با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات عید فطر، مردم گیلان نگران هجوم مسافران به استان خود هستند، ولی به گفته جانشین رئیس ستاد مدیریت کرونای گیلان ورود خودورهای غیر بومی به استان ممنوع است.
کد خبر: ۹۳۴۰۸۰۴
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، استان گیلان از روز‌های نخست شیوع کرونا در کشور درگیر این ویروس منحوس بوده است، به‌طوری‌که اولین مورد ابتلا به کووید ۱۹ مربوط به این استان بود است.

به دلیل ناشناخته بودن هر روز بر تعداد بیماران کرونایی در کشور و گیلان افزوده می‌شد، همین امر سبب شد تا ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونای کشور در دفعات مختلف به‌منظور کنترل این ویروس محدودیت‌هایی را در کسب‌وکار و تردد اعمال کند که بر اساس آمار نتایج خوبی در کنترل موج‌های سنگین کووید ۱۹ داشته است، ولی این محدودیت‌ها دائمی نبوده است.

اولین محدودیت کرونا در کشور و گیلان در اسفندماه سال ۹۸ آغاز و تا اوایل اردیبهشت ادامه داشته و پس از کنترل موج اول کرونا شرایط کشور عادی و روند نظارت بر اجرای محدودیت‌ها با کاهش مواجه شد تا اینکه موج سوم کرونا در اوایل پاییز و همزمان با فرارسیدن فصل سرما شروع و روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر در گیلان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دادند.

به همین منظور ستاد ملی مبارزه و مدیریت کرونای کشور در اوایل آذرماه تشکیل جلسه داده و محدودیت‌های شدید و تازه‌ای را اعمال و در راستای درست اجراشدن این محدودیت‌ها شهرستان‌های کشور به لحاظ شیوع کرونا را به سه وضعیت زرد، نارنجی و قرمز تقسیم‌بندی کردند.

بر این اساس ورود و خروج خودرو‌هایی با پلاک غیربومی به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع و خودرو‌ها در صورت تخطی از این قانون با جریمه یک‌میلیون تومانی و ۵۰۰ هزارتومانی مواجه شده و در شهر‌هایی با وضعیت قرمز فقط مشاغل سطح یک، نارنجی سطح یک و دو و در شهر‌های با وضعیت زرد فعالیت اصناف در سطح یک، دو، سه و با رعایت کامل دستور‌العمل‌های بهداشتی اجازه فعالیت داشتند.

محدودیت تا اوایل اسفندماه سال گذشته ادامه‌دار بوده و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا به کمتر از ۱۰۰ فوتی در ۲۴ ساعت رسید تا اینکه به ایام نوروز و پایانی سال نزدیک شده و بنابر اعلام سخنگوی ستاد ملی و مبارزه با کرونا و برخلاف انتظارات انجام سفر به استان‌های مختلف در ایام نوروز بلامانع اعلام شد.

ورود چهارمیلیون مسافر به گیلان در ایام نوروز

به‌موجب همین اتفاق مردم بیش از چهار میلیون مسافر فقط به استان گیلان سفر کردند که بعد از گذشت یک هفته از اتمام تعطیلات نوروز تعداد شهر‌های قرمز در کشور به‌طور بسیار شدید رو به افزایش رفته و به‌موجب همین امر تمامی شهرستان‌های گیلان به جزء یک شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرارگرفته و تعداد افراد بستری بوده در مراکز درمانی گیلان به یک‌هزار نفر رسید.

مردم گیلان در دو سال اخیر خاطره خوبی از تعطیلات چند روزه نداشته و همواره به مسؤولان و ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا به دلیل عدم محدودیت‌های کرونایی اعتراضاتی را انجام می‌دادند.

حال که پس از یک دوره سخت شهر‌های گیلان از وضعیت قرمز خارج و به حالت نارنجی رسیدند و در آستانه آغاز تعطیلات عید فطر مردم گیلان بار دیگر نگران هجوم مسافران به این استان سرسبز هستند.

یکی از شهروندان گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت می‌گوید، گیلان در وضعیت شکننده کرونایی به سر برده و بسیاری از فعالیت مشاغل در این روز‌ها تعطیل و افراد بسیاری در این استان در حال از دست دادن جان خود به دلیل ابتلا به کرونا هستند ما نگرانیم در تعطیلات پیش‌رو بار دیگر شاهد هجوم مسافران به این استان باشیم.

درخواست مردم از مسؤولان در خصوص جلوگیری از ورود مسافر به گیلان

حسین محمدی می‌گوید کادر درمان و خانواده‌های آنان و ما اهالی بازارچه گناهی کردیم که باید هر دفعه با هجوم مسافران به گیلان شاهد بیکاری و تعطیلی مشاغل خود باشیم؟ آیا مسافران واردشده به گیلان خرج زندگی مار را می‌دهند؟ لذ از مسؤولان درخواست دارم از ورود مسافر به گیلان ممانعت کنند.

با توجه به اینکه موج چهارم کرونا در کشور همچنان ادامه‌دار است بنابر اعلام ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا و طبق دستور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا خطاب به وزیر راه کلیه سفر‌ها در ایام عید فطر در سراسر کشور از ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه تا ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ممنوع اعلام‌شده است.

بر اساس این تصمیم ممنوعیت کلیه سفر‌ها در همه مناطق کشور فارغ از هرگونه رنگ‌بندی کرونایی را در این بازه زمانی ممنوع بوده و تمامی تمهیدت در خصوص درست اجراشدن این دستور در کلیه کشور باید صورت گیرد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در این ابلاغیه، از وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی خواست با پیش‌بینی همه تمهیدات لازم، ممنوعیت کلیه سفر‌ها در همه مناطق کشور فارغ از هرگونه رنگ‌بندی کرونایی را در بازه زمانی مصوب، به نحو کامل محقق کند.


ورود خودرو‌های غیربومی به تمامی شهر‌های گیلان ممنوع

به همین منظور و به گفته جانشین رئیس ستاد مدیریت کرونا گیلان ممنوعیت سفر به استان از ساعت ۱۲ ظهر روز بیست و یکم تا ساعت ۱۲ ظهر بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه علاوه بر شهر‌های قرمز و نارنجی شامل شهر‌های زرد استان نیز می‌شود.

محمود قاسم نژاد می‌گوید نیروی انتظامی در ورودی‌های استان مستقر بوده و با موارد تخلف و یا گذر از ورودی‌های فرعی، از طریق جریمه برخورد می‌کند.

با توجه به شکننده بودن وضعیت کرونا در گیلان و همچنین به‌منظور کنترل کامل کووید ۱۹ در این استان در ایام عید فطر در شهر‌های زرد هم ممنوعیت ورود خودرو غیربومی بوده و در صورت تخلف، متخلفان جریمه ۵۰۰ هزارتومانی اعمال می‌شوند.

ولی یک از سؤالات مهم مردم در این روز‌ها به‌ویژه در روز‌های نزدیک به عید فطر چگونگی تردد بین‌شهری در کشور و استان گیلان است که به گفته مقامات مسؤول ز. روز سه‌شنبه ساعت ۱۲ ظهر تردد‌های جاده‌ای از هر شهری به شهر دیگر حتی در وضعیت آبی و زرد کرونایی نیز ممنوع است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات