گزارشی از بازدید اهالی رسانه از طرح های بسیج سازندگی؛
تبریز- در این برهه پر تنش معیشت و زندگی بسیج سازندگی سایه رحمتی است که عده ای زیر آن آسایش و آرامش واقعی را با تکیه بر بازوان خود تجربه و لمس می کنند.
کد خبر: ۹۳۴۳۱۸۶
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰

خبرگزاری بسیج، گروه استان ها، رقیه غلامی: صبح دل انگیز بهاری جاده دلچسب تر از هر زمان دیگری همراهمان شده است آن هم پس از مدت ها دوری از سفر و در شرایط کرونایی.

دوستان هریک با شور و شوق جوانی شأن مسرور از این سفر در حال گفت و گو هستند سفری که بسیج سازندگی تدارکش را دیده است.

مسافت جاده با گفت و گو و بذله گویی دوستان انگار کوتاه شده چنان که یکباره تابلویی در شهر ممقان همه چشم ها را خیره به خود می کند، تابلویی که خیرمقدم گویی به اهالی رسانه است و دوستان رسانه ای متحیر از آن.

وارد ممقان می شویم شهری که معروف به نخودچی است و هر گوشه اش با بوی نخودچی که در آن پیچیده نشان از نفس کشیدن پرتپش این شهر دارد با مردانی که در آن پای دیگ های داغ مردانه کمر همت برای تلاش بسته اند تا نان سفره های خود و سوغات زایران شهرهای زیارتی را فراهم کنند.

بسیج سازندگی سایه رحمتی در تنش معیشت و زندگی

رئیس اتحادیه آجیل، خشکبار و نخودچی ممقان با خیرمقدم گویی به اهالی رسانه، از فعالیت یکهزار و 300 کارگاه در شهر ممقان خبر می دهد و می گوید: سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن در این کارگاه ها تولید می‌شود.

جواد اژدری ادامه می دهد: در این کارگاه ها حدود هشت هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و به خاطر همین به هیچ عنوان مشکل اشتغال نداریم و حتی از شهرستان های دیگر هم در این کارگاه ها مشغول به کار هستند.

وی اضافه می کند: با توجه به اینکه نخودچی جزو شش قلم اصلیی آجیل محسوب می شود ۶۰ درصد تولید صادر می شود که  حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال ارز آوری برای کشور دارد.

اژدری می افزاید: علیرغم تحریم ها این کارگاه با حمایت بسیج سازندگی و تسهیلاتی که به کارگاه ها اعطا کرده است، فعال هستند و محصولات این کارگاه ها به کشورهای چین، آلمان، استرالیا، عراق، افغانستان و ... صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه نان سفره بسیاری از افراد از طریق این کارگاه ها فراهم می شود، اظهار می کند: این نخودچی ها به عنوان سوغات هم ارمغان سفر بسیاری از مردم ایران از شهرهای زیارتی داخل و خارج از کشور بوده و حتی مردم شهر خودمان نیز از آن تهیه و  سوغات همراه کشمش می آورند.

اژدری با قدردانی از مسئولان بسیج سازندگی و هموار کردن راه اشتغال برای بسیاری از جوانان جویای کار، بیان می کند:  با توجه به اینکه اکنون در همه کارگاه ها دستگاه تولید وجود دارد ولی بر اساس میزان کارکرد دستگاه ها باید هر ۱۰ سال یک‌بار تعویض شود که برای تولید این دستگاه ها حدود ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار لازم است و این تامین این اعتبارها نیازمند حمایت و همراهی مسئولان است.

کارگاه های نخودچی ممقان را به سمت روستای قاضی جهان ترک می کنیم، دوستان هریک با دیده ها و شنیده ها گرم گفت و گو و شوخی هستند گویی همچون گروه جهادی که تازه عازم کار شده باشد.

از مینی بوس پیاده می شویم تا پس از طی کوچه های تو در تو وارد خانه ای شویم که برای خاواده ای به نیت احسان بنا شده است، خانه ای که سادگی اش نشان از خلوص افرادی دارد که هر آجر آن را با مهر و صفای باطنی شان بنا نهاده اند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه آذرشهر در خصوص ساخت این خانه ها می گوید: صفر تا صد این خانه ها به همت گروه های جهادی و با همراهی خیّرین ساخته شده است و این خانه ها برای افرادی بنا شده است که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند.

جواد رحیم زاده با بیان اینکه تاکنون ۳۰ واحد خانه احسان ساخته شده است، اضافه می کند: امسال نیز برای ساخت حدود ۱۰۰ خانه اعلام آمادگی کرده ایم تا برای افراد تحت پوشش که توانایی ساخت خانه ندارند خانه احداث کنیم.

بسیج سازندگی سایه رحمتی در تنش معیشت و زندگی

با تبریک خانه نو به صاحبش از آن خانه احسان خارج می شویم و تا چشم باز کنیم با همه بگو و بخندهای دوستان به روستای نادیلوی آذرشهر می رسیم تا از نزدیک خانه احسان دیگری را که در حال ساخت است بازدید کنیم.

مسئول بسیج سازندگی سپاه آذرشهر در تشریح ساخت این خانه نیز بیان می کند: این واحد متعلق به زن و شوهر معلولی است که با زیربنای 88 متر و در مدت پنج ماه ساخته شده است و در آینده ای نزدیک پس از تکمیل نواقصی که دارد افتتاح می شود.

ظهر شده است اما گرمای هوا نمی تواند رقیب جمع گرم اهالی رسانه باشد، جمعی که هر لحظه لحظه این سفر ضمن ثبت دیده ها و شنیده ها و ضبط تصاویر شوخی هایشان همچنان به راه است تا این بار نگاهمان را سمت مزارع گل سرخ بکشیم.

گل های سرخ نگاه مان را به تماشا می خواند دوستان هریک با لمس گلبرگ گل هاا، گرفتن عکس و ... در حال تجربه ای تازه هستند که خبر می دهند اهالی خود مزارع نیستند و به ناچار سمت راهمان را از میان گل ها به سوی جاده می کشیم.

پس از طی راه و کمی استراحت و اقامه نماز و صرف ناهار دوستان مشغول چیدن گل سرخ می شوند، گل هایی که هریک طعنه به زیبایی همدیگر می زنند تا صید دستانمان شوند و روزی چای عصرمان را معطر کنند یا غنچه هاایی که لب باز نکرده اند تزیین غذایی بر سر سفره مان باشند.

بسیج سازندگی سایه رحمتی در تنش معیشت و زندگی

دقایقی نمی گذرد که از میان گل ها حدا و راهی جاده می شویم این بار شهر قدیمی سردرود به مهمانی مان می خواند تا در میان باغ های زیبای آن تصاویر هنرمندانه فرش های دست باف مردمان این شهر را در قاب دوربین ها و سطور دفترمان ثبت و ضبط کنیم.

وارد کارگاه فرش بافی می شویم، دارهای قالی و نخ های ملون خبرنگاران را به سمت خود می کشد، هریک مبهوت طرحی و داری می شوند تا این بار همت مردان پای دار این قالی ها را به تصویر کشند و میدان داری بسیج سازندگی را در این عرصه.

رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود در این بازدید با قدردانی از حمایت های بسیج سازندگی در راستای اشتغال افراد بیکار، اظهار می کند: بسیج سازندگی کار دولت را انجام می‌دهد.

هادی ابری می افزاید: بسیج سازندگی با اعطای وام به افراد بیکاری که رصد کرده اند تلاش دارد اشتغال ایجاد کند ولی این اشتغال ها حمایت های دیگر دولتی همچون بیمه را می طلبد.

وی معرفی هنر فرش سردرود را در قالب تیزر از دیگر حمایت های بسیج سازندگی سپاه عاشورا در کنار اعطای وام های پنج الی 15 میلیونی عنوان و بیان می کند: متاسفانه برخی ها به جای تسهیل گری،  ایجاد مانع می کنند که اگر این مانع ها نبود اکنون گالری های فرش از 240 گالری به 100 گالری کاهش پیدا نمی کرد.

بسیج سازندگی سایه رحمتی در تنش معیشت و زندگی

ابری با بیان اینکه هیچ هنر و شغلی مانند تابلو فرش ارزش افزوده ندارد، می گوید: در کشورهایی مانند چین، تایوان، ایتالیا و ... درصد زیادی از درآمد خود را از طریق مشاغل خانگی بدست می‌آورند ولی در کشور ما در مسیر این هنر و شغل خانگی مانع گذاشته می‌شود.

وی اضافه می کند: این مانع تراشی متاسفانه هم سو با سیاست ها و تحریم های خارجی است که در داخل اعمال می شود و بر همین مبنا هم بود که رهبر فرزانه انقلاب پس از چندین سال تاکید به تولید و اهمیت آن امسال را سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری کردند.

به راستی که در این برهه پر تنش معیشت و زندگی بسیج سازندگی سایه رحمتی است که عده ای زیر آن آسایش و آرامش واقعی را با تکیه بر بازوان خود تجربه و لمس می کنند و حقیقتا رهبر فرزانه انقلاب چه نهاد ارزشمندی را برای اتکا مردم بنیان گذاشته است تا بنیان خانواده هابی را محکم و استوار نگه دارد.

 

ارسال نظرات