خبرهای داغ:

روایت رشادت‌های رزمندگان شاهرودی در تک مهران و چهل شهید در باغ کشاورزی

شاهرود_۲۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۵، رزمندگان شاهرودی در تک مهران حماسه آفریدند و چهل شهید را در باغ کشاورزی، به مدت چهل روز گذاشتند تا سندی باشد بر مظلومیت رزمندگان اسلام در مقابل استکبارجهانی
کد خبر: ۹۳۴۳۵۱۴
|
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
به گزارش خبرنگار بسیج، در استراتژی دفاع متحرک عراق که بعد از عملیات پیروزمندانه والفجر ۸ برای تحت تاثیر قراردادن فتح فاو در دستور کار ارتش عراق قرار گرفت، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۵ با یک هجوم گسترده و با وارد عمل کردن سپاه سوم عراق، شهر مهران مجددا به اشغال دشمن درآمد.
با انتشار خبر پیشروی دشمن در منطقه مهران، یگان‌های موج اول سپاه شامل دو تیپ و یک لشکر جهت توقف پیشروی دشمن وارد منطقه شدند و با یک تک زودهنگام در ۲۸ اردیبهشت ماه موفق شدند علاوه بر وارد ساختن خسارات سنگین به دشمن ارتفاعات مهم ۳۰۷، ۳۱۰، ۳۴۵ و ۳۳۰ و تپه رضا آباد را باز پس بگیرند، اما شهر مهران همچنان در اشغال ماند که طی عملیات کربلای یک در ۹ تیرماه سال ۱۳۶۵ با رمز یا ابوالفضل العباس ادرکنی در ۵ مرحله ۱۷۵ کیلومتر از جمله شهر مهران را آزاد کردند.
در مقابله با تک مهران ۳ گردان و در عملیات کربلای یک دو گردان از استان سمنان در قالب تیپ ۲۱ امام رضا (ع) حضور داشتند که در مجموعه ۱۰۸ نفر از رزمندگان استان در این دو عملیات به فیض شهادت نائل شدند.
در گرامیداشت شهدای پاتک مهران شهرستان شاهرود که قریب به ۴۰ تن هستند، مراسم بزرگداشتی در گلزار شهدا شاهرود با حضور اقشار مختلف مردم و ایثارگران و خانواده شهدا برگزار شد که در آن ناگفته‌هایی از رشادت‌های رزمندگان شاهرودی در این تک دشمن در مهران بیان شد که خواندن آن برای نسل جوان و نوجوان بسیار مهم و شنیدنی است.
۴۰ شهید شاهرودی در باغ کشاورزی مهران
محمدرضا قاسمی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و از شاهدان تک مهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۵ در این مراسم با بیان اینکه امروز قریب به ۳۵ سال از آن واقعه می‌گذرد، اما هنوز یاد و خاطره آن رشادت‌ها و دلاورمردی‌ها زنده است، گفت: گردان کربلا به فرماندهی سردار استاد حسینی در سال ۱۳۶۵ ابتدا در فاو حضور داشتند و در چهارم فروردین ماه در تک عراق در فاو مقاومت کردند و بعد از آن با استراحتی کوتاه در بازگشت به حمیدیه برای مهران آماده شدیم و در ۲۷ اردیبهشت ماه وارد مهران شدیم و در مسیر رودخانه با یک گردان از دامغان به خط زدیم.
وی افزود: ما قرار بود در جلوی باغ کشاورزی در مهران به خط بزنیم، اما چون عجله‌ای شد، پشت باغ کشاورزی مهران به خط زدیم و در یک زمین مسطح و بدون پوشش با دشمن مقابله کردیم که قریب به ۴۰ نفر در این باغ به شهادت رسیدند و پیکر آن‌ها ۴۰ روز روی زمین ماند تا در کربلای یک آن‌ها را به عقب آوردیم.
قاسمی با بیان اینکه بسیاری از بچه‌ها در همان لحظه ابتدایی شهید نشده بودند، گفت: آن‌ها به مرور زمان و در چند ساعت یا در یکی دو روز جان داده بودند و مظلومانه و غریبانه به شهادت رسیده بودند و ما امروز مدیون خون آن‌ها هستیم و باید تداوم بخش راه و روش آن‌ها برای تداوم انقلاب اسلامی باشیم.
وی با برشمردن نام شهدای این عملیات اظهار کرد: شهیدان احمد آقایی، محمد احمدی، علی اکبر اسد، علی افضلی، علی بسطامی، اسماعیل بهروزی، محمد دهقان نژاد، سیدعلی سیداحمدی، عباس سرکاری، علی اکبر شریعتی، کاظم صالح آبادی و ... از شهدای این تک بودند که مانند سالار شهیدان در راه حفظ اسلام و قرآن جان فدا کردند.
فتح خرمشهر فتح ارزش هاست
در ادامه این مراسم محمد عباسی راوی و پژوهشگر و رزمنده دفاع مقدس به تحلیل این عملیات پرداخت و با اشاره به آخرین جمله شهید بهشتی قبل از انفجار حزب جمهوری اسلامی گفت: این شهید بزرگوار در آخرین جمله قبل از شهادت فرمود: (آقایان مردم را روشن کنید تا شخصی که تحت حمایت آمریکا قرار دارد در مسئولیت ریاست جمهوری قرار نگیرد.) این همان بهشتی است که امام راحل در وصفش فرمود: (بهشتی خود یک ملت بود.) و این تکلیف امروز ماست که خرمشهر ها را در پیش داریم.
وی افزود: خرمشهر فتح شهر نیست بلکه فتح ارزش هاست و ما با دست خالی در برابر تمام ابرقدرت‌ها ایستادیم و جنگ سوم جهانی را به قول سیاستمداران غربی اداره کردیم.
نگاه ما از روز اول انقلاب قدس بوده است
عباسی با بیان اینکه رزمندگان شاهرودی در قالب لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و تیپ ۲۷ رسول الله (ص) و تیپ ۲۱ امام رضا (ع) در صحنه عملیات الی بیت المقدس حضور داشتند، اظهار کرد: فرمانده گردان کربلای شاهرود علی استاد حسینی بیان می‌کند که بعد از شکل گیری گردان ما تجهیزات کافی نداشتیم و حتی ۲۲ نفر از بچه‌ها سلاح نداشتند که گفتند بروید از عراقی‌ها بگیرید و کوله آرپی جی نبود، اما با اقتصاد مقاومتی و توکل به خدا به دشمن حمله و خرمشهر فتح شد.
وی با بیان اینکه در سال اول جنگ به دلیل تفکر مادی بنی صدری و متکی به غرب زمین و زمان دادیم، اما سال دوم با تفکر عاشورایی حضرت امام (ره) با چهار عملیات ثامن الائمه و طریق القدس و فتح المبین و الی بیت المقدس پیروز میدان شدیم و نگاه ما از روز اول قدس بود.
تفکر شهدا فاتح سنگرهای کلیدی جهان
این پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس با اشاره به عملیات رمضان و مقابله با مثلثی‌های طراحی شده توسط اسرائیل، گفت: در خیبر و رمضان طراحی اسرائیلی در مقابل تفکر ما ره به جایی نبرد و امروز هم تفکر حاج قاسم تا غزه پیش رفته است و الی بیت المقدس تفکر بسیجی تا نوار غزه پیش رفته و به سمت اسرائیل امروز موشک القاسم شلیک می‌شود و این نشان از به نتیجه رسیدن عملیات الی بیت المقدس است.
وی با بیان اینکه مستضعفان امروز با دست خالی اسرائیل را مورد هجوم قرار داده اند، گفت: امروز باید امثال حاج احمد متوسلیان و احمد بروجردی‌ها در شورای عالی امنیت ملی ما حضور داشته باشند تا با این تفکر مقابله با کفر و شرک در مقابل با استکبار جهانی پیروز شویم نه تفکر معامله با آمریکا و اروپا که درمانده است.
روایت تک مهران
عباسی با تاکید بر کار بی امان تیم رسانه‌ای جهان بر علیه جمهوری اسلامی، به تک مهران اشاره کرد و افزود: گردان کربلا به فرماندهی سردار استاد حسینی از حمیدیه در ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۵ به سمت مهران حرمت می‌کنند در حالی که صبحانه و شام نخوردند و به رودخانه گاوی مهران می‌رسند و در آنجا عمل می‌کنند.
وی با اشاره به شهدای این عملیات اظهار کرد: عباس سرکاری دانش آموز شر و شور محله شهرک امام (ره) که بار‌ها و بار‌ها از او در مدرسه شهید مطهری تعهد گرفتند که انظباط و اخلاق را رعایت کند از شهدای این عملیات است و شهید محمد مصطفایی که از مدرسه اخراج می‌شود و این‌ها انتخاب شده خدا بودند.
شهیدی که از توابین بود
این راوی دفاع مقدس با اشاره به شهید سید علی حسینی میقان که جزو توابین است، گفت: این شهید در این عملیات به شهادت رسید، اما در سال ۱۳۵۹ عضو سازمان منافقین می‌شود و مسئول مالی این سازمان در شاهرود و گرکان می‌شود و یک هفته قبل از غائله ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ و اعلام جنگ مسلحانه منافقین بر علیه انقلاب اسلامی، دستگیر و به اعدام محکوم می‌شود.
وی ادامه داد: در ۳ سالی که زندان است دو برادرش سیدحسین و سیدرضا به شهادت می‌رسند و با توجه به رفتارش در زندان اعدام او به حبس ابد تقلیل یافته و با توبه و ندامت عفو می‌خورد و از زندان آزاد می‌شود، اما وقتی در شهر و روستا خاضر می‌شود مردم به او روی خوش نشان نمی‌دهند و او را سرزنش می‌کنند و تلاش می‌کند به جبهه اعزام شود که، چون دو برادر او شهید شدند او را ازام نمی‌کنند، اما چون سردار استادحسینی اهل میقان و هم ولایتی اوست او را با خود به مهران می‌برد.
عباسی تصریح کرد: او در مهران عاقبت به خیر می‌شود و توبه او پذیرفته می‌شود و در ساعت ۲۲ شب ۲۸ اردیبهشت که عملیات شروع و توسط تیربار دشمن بچه‌ها مثل برگ خزان روی زمین می‌ریزند، دستور عقب نشینی می‌آید، اما سیدعلی آرپی جی گرفته و برای خاموش کردن تیر بار دشمن به جلو می‌رود و وقتی گلوله آر پی تمام می‌شود با نارنجک تیربار دشمن را خاموش می‌کند و بعد از ۴۰ روز که پیکر‌ها را در منطقه شناسایی می‌کنند پیکر این شهید جلوتر از بقیه شهدا به سمت دشمن پیدا می‌شود و وصیت نامه این شهید با (استغفرالله واتوب الیه) آغاز شده است.
شهیدی که به طواف امام رضا (ع) رفت
وی با اشاره به طلبه شهید سیدمحسن میرکریمی که این شهید نیز دو برادر شهید دارد، و از شهدای این عملیات است، گفت: بعد از ۴۰ روز که پیکر شهدا را می‌آورند، پیکر این شهید نبوده و مفقود اعلام می‌کنند و برادر شهید برای تسلای خانواده آن‌ها را به مشهد می‌برد و در آنجا پدر شهید شب خواب امام رضا (ع) را می‌بیند و به ایشان گلایه می‌کند و تاکید می‌کند اگر پسرم پیدا نشود شکایت شما را به حضرت زهرا (س) خواهم کرد.
عباسی ادامه داد: صبح خانواده شهید به حرم می‌روند و از قضا پیکر شهدایی را می‌آورند و این خانواده نیز زیر یک پیکر را می‌گیرند و دور ضریح طواف می‌دهند و وقتی تابوت را پایین می‌گذارند مشاهده می‌کنند روی تابوت نوشته شهید سیدمحسن میرکریمی اما پدر شهید می‌گویند مشهد هم میرکریمی دارد و برای اینجاست، به هتل می‌آیند و از شاهرود زنگ می‌زنند که شهید سیدمحسن اشتباهی به مشهد منتقل شده است و این شهید به نیابت از شهدای مهران در مشهد حاضر می‌شود و با خانواده خود به زادگاهش برمی گردد و در وصیت نامه اش تاکید دارد (عاشورایی بیندیشید و کربلایی عمل کنید.)
وی در پایان سخنان خود بر تبعیت از مسیر شهدا در انتخابات پیش رو تاکید کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها