نقش روابط عمومی‌ در تصمیم‌گیری‌ مدیریتی و استراتژیک سازمان

امروزه نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل‌توجه است.
کد خبر: ۹۳۴۲۸۱۷
|
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی؛ بیانگر اهمیت و جایگاه والای روابط عمومی است و می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحد‌های روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.
 
بی‌شک این روز تداعی‌گر اهمیت و نقش روزافزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده مجموعه‌های مختلف تبدیل شده است؛ و بهترین روز برای تقدیر از خدمات ارزشمند و کوشش خردمندانه دست اندرکاران حوزه ارتباطات و روابط عمومی که در جهت ایفای رسالت خطیر اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی و تسهیل خدمت رسانی به مردم گام بر می‌دارند می‌باشد و ما قدردان این تلاش حرفه‌ای و حساس روابط عمومی‌ها بوده وهستیم.

در واقع مدیران و کارشناسان روابط عمومی بایستی با اطلاع رسانی و اطلاع یابی و انعکاس به موقع مسائل، مشکلات و نیاز‌های مخاطبین، مدیران را در فرآیند مهم تصمیم گیری و تصمیم سازی یاری نمایند.

امروز، سرفصلی است از تعهد، تخصص، علم و هنر. روابط عمومی یک شغل نیست بلکه یک ویژگی اخلاقی و انسانی است و کار روابط عمومی کار دل است و يك "شوق ارادي" ست... مرحوم دکتر نطقی بنیان‌گذار علم روابط عمومی در ایران هم بیان میدارد:" روابط عمومی یک شغل اداری نیست بلکه یک شوق اداری است، چراکه تمامی فعالان در این حوزه با عشق، شور و نشاط، بهره‌گیری از تکنولوژی روز و ایده‌های نو و همچنین تزریق هنر و تفکر خلاق در حوزهٔ اداری گام برمی‌دارند و روحشان با ایستایی و سکون منافات دارد. "

جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به‌گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است. نوع کار روابط عمومی و مسئولیت‌هایی که بر عهده این بخش قرار داده‌شده سبب شد تا حرفه روابط عمومی، ششمین شغل پراسترس در جهان شناخته شود و سبب رونق تولید در عرصه‌های مختلف شود زیرا مدیران روابط عمومی‌ها افراد متخصص در زمینه کنترل آسیب‌ها هستند و بنابراین نیازمند توانایی تفکر و عمل سریع در شرایط پراسترس و تنش‌زا هستند.

امروزه نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل‌توجه است. نقش روابط عمومی به‌عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه‌های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنابراین، از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون‌سازمانی و حتی جهانی است و درواقع، منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم‌گیری سازمان است. اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به‌گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.

روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزار‌های قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به‌عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به‌عنوان نهادی که می‌تواند به‌صورت نظام‌مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است. آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است؛ برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است.
 
نگارش: محسن شبانی
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار