارد. مردم این بانوان را با نام «مرابطه» می‌شناسند و به جمع آن‌ها «مرابطات» گفته می‌شود یعنی کسانی که رباط می‌کنند. مفهوم این واژه گویای نفس کار این بانوان جهادگر است؛ رباط یعنی مراقب کار دشمن و حواس جمع بودن و این خانم‌ها تمام زندگی شان را وقف قدس شریف و قبله اول مسلمانان جهان کرده اند. در برخی تفسیر‌ها هم نوشته اند منظور از «رابطوا» یعنی جمعى از مؤمنان در مرز‌های کشور‌های اسلامى مرزداری کنند و راه حمله و نفوذ دشمن را ببندند یعنی از راهِ بستن مرز‌ها از کشور مواظبت نمایند. حالا این بانوان در مأموریتی خودخواسته و داوطلبانه هر روز برای نماز خودشان را به هر زحمتی شده به این مسجد می‌رسانند تا از مسجدالاقصی در برابر دشمن مراقبت کنند حتی وقتی می‌دانند از ورودشان به مسجد جلوگیری خواهد شد.


ماجرای قابلمه‌های واژگون چیست؟/این خانم‌ها نگهبان مسجدالاقصی هستند
منع نظامیان از برگزاری نماز

بیشتر این خانم‌ها معلمان دینی و قرآن هستند و همانجا تدریس می‌کنند. مرابطات الاقصی عنوانی شده برای این بانوان در جهت حفظ این پایگاه معنوی؛ قبله نخست مسلمانان. آن‌ها مدام اطراف آن هستند و از مهمترین مسئولیت هایشان نظم دهی حرکت‌های ضد رژیم صهیونیستی و تشکل‌های انقلابی است. در واقع همین حضور، هوشیاری و مبارزاتشان با ماموران اسرائیلی که مسجد را قُرق می‌کنند و مانع حضور مسلمانان فلسطین به داخل مسجد می‌شوند، سبب شده دشمن بار‌ها عقب بنشینند. خانم‌های مرابطات الاقصی پشت در‌هایی که به رویشان بسته می‌شوند می‌نشینند، شعار می‌دهند و مبارزه می‌کنند عکس و فیلم‌هایی که از آن‌ها منتشر می‌شود اذهان عمومی جهان را متوجه اشغال و تصرف می‌کند. به ویژه تصاویری که در آن نظامیان مسلح اسرائیلی راه را به روی بانوان محجبه‌ای بسته اند که خودشان را برای تحصیل و تدریس قرآن و اقامه نماز به مسجد زادگاهشان رسانده اند، اما نظامیانی که صحن‌های مسجد را پر کرده اند مانع از حضور آن‌ها و اعمال عبادی می‌شوند. در واقع آنان با حضور مدام خودشان اطراف مسجد، هوشیاری به خرج می‌دهند و حرکات دشمن را زیرنظر می‌گیرند به موقع دیگران را خبر می‌کنند و به جهان این پیام را مخابره می‌کنند که میعادگاه معنوی مسلمانان جهان در دست دشمن اشغالگری افتاده که حتی مانع از حضور نمازگزاران می‌شوند. خلاصه اینکه پیام مرابطات الاقصی «مقاومت» در برابر «اشغال» فلسطین و آزادسازی قبله اول مسلمانان جهان و قدس شریف است.


ماجرای قابلمه‌های واژگون چیست؟/این خانم‌ها نگهبان مسجدالاقصی هستند
چالش‌هایی از جنس مقاومت

این بانوان به روز هستند و مدام برنامه‌های فرهنگی-مذهبی مختلف و متنوع برگزار می‌کنند. این روز‌ها که در فضای مجازی «چالش»‌ها می‌تازند و عده‌ای هر از چند وقت یکبار از یک چالش پیروی می‌کنند، مرابطات الاقصی چالش اقامه نماز صبح جماعت و سلفی گرفتن با مسجدالاقصی و قدس شریف را برگزار کرده اند. آن‌ها نماینده، مورد تایید و حمایت مردم فلسطین هستند. تمام ساکنان بیت المقدس با حضور در این برنامه و چالش‌ها از این گروه حمایت می‌کنند. به دشمن این پیام را می‌دهند که تعرض و توهین به هریک از این بانوان بی احترامی به مسجدالاقصی و آن وقت است که سربازان اسرائیلی با آتش خشم مردم فلسطین روبرو خواهند شد. مرابطات الاقصی هنگام حضور مردم در مسجد آن‌ها را از تازه‌ترین کار‌هایی که صهیونیست‌ها و یهودیان اسرائیلی در مسجدالاقصی و گوشه گوشه فلسطین انجام می‌دهند، باخبر می‌کنند. این بانوان برای حضور خانواده‌ها تشویق و دعوت می‌کنند. برنامه‌های متنوعی برای کودکان دارند تا از همان خردسالی مفهوم وطن دوستی و مقاومت حتی با دست خالی را بیاموزند.

ماجرای قابلمه‌های واژگون چیست؟/این خانم‌ها نگهبان مسجدالاقصی هستند

قصه قابلمه‌های واژگون چیست؟

یکی از جالب‌ترین کار‌هایی که مرابطات الاقصی انجام می‌دهند که جنبه و جذابیت تصویری هم داشته و عکس و فیلم‌های جالبی از این حرکت در برخی رسانه‌های جهان منتشر شده و بازتاب داشته، سنّت پخت و توزیع افطاری در ماه مبارک رمضان است. بانوان را به بهانه افطار دورهم جمع می‌کنند. اخبار و برنامه‌های لازم را با آن‌ها در میان می‌گذارند. در این ضیافت خلاقانه مقاومت و مبارزه فرهنگی، مرابطات الاقصی تعمداً غذا‌هایی به سبک ته چین می‌پزند که برای کشیدن آن در ظرف و تعارف به دیگران باید قابلمه را سر و ته و غذا را خالی کرد. این کار را دقیقاً پیش چشم سربازان اسرائیلی به کنایه از سرنگونی این رژیم انجام می‌دهند. مواقعی هم که از ورود به مسجد منع می‌شوند با استفاده از تلفن همراهشان مردم را در جریان قرار می‌دهند. مقاومت آن‌ها در برابر سربازان اسرائیلی بار‌ها به خشونت سربازان علیه آن‌ها کشیده شده و مورد ضرب و شتم هم قرار گرفته اند، اما وحشت و ابایی ندارند. هربار مصمم‌تر از قبل مقابل مسجدالاقصی حضور پیدا می‌کنند. مقاومت و حضور این بانوان سبب شده، رژیم صهیونیستی دست به عصا پیش برود. درست است که نیرو‌های نظامی این رژیم در تمام مسجد و قدس شریف حضور دارند، اما کوچک‌ترین حرکتشان هم توسط این بانوان رصد و مخابره می‌شود. بار‌ها و بار‌ها پیش آمده به دنبال پیام مخابره شده از سوی این بانوان، مردم به میدان آمده اند و جوانان با انتفاضه سنگ برابر سربازان مسلح اسرائیلی ایستاده اند و مقاومت کرده اند تا حصر مسجد را بشکنند و کوچکترین تغیییرات در این بنا متوقف شود. رفتار این بانوان، مادران و معلمان قرآنی در برابر دشمنان اسلام به تعبیری تجلی یک آیه از آیات قرآن کریم؛ آیه ۲۰۰ سوره آل عمران است. خلاقیتشان در مقاومت و مبارزه، سپردفاعی ارزشمندی برای مسجدالاقصی به شمار می‌رود که می‌گوید مسلمان واقعی و نمازگزارهیچ وقت از وطن، مسجد و قبله خود غافل نمی‌شود.

/انت‌های پیام
ارسال نظرات