نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد که علت عجله دولتمردان برای به سرانجام رسیدن مذاکرات مباحث انتخاباتی است، گفت: حتی سفیر فرانسه هم این حرف را مطرح کرد و در مورد مذاکرات وین گفت: «ظریف را در اوج تنش‌های ایران و آمریکا به اجلاس جی ۷ دعوت کردیم تا پنجره مذاکرات بسته نشود.
کد خبر: ۹۳۴۱۰۵۱
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸

به گزارش  خبرگزاری بسیج، مالک شریعتی عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، درباره مذاکرات وین، اظهار داشت: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکره در فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران به صورت شفاف آمده است. تیم مذاکره کننده باید در جریان مذاکرات وین، این چارچوب‌ها را مورد توجه قرار دهد.

احتمال حضور آمریکایی‌های دوتابعیتی در مذاکرات
وی با بیان اینکه به تیم مذاکره کننده اجازه مذاکره مستقیم و غیر مستقیم با آمریکایی‌ها داده نشده است، گفت: ممکن است یک آمریکایی تابعیت دوگانه داشته باشد و با تابعیت دوگانه خود پشت میز مذاکره بنشیند و یا آنکه جلسات مذاکرات را به صورت آنلاین رصد کند و نظر خود را برای تیم اروپایی ارسال کند و اروپایی‌های عضو برجام نیز آن نظر را به عنوان موضع خودشان مطرح کنند، لذا تیم مذاکره کننده باید مراقبت کنند تا فریب آمریکا و اروپایی‌های عضو برجام را نخورند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده اما طرف مقابل تعهداتش را انجام نداده است و به تعبیر رئیس جمهور، غربی‌ها سر ما کلاه گذاشته‌اند و نباید اجازه دهیم این اتفاق تکرار شود. البته اگر دولتمردان واقعاً این حرف را قبول دارند که غربی‌ها ما را فریب دادند، باید از تجربیات گذشته درس بگیرند و مهمترین درس آن است که تعهدات طرف غربی باید روی زمین انجام شود نه روی کاغذ.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجا که تعهدات ایران فنی و هسته‌ای است، اجرای آن قابل راستی آزمایی است اما تعهدات طرف غربی به این شکل قابل بررسی نیست و لذا باید روندی طی شود تا ایران اطمینان پیدا کند که تحریم‌ها واقعاً لغو شده یا آنکه بر خلاف تعهدات به حالت تعلیق درآمده و موقتی است.

باید همه تحریم‌های بانک مرکزی لغو شود
شریعتی متذکر شد: در حال حاضر بانک مرکزی به بهانه‌های مختلف اعم از تروریسم، هسته‌ای و حقوق بشر تحریم شده است، باید همه این تحریم‌ها لغو و روابط بانکی عادی شود. پذیرفتنی نیست که غربی‌ها صرفاً تحریم هسته‌ای بانک مرکزی را لغو کنند اما مابقی تحریم‌ها سر جای خودش باقی بماند. در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران هم آمده است که تحریم‌ها تحت هر عنوانی و در عمل باید لغو شود و لازم است فرایندی برای راستی آزمایی آن طی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف مجلس از تصویب قانون اقدام راهبردی این بود که لغو تحریم‌ها برای کشور نفع اقتصادی به همراه داشته باشد، اظهار داشت: به تعبیر رئیس جمهور «همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم است»، مجلس انقلابی این تفکر را قبول ندارد، معتقدیم که صرفاً برخی از مشکلات کشور ناشی از تحریم‌ها است. اراده مجلس بر این است که تمام تحریم‌ها لغو شود به گونه‌ای که مردم نفع اقتصادی ببرند و برای ما هم فرقی نمی‌کند که لغو تحریم‌ها در یک ساعت و یا چند روز عملیاتی شود.

زمان واقعی برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها طی شود
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حرف اصلی ما این است؛ اگر غربی‌ها صرفاً وعده لغو تحریم‌ها را بدهند و در عمل اتفاقی نیفتد، فایده‌ای ندارد و بنابراین باید زمان واقعی برای راستی آزمایی لغو تحریم‌ها طی شود. البته استقبال می‌کنیم که تحریم‌ها در یک دقیقه لغو شود اما از جهت فرآیند راستی آزمایی این موضوع امکان پذیر نیست.

شریعتی افزود: برای مثال، اگر یک تاجر ایرانی بخواهد محموله‌ای را از اروپا با کشتی بیاورد، باید بتواند کشتی را طبق روال عادی و با پرچم ایران اجاره کند، آن کشتی را در بیمه‌های بین المللی بیمه کرده و پول آن را از طریق مکانیزم‌های معمول و عادی واریز کند که این اتفاقات در یک ساعت و یک روز نمی‌افتد. چند هفته طول می‌کشد که یک کشتی به مقصد برسد و پول آن واریز شود و لذا نباید در راستی آزمایی عجله کنیم.

عجله دولت برای مذاکره پیش از انتخابات
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد که علت عجله دولتمردان برای به سرانجام رسیدن مذاکرات مباحث انتخاباتی است، گفت: حتی سفیر فرانسه هم این حرف را مطرح کرد و در مورد مذاکرات وین گفت: «ظریف را در اوج تنش‌های ایران و آمریکا به اجلاس جی ۷ دعوت کردیم تا پنجره مذاکرات بسته نشود. اکنون هم همین روند طی می‌شود و هدف هم این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیای کامل برجام باشیم». متأسفانه ندیدیم که کسی به سفیر فرانسه اعتراض کند یا توبیخ شود، در حالی که باید وزارت امور خارجه او را احضار می‌کرد و مورد بازخواست قرار می‌داد.

وی با بیان اینکه سابقه ارتباط دادن مذاکرات به انتخابات در گذشته هم وجود داشته است، یادآور شد: حداقل ظریف دو مرتبه موضوع انتخابات را با مقامات خارجی در میان گذاشته است در حالی که انتخابات یک موضوع داخلی است. ما از یاد نمی‌بریم که وزیر امور خارجه در زمان انتخابات مجلس نهم، در نشستی واقع در آمریکا خطاب به آنان گفت که اگر با ما توافق نکنید، تندروها سر کار می‌آیند. از سوی دیگر، فیلم گفتگوی معروف ظریف با محمد البرادعی، رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراموش نمی‌کنیم که وی موضوع ملی هسته‌ای را وجه‌المصالحه حفظ اعتبار غرب و متقابلاً حفظ اعتبار و موقعیت جریان سیاسی متبوع خود در داخل کشور می‌خواند.

شریعتی تاکید کرد: این شواهد نشان دهنده آن است که دولتمردان در این زمینه بدسابقه هستند و تعجب می‌کنم که می‌گویند، موضوع مذاکرات را انتخاباتی نکنید، در حالی که خودشان این موضوع را انتخاباتی کردند.

کارنامه دولت ضعیف و خالی است
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کارنامه دولت بسیار ضعیف و دست آنان خالی است و به همین دلیل به نتایج این مذاکرات حتی روی کاغذ نیاز دارند تا دستشان را برای انتخابات و پیروزی بر جناح متبوع خود پر کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از وزرای دولت چون ظریف، آذری جهرمی و زنگنه که نمادی از ادامه راه روحانی هستند، به دنبال حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند، در حالی که مردم اقبالی ندارند که دولت سوم روحانی روی کار بیاید و تحمل آنان را ندارند.

ارسال نظرات